TBC på häst?

Hej!

Ja, alltså, jag tycker ju hela ideén med manprov för TBC verkar helt förryckt, men det var ett helt gäng med folk som tyckte att det var vettigt. Själv har jag ingen aning om hur ett manprov för TBC går till. Antar att jag kan fråga, men det är säkert en affärshemlighet som kräver flera års studier av diverse saker (kostar naturligtvis mängder med pengar ;-)).

Jag antar att hästarna hostade och då togs manprov och TBC "uppdagades". Hen sa då till hästägarna att kontakta veterinär, men veterinärerna var inte intresserade av att lyssna enligt hästägarna.

Jag tycker inte jag hittat nån information alls om TBC på hästar på SVA, bara på kor och "exotiska djur". Inte särskilt mycket om vilja symtom hästar får heller. Men jag får väl anta att det är samma symtom på alla djur och diagnos ställs på samma sätt.

/L

Låter helskumt att veterinären inte ville komma ut, de kan ju ha vad som helst... Kvarka, influensa...

Precis det var min tanke också. Men jag antar att om någon ringer och säger att "alternativare har diagnosticerad TBC på min häst som hostar kan du komma ut?" så blir vet automatiskt mindre välvilligt inställd till att tro på diagnosen...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 443
Senast: Livi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 247
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare