Sv: Tavlor!

Ofta är det försök att snobba, gissar jag. Det är SÅ populärt att dissa Ikea, man ska visa att man har "finare smak" än så.

Jag är inte snobbig det minsta men jag tycker att Ikeas tavlor är tråkiga júst bara för att så många har dem, en ikeamöbel förändrar man som regel med olika tillbehör/prydnadssaker mm.

En tavla syns väldigt mycket mer där den hänger på väggen.

Jag tillhör den kategorin som vill få en :idea:-upplevelse när jag ser något på en kanske för övrigt tom vägg.

Detta är min anledning till att jag dissar "ikeakonst".

Ändå tipsar du om Gallerix? Det är inte mer konst än Ikea, i mina ögon:confused:

En ahaupplevelse av en bild är häftigt, det håller jag med dig om. Och precis som du kan få det av en bild från Gallerix kan ju TS få det av en bild från Ikea - fast då rynkar ni på näsan åt "ikeakonst". Och du placerar dig i "kategorin" som vill ha en sådan upplevelse - som om inte TS skulle kunna tillhöra den kategorin:confused:?

För mig rimmar det inte riktigt.

Japp.. därför att gallerix har tavlor/planscher som de kan ta hem åt kunden..mer än det som de har i affären så att säga, sådan som inte ingår i det vanliga utbudet.

Möjligt att det inte rimmar för dig ;) men för mig rimmar det väldigt bra då jag inte tycker om massproducerad konst oavsett vilken sort vi pratar om.

Egentligen är det tur att vi alla har olika smak annars skulle alla ha likadana tavlor hängande i sina hem och det skulle ju vara väldigt tråkigt för aha-upplevelsen.

Men.. Gallerix är massproducerad konst.

Men jag vet!!!

Men åter de har sådant som de kan ta hem som INTE är lika massproducerat.

*vet eftersom jag själv gjort det då de hade foton/planscher av en fotograf och han visade sig ha mer bilder som man passade mig bättre*

Jag har talat om varför jag inte tycker om ikea-tavlor..men jag har ALDRIG sagt till TS att hon inte ska köpa det..jag tipsade om andra ställen att finna liknande tavlor på.

Du behöver inte skrika åt mig. :p
Även om de kan ta hem annat är det väl inte original exempelvis? De kan ta hem samma tavlor till 200 andra om 200 andra gillar de bättre exempelvis.
Nåväl, ingenting att tjafsa om, alla har olika smak och alla inreder sitt hem på det sätt de tycker passar bäst/de trivs bäst med.

Men åter de har sådant som de kan ta hem som INTE är lika massproducerat.

Antingen är väl en vara massproducerad eller inte?

Nu låter det som att du bara skapar ännu ett skikt:

*massproducerat/Ikea
*massproducerat/Gallerix
*inte lika massproducerat/Gallerix

Och det är den här skiktningen som jag tycker verkar syfta till snobbism. "Jag har finare konst/finare smak än du".

För mig är varken Ikea eller Gallerix konst - men om jag hittade något som jag tyckte om att titta på skulle jag köpa det, oavsett var.

Nu låter det som att du bara skapar ännu ett skikt:

*massproducerat/Ikea
*massproducerat/Gallerix
*inte lika massproducerat/Gallerix

Och det är den här skiktningen som jag tycker verkar syfta till snobbism. "Jag har finare konst/finare smak än du".

Varför?

Det handlar i mina ögon inte det minsta om snobbism utan om olika smaker, vi tycker om olika saker och jag lovar jag ska ta bilder på mina tavlor när de kommer hem från glasmästaren...de är inte massproducerade även om fotografen har andra bilder som är det.

Snobbism enligt mig tillhör de som tror att de är rika.

Fast säg att någon stoppade in en Ikea-bild bland bilderna hos din Gallerixfotograf - då vågar jag lova att du inte skulle identifiera den som Ikea. I stället är nog sannolikheten stor att du skulle tycka att den var lika fin som hans/hennes övriga bilder. Och då kan man ju inte säga att det handlar om smak?

Definitionen av snobbism är intressant, själv kan jag inte göra någon på rak arm. Men för mig rör sig snobbism åt skrythållet, att noggrant signalera inte vem man är, utan vem man vill vara.

Och att jag kommer att tänka på snobbism i den här tråden (och andra inredningstrådar) är just det där utbredda, ryggmärgsmässiga dissandet av Ikea. En del verkar vilja signalera att de har smak genom att dissa Ikea. Men ett sådant dissande visar inte för mig att de har smak - precis som jämförelsen jag gjorde tidigare: Jag skulle inte lura i någon att jag har en PRE-hingst genom att dissa ridtravare. Alla kan dissa Ikea och ridtravare - det säger liksom inget om deras kunskaper om vare sig design eller hästar.

*kl*

Vad tror ni tavelexperter(;)) om att göra en förstoring och rama in dessa? Skulle det vara en uppskattad present?
Tanken är att det ska bli en till bild i serien, bara inte fått tillfälle att fota den tredje och sista bilden.

Vi är iallafall överrens om vilka som är "snobbar" ;)

Jag, om vi nu ska fortsätta på mig och min smak när det gäller konst/tavlor mm är faktiskt sådan att jag inte köper sådant som "finns" överallt eftersom jag tycker det är tråkigt.

Det är detta jag försöker få fram att bara för att man dissar så måste man inte vara snobb, dessutom så behöver man inte dissa allt på ett ställe bara för att man inte tycker om deras tavlor.

Underbara :love:

Om du lovar att inte massproducera så skulle dina bilder kunna vara sådana som jag skulle välja att lägga pengar på istället för på Ikea-konst ;)

Pappa ger alltid bort förstoringar (oftast är motiven blommor i närbild, eller insekter i närbild) när det handlar om födelsedagar eller så, det kan räcka med att han skall bort nånstans och istället för att ge en blommande blomma så ger han en fotograferad blomma...

Tack :bow:

Det finns nog inte en chans på miljonen att någon skulle vilja köpa och massproducera mina bilder, så det händer inte! :p
_________

Carolus; Precis det jag tänkte också, riktiga blommor blommar ut och slängs iväg efter nån vecka, blommor som är egenfotade och inramade är nog en bättre present som förhoppningsvis inte slängs bort efter en vecka :angel:

Precis det jag tänkte också, riktiga blommor blommar ut och slängs iväg efter nån vecka, blommor som är egenfotade och inramade är nog en bättre present som förhoppningsvis inte slängs bort efter en vecka :angel:

Precis de överlever mer än en vecka, och är allergivänliga... Vi som har allergi tål dessa fina blommor...:D:D:D

*KL*

Ska ha en tavla i köket, ganska stor då det är stor plats ovaför mitt lilla matbord. Köket har röda skåpsluckor och vita väggar samt mörkbruna hyllor ovanför diskbänken.
Vad tror ni skulle passa? Tips, både från Ikea och andra ställen ;-)

*kl*

Jag funderar på denna ovanför soffan i vardagsrummet.
ResizeImage.aspx

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 241
Senast: NilHe
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 455
Senast: Kakis
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 010
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst