Tävlingstråd oktober - december 2011

Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis! Vilken vacker bild dessutom! Den fångar verkligen känslan efter en lång dag på tävling och man är på väg hem i solnedgången när vanliga människor gör sig redo för en kväll på stan.

Det kanske du hade gjort. Men eftersom jag är nöjd med min tränare, och de är ju trots allt ja som ska träna, så tänker jag fortsätta med henne :)

Hästen har förändrats och blivit en helt annan häst sen jag började träna för denna tränare o vi utvecklas för varje träning, så varför byta? Du har sett en film från en träning och en film från en tävling, de behöver ju inte betyda att alla träningar o tävlingar ser ut så, eller hur?
Sålänge jag o häst är nöjda så ser jag ingen anledning att byta tränare för att en person på bukefalos anser att vi tränar fel. :)

+ sassiball & Donnatello

Tack! Men korten är taget precis efter första klassen som reds vid 17, red sista vid 19.25 så kan säga att det var bäcksvart när det var dags att bege sig hemåt sen! ;)

Det kanske du hade gjort. Men eftersom jag är nöjd med min tränare, och de är ju trots allt ja som ska träna, så tänker jag fortsätta med henne :)

Hästen har förändrats och blivit en helt annan häst sen jag började träna för denna tränare o vi utvecklas för varje träning, så varför byta? Du har sett en film från en träning och en film från en tävling, de behöver ju inte betyda att alla träningar o tävlingar ser ut så, eller hur?
Sålänge jag o häst är nöjda så ser jag ingen anledning att byta tränare för att en person på bukefalos anser att vi tränar fel. :)

Klart det är du som skall vara nöjd, nej du har ju triljoner träningar som ligger uppe på youtube, det räcker ju att klicka in några minuter på var och en för att se att det hänt nada på ett år. Jag hade definitivt inte varit nöjd med det iallafall , pengar i sjön. Alla har vi gjort det misstaget och det är lite synd. Du har en fin häst och jag skulle vilja se er hos en betydligt bättre tränare som kunde hjälpa till med problematiken att han släpper bettet så och inte arbetar genom kroppen, det bör ta en månad hos en BRA tränare att komma tillrätta med det , vad jag kan höra av din tränare så gör hon precis tvärtom dvs vill ha bort hästen från bettet.

Om 5 år när du ser att det inte kommer vara så särskilt mkt skillnad från idag kommer du tänka , shit jag skulle lyssnat på den där mooona och bytt tränare ;)

KL

Igår var jag och Flash på Lidingö. MSV C:2. Tidigt och kallt var det och tog ett tag innan jag kände mig någorlunda varm och följsam på framridningen, ofta pratar man ju om att lossa hästen, för mig är det jag själv som ska "lossas" på framridningen...haha Han var lite seg ute, var rätt tungt på framridningen men sen när vi kom in blev han nästan övertaggad för att det helt plötsligt gick så lätt att springa! ;) Men jag var nöjd, slarvade två grejjer bara, det blir jag så arg över!!! Ville få en lite luftigare fattning efter skritten så jag peppade på honom, och lyfte upp honom en gång för mycket...så till slut sa han ifrån, precis vid bokstaven! Onödigt...*morr* Sen blev andra enkla bytet lite sent, hann inte få honom klar i rätt tid. Men annars helt OK. Fick 66,64% och det räckte (efter en lång dag) till en fjärdeplacering. Skäms nästan över att säga det, men det var nästan en lättnad att sista ryttaren gick om mig så prinsen slapp sadlas och så igen.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=jl-Yi7ESFV8

Senast ändrad:

Grattis, själv har jag ägnat mig åt träning i helgen, det var jag ganska nöjd med.

Löjligt att du inte ser någon skillnad från ett år sen med tanke på att det är en helt annan häst nu - mot då. Menmen tråkigt som sagt!

Ja jag fortsätter med denna tränare eftersom jag är nöjd. Vi kommer att ta tillfället att träna för någon annan om det dyker upp någon jag skulle vilja rida för, typ Mads hade vart fränt eller varför inte Patrik Kittel?! :p såklart. Annars känner jag mig mycket trygg hos min tränare! Ja, tänk vad glad du ska bli då, om fem år när du ser att du har rätt? Congratz säger vi till dig då :)

Det är tveksamt om jag hänger här om 5 år så jag säger tack på förhand nu istället!

KL!

Var iväg och red msvc:2 i helgas och fick lite panik över de fina hästarna på banan... Nu är jag inte där för att vinna kanske, men man undrar ju vad man pysslar med lite när man drar med en (förvisso väldigt trevlig) halvtravare ut på regionala tävlingar :o

Såg till att rida avspänt och med flyt och inte sätta för mycket press(gör att jag blir spänd och tppar för mycket bra ridning)
Så vi gick in och gjorde vår runda utan missar men utan något extra sådär. Fick 63,11% och ett kval för msv avklarat.:banana: Min känsla var exakt som domarens kommentar: 'trevligt men rid för mer samling nu!'
Hamnade strax under mitten i resultatlistan (as usual i msvc) inte illa det heller tycker jag!
Andra starten också en msvc2 men med tre domare. Nu bättre framriding och bra känsla där med bättre samling och lite mer press. Tyvärr tröt orken lite på banan, hade nån miss och en hel del som kan göras bättre.vi fick till sist 58% och i slutet av resultatlistan. Mycket nöd med de procenten ändå eftersom vi kunde gjort bättre..

Tack och träning är inte fel det heller! Ska vi också satsa på nu...sett att det finns en tävling 4 december, får väl se hur vintern artar sig om det är något att ge sig ut på... ;)

Jag satt som skrivare hela dagen och såg dig rida :) Jag vart imponerad, jag tycker du har en väldigt fin liten häst! :D Jag har också en liten häst (korsning) och satt och tänkte att kan de så kan kanske jag med om några år! :)

Ambitiöst att ens tänka tanken att ge sig iväg i mörker, snö och kyla i december, jag vill mest gå i ide...

Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Muntlig kritik från ungponnychampionatet i dressyr 2011 för den som är intresserad av hur det går till på finaldagen. En riktigt kul grej för publiken att efter varje ritt få poäng och kommentarer direkt!!

http://www.youtube.com/watch?v=rWZjmbc04gU

Edit:
Det är alltså trav, skritt, galopp, lösgjordhet och utvecklingsbarhet som dressyrponny som bedöms.

Senast ändrad:

:D
Jag satt som skrivare hela dagen och såg dig rida :) Jag vart imponerad, jag tycker du har en väldigt fin liten häst! :D Jag har också en liten häst (korsning) och satt och tänkte att kan de så kan kanske jag med om några år! :)

Å tack vad jätteroligt att höra!! :laugh:
Kul att vara till lite inspration! Klart ni kan det! Jag sitter ju på en halvtravare(eller halvnewforest, hur man nu vill se det) och kan han så kan de flesta ;)

Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

*KL*

Kompisen lotsade runt tanten på KM dressyren förra helgen och eftersom hon var den enda ridtravaren så blev hon då KM-mästare för just Ridtravare, tråkigt utan konkurrens men hon var åtminstone superduktig min lilla tant!

32775906.jpg

32775907.jpg

Kompisen for iväg och åt så jag red på prisutdelningen, nästan så att 177 cm långa jag nådde till stigbyglarna :angel:
32775908.jpg

Sedan red jag själv LB:3 på ridskolehäst där vi skrapade ihop 67,58% av en relativt hård domare! Vann klassen och blev KM-mästare för ridskolehäst :)

32775910.jpg

32775911.jpg

32775913.jpg

KL
Jag startade med Kanel i Lurbo i vår tredje LB:3 start och det har varit rätt dåliga resultat på 56% men nu jäklarns tog jag hjälp av tränare dagen innan och övade och övade linjer och lösningar tills det blev bra. Allt anpassat efter våra svagheter och styrkor.

Hon är ju egentligen inte riktigt färdig för klassen då galoppdelen är lite svår för henne. Stooor och lång galopp som jag har nog med att kvicka upp .att det Sen ska in övergångar och snygga avbrott däremellan, hehe... Fungerar oftast hemma inte alltid på tävling.

Men idag var jag duktig och red mer utifrån Kanels förutsättningar och det gav fina kommentarer som mjuka övergångar och liknande. 60,9% procent och jag var supernöjd, för jag hade en trevlig häst med mig hela tiden på banan.

Men många missar på alla volter, som blev förstora, satt och tittade på filmen och tänkte bara:o:confused: vad sysslade jag med?? Så där loosade jag många poäng verkligen på vägarna.
Tydligen kan jag inte tänka på allt!
Även lite sena fattningar ställde till det poängmässigt men eftersom mitt mål var att få mjuka balanserade fattningar så krävdes det lite mer tid.

Vi avslutar denna säsong med en LB:1 om 2 veckor och ska se om jag kan slå mitt förra resultat i klassen på 62%.

Sen tror jag att ritten gick så bra för jag köpt en såå snygg :love::love: Animokavaj som var så skön att rida i!!!:D

:banana:
miagi

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 374
Senast: Vicks
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ i oktober -21 opererade jag bort en stor hjärntumör på 7*7cm, visste inte att jag hade en, den upptäcktes 3v innan av att jag fick ett...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
15 011
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar