Tax med lägre jaktinstinkt?

T

Tintomara

Tax är en ras som jag tycker väldigt bra om efter att ha stött på några riktigt trevliga exemplar. Dock har rasen väl ofta en rätt stark jaktinstinkt eftersom den är framavlad för detta? Hur är det, går det att hitta taxar som inte har det behovet, eller är det mer att "ha tur" och hitta en enskild sådan individ?

Utseendemässigt föredrar jag den strävhåriga varianten, men jag kan tänka mig en annan variant också om det skulle skilja mycket i beteende.

Sv: Tax med lägre jaktinstinkt?

Jag har fått uppfattningen att långhåren är lite "mildare", någon får rätta mig om jag har fel..Men ja, taxar är hundar som har mycket jakt i sig och ska behandlas så också. Vill man inte ha en tax utan jakt får man nog räkna med ett lotteri isf..att chansa helet enkelt.
Eller så ser man det för den hund det faktiskt är och låter den aktiveras och nyttjas som den är skapt till. Nödvändigtvis inte till jakt..men spårning eller som jag gjorde med min strävhår-lydnad!
Förbannat knepigt men redigt skoj om man är beredd att lägga ner mycket tid på en envis, självständig och tuff hund. Taxar är trots det ändå helt klart en av de coolaste raserna jag stött på.:D

Jag har fått uppfattningen att långhåren är lite "mildare", någon får rätta mig om jag har fel..Men ja, taxar är hundar som har mycket jakt i sig och ska behandlas så också. Vill man inte ha en tax utan jakt får man nog räkna med ett lotteri isf..att chansa helet enkelt.
Eller så ser man det för den hund det faktiskt är och låter den aktiveras och nyttjas som den är skapt till. Nödvändigtvis inte till jakt..men spårning eller som jag gjorde med min strävhår-lydnad!
Förbannat knepigt men redigt skoj om man är beredd att lägga ner mycket tid på en envis, självständig och tuff hund. Taxar är trots det ändå helt klart en av de coolaste raserna jag stött på.:D

Alltså, givetvis skulle jag vilja aktivera en hund jag skulle skaffa mig. Spår har jag läst om och tycker att det verkar rätt intressant. Jag vill dock helst ha en hund som har ett "medel" aktiveringsbehov (som inte kräver aktivering hela tiden för att inte ledsna totalt)- och som helst inte har extrem jaktinstinkt.
Taxar har jag funderat på till och från ett tag, då jag som sagt träffat riktigt vänliga och trevliga individer ur rasen. (Plus att jag är väldigt förtjust i utseendet... ;) )

Tax eller dvärgschnauzer är väl raserna jag mest funderat på.

Hej jag har tax o stött på en del under åren och dom långhåriga är mildare överlag..... mitt råd är ändå att försöka spåra för det tycker dom om o får använda jaktlusten till nåt som ändå inte behöver vará jakt för dig..........taxar är väldigt personliga o kan vara speciella.. här är min härliga skrutta.De är absolut inga överaktiva hundar utan normal motion/aktivering räcker
Bild031.jpg

Senast ändrad:

Den långhåriga är klart mildare i jaktlusten, min driver en kort stund för att jag uppmuntrar henne till det. Hon är en suverän hund till spår, älskar verkligen blodspår.
Våran strävhåriga behövdes inte uppmuntras den första gången hon var i skogen. Men bägge har såpass grundlydnad att de stannar på gården och kommer vid inkallning. Min sträva har några lydnads och agility hunder i släkten.

Jag skulle skaffa en långhårig om jag var du då de strävhåriga tenderar att ha större jaktinstinkt.

Jag tycker du ska kolla på dvärgschnauzer!

Jo, det är ju den andra hundrasen jag funderat på som sagt... har dock läst på flera platser att de ska vara väldigt skälliga (?). Sedan läste jag någonstans att schnauzrar har en väldigt stark egen vilja, vilket gjorde mig tveksam på en sådan som förstahund. Jag vet ju inte hur taxen är i det avseendet då jag inte kollat upp rasen så mycket, mer än att (som sagt) de hundar jag träffat varit riktigt trevliga och snälla.

Jag vill ju veta så mkt som möjligt innan jag skaffar hund i framtiden. :)

Vår schnauzer är inte skällig alls. Han kan skälla till ibland när han är väldigt, väldigt glad.
Visst har alla dvärgschnauzrar jag har träffat en ganska stark egen vilja och de kan vara ganska envisa. Jag skulle ändå vilja påstå att de taxar jag har träffat har varit ännu mer säregna, med väldigt bestämda åsikter.

Jag gillar både taxar (strävhår) och dvärgschnauzer och skulle tvärtom aldrig komma på tanken att skaffa en BC eller malle. Hundar med för mycket will-to-please passar helt enkelt inte mig.

min mormor hade en långhårig tik endast som sällskapshund och hon visade aldrig något större jaktinstikt. gick lös överallt utan problem.

Vår schnauzer är inte skällig alls. Han kan skälla till ibland när han är väldigt, väldigt glad.
Visst har alla dvärgschnauzrar jag har träffat en ganska stark egen vilja och de kan vara ganska envisa. Jag skulle ändå vilja påstå att de taxar jag har träffat har varit ännu mer säregna, med väldigt bestämda åsikter.

Jag gillar både taxar (strävhår) och dvärgschnauzer och skulle tvärtom aldrig komma på tanken att skaffa en BC eller malle. Hundar med för mycket will-to-please passar helt enkelt inte mig.

Jag har ingenting emot om hunden inte är "pussig" och "klängig" av sig, definitivt inte. Den får dock gärna trivas att vara i närheten av mig ibland, annars skulle jag nog bli lite stött. ;)

BC har jag testat på lite när jag arbetade med hästar ett tag och en sådan fanns på gården. Väldigt snäll hund, men alldeles för överaktiv för att jag skulle ha ro att skaffa en egen, jag föredrar om hunden kan ta det lugnt någon gång ibland...

jag har mkt bättre lydnad på mina bägge taxar än jag hade på min dv schnauzer. Schnauzern hade mkt större jaktlust (inget vi uppmuntrade henne till) än långhårstaxen. Långhårstaxen skulle inte drivit om det inte var för att jag ville det och tränade lite på det.
Schnauzern var en stor ögontjänare som gjorde precis som hon ville. Henne jakt lust gick inte att få ur henne, hon var intersserad av allt från hamster till rådjur

Jo, det är ju den andra hundrasen jag funderat på som sagt... har dock läst på flera platser att de ska vara väldigt skälliga (?). Sedan läste jag någonstans att schnauzrar har en väldigt stark egen vilja, vilket gjorde mig tveksam på en sådan som förstahund. Jag vet ju inte hur taxen är i det avseendet då jag inte kollat upp rasen så mycket, mer än att (som sagt) de hundar jag träffat varit riktigt trevliga och snälla.

Jag vill ju veta så mkt som möjligt innan jag skaffar hund i framtiden. :)

Taxar ligger väl på plats nummer ett på självständighetsskalan,
det är inte för inte alla taxar har en egen visa:

En tax kommer kallad men ej strax ty född till slav är ingen tax.

Det finns hundar och så finns det taxar

Den stämmer nog på en del taxar. Men av dem jag har stämmer den inte. man får nog gå lite efter hur släkten är. Långhårtaxarna stämmer, enligt mig, inte in på detta. Inte de jag träffat. Min sträva har mkt egen vilja, men är mkt lättlärd.
Fixxa023.jpg

Bellomis Fixxa, 7 månader
ny002.jpg

Hound's Marigold, 2 år

Hej jag har en lånhårig dvärtax och han har väldigt stor jaktlust älskar att spåra och känner om det har gått ngt djur utanför. Så det är väldigt olika min förra tax var en kanintax och hon hade inte lika stor inställning till att jaga och att spåra.

Den stämmer nog på en del taxar. Men av dem jag har stämmer den inte. man får nog gå lite efter hur släkten är. Långhårtaxarna stämmer, enligt mig, inte in på detta. Inte de jag träffat. Min sträva har mkt egen vilja, men är mkt lättlärd.

Nu var ju faktiskt inlägget skrivet med en gnutta humor och ska inte tas på dödligt allvar.

Jag håller med om att taxar ofta är lättlärda, däremot är dom svårare att ställa högre krav på.

Hej jag har en lånhårig dvärtax och han har väldigt stor jaktlust älskar att spåra och känner om det har gått ngt djur utanför. Så det är väldigt olika min förra tax var en kanintax och hon hade inte lika stor inställning till att jaga och att spåra.

Jagar han "riktigt", alltså driver han med skall ordentligt? De mesta tycker om att spåra och följer djur om de ser, men tappar lusten efter ett tag.

Nu var ju faktiskt inlägget skrivet med en gnutta humor och ska inte tas på dödligt allvar.

Jag håller med om att taxar ofta är lättlärda, däremot är dom svårare att ställa högre krav på.

Förstog det.:)

Det stämmer, vet de som tävlar agility/lydnad som säger att det funkar men hunden måste motiveras mkt för att lyssna.

Tror att man måste titta lite på vilken uppfödare man väljer. Några lägger lite mer fokus på viltspår och gryt medan andra avlar för att få fram duktiga drevhundar.

Min mor har en korthårstax som är väldigt duktig på viltspår (1 ökl)men jag tror knappast att hon skulle glänsa på något drevprov. Mokie är helnöjd om hon får ordentliga promenader varje dag samt gå ett viltspår då och då. Mentalt är hon väldigt mysig! Snäll och en riktig kelgris:D
PICT0034_edited.jpg

Bild på Mokie

Jagar han "riktigt", alltså driver han med skall ordentligt? De mesta tycker om att spåra och följer djur om de ser, men tappar lusten efter ett tag.

Alltså han tar ju upp spåret ex jag har lagt korta spår med godis och liknade och de hittar han på en gång. Han skallar ju inte, men jag har inte spårat mkt med honom bara provat på valpkursen,och ska prova mera sen på unghundskursen:angel:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III