Taxeringsvärde, fastighetsskatt mm.

zassoo

Trådstartare
Hjälp en ovetande, tack!

Skulle någon vilja förklara, på ett enkelt sätt, vad taxeringsvärde och fastighetsskatt har för samband?

Jag har hört att många inte betalar av hela sitt huslån utan lämnar en liten del, detta skulle vara fördelaktigt på något sätt när det gäller fastighetsskatt. Varför?

Har ingen som helst koll på detta och nu när vi så smått kollar på hus känns det som en bra grej att veta :D

Sv: Taxeringsvärde, fastighetsskatt mm.

Det fördelaktiga har varken med taxeringsvärde eller fastighetsskatt utan att 30% av räntekostnaderna på ett huslån är avdragsgilla.

Sv: Taxeringsvärde, fastighetsskatt mm.

I de flesta fall är fastighetsskatt ersatt av en kommunal fastighetsavgift. Taxeringsvärdet gäller som beräkningsgrund, men det finns också ett maxbelopp.
---
Vanliga småhus
Maximal avgift är 6 512 kr. Men om 0,75 % av taxeringsvärdet ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
---
http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800037904/29620.pdf

Det finns undantag, läs mer i länken ovan.

Vad gäller lånet är det som FadeAway skriver.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar