Tävlingstråd oktober - december 2011

Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Nu ska jag ge mig in i denna tråd oxå.
Brukar alltid försöka rida en dressyrtävling om år, enbart för att få träffa mina gamla kompisar från dressyrtiden. Är väl en bra anledning till o tävla dressyr?

På schemat stod en LA:3 och en Msv C:1.
Vi är inte riktigt klara för Msv egentligen men ville inte rida LB och hästen kan sina saker men har varit skadad o är inte så stark ännu.

Nu spelade de ingen roll då vi vann LA:3 på drygt 68% och kom 2.a i Msv C:1 på drygt 60%. Några futtiga poäng till o jag hade haft ett kval till Msv B.
Nu var det bara 6 startande i Msv men ändå.. det kändes bra.
Fick kritik för att han blir lite för låg, vilket jag vet blir bättre med mera styrka.

2 gamla kompisar som jag inte träffat på länge stötte jag på oxå, Kul!:D

Ni är så himla duktiga, grattis!! :bump:

*kl*
Idag gav jag och Gustav oss ut igen. Denna gång på klubbens träningstävling. Tyvärr var han aldeles för spänd idag och jag hade svårt att få honom att tänka framåt. Men tänkte iallafall mer på takten och formen idag, vilket lönade sig! 57,33 blev % idag, det som drog ner vad spändheten och han inte riktigt kom tillbaka efter galoppen.

Inte helt nöjd, men vi är oruttinerade så bara ta in kritiken och köra på! Får vi bort spändheten och bättre trav efter galopparbetet så kommer det bli betydligt bättre! :)

304221_10150322585588650_537083649_8128040_1300207230_n.jpg

Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

bjuder vi på film igen.

http://www.youtube.com/watch?v=tLZHmJjoQsY

Från dagens dressyrtävling, LB2 57,33%
Väldigt spänd och kommer tyvärr inte tillbaka ordentligt efter skritten & galoppen så det som drar ner. Jag tycker jag har för långa tyglar också.. Men det är andra gången bara , så får väl vara nöjd :)

Tack! :)

Självklart är 66 % inte dåligt, men tyvärr var det just det att vi ansåg att placeringen i resultatlistan med de procenten inte var rätt. Men det är ju inget att gråta över då vi nu känner oss rätt så klara med Msv B, bara Lag-DM kvar. Dessutom är det ju roligare när det går bra i högre klasser än i de lägre ;)

Ja okej, då är det klart man blir lite besviken! Men då vet du att nu är det MsvA som gäller för hela slanten:D

*kl*

Så troligen sista tävlingen för säsongen avklarad. Botkyrka igår.
LA:4 samma domare som sist på värmdö = liknande ritt och samma resultat...
= 56,1 % och en försämring från i Juni då jag förvisso red den utomhus men då på 57,8%.

Aja kom inte sist men såg ritten för en annan ryttare med samma procent å va verkligen inte impad av den ritten så då vet jag hur "illa" de måste sett ut när jag red... :angel:

Dock "dör" min häst lite på innebanor nu när "tävlingstittigheten" inte finns där längre.. Så nu ska vintern till för att stärka och förbättra ALLT ;)
Sen nästa år blir de nog (förhoppningsvis) mer tävlingar iom att man ju skippar lokal/regional licens så då kommer man ju kunna anmäla till även regionala tävlingar.

KL
Idag har min häst gjort debut på dressyrbanan, så nu får vi äntligen vara med här!:D

Vi red LB:2 och LB:3. Målet var att han skulle vara avslappnad i första klassen så att vi skulle kunna försöka rida med lite mer tryck i klass nr 2.

Han VAR avslappnad och fin i första klassen. Blir lätt spänd när det blir jobbigt speciellt i galoppen då det blir korsgalopp och byten. Jag var nöjd, tänkte att vi borde ha tagit oss upp mot 60% i alla fall! Domaren var dock ännu positivare " Mjukt och trevligt ridet på fin häst, lite mer energi önskas" 65% och en 3:e placering.

I andra klassen kändes han fortfarande mjuk och avslappnad från klassen före. Så jag kunde verkligen rida, sätta lite mer tryck och satsa mer! Första gången han verkligen har gått att RIDA i ett program. Publiken skrattade lite när jag verkligen öste beröm över honom efter sista halten:angel:
Domarens kommentar var ungefär "Mer energi i denna klassen, glöm inte halvhalterna för mer samling" Vilka krav de har, de var ju bara LB:D
69% och en 2:a placering.

Är supernöjd med min bäbis! Kanske hinner vi någon till dressyrtävling innan säsongen tar helt slut.

Var iväg idag i kylan på tävling, bara en LB men kul att komma ut. Har som mål att komma ut så ofta som möjligt för att bli av med tävlingstittigheten. Framridningen hade katastrof underlag, en blandning mellan djup sandlåda och lera, så red fram max 10 min, resten skritt på parkeringen. De fasta starttiderna och hur tävlingens tempo var stämde inte, inte nog med att jag inte fick någon framridning utan fick bara skritta fram 10 min innan jag kallades in. Fick med andra ord ingen framridning och han var lite småspänd samt att jag inte fått loss honom ordenkligt. Fick rida fram honom en kvart i collectingring pga sen strykning, men fortfarande för kort framridning. Väldigt liten sådan, med två hästar. Valde att inte sätta för mycket press på honom inne på banan, och det gick helt ok. Underlaget var hårt och släppte i hörnen, så i galoppen gled han undan något, så fick ett avbrott. Annars var det en helt ok ritt, ingen wow, men höll en jämn nivå.

Det slutade med en tredje placering av 22 starter och ett par åttor, lite kul :) Trevliga kommentarer, så det var väldigt kul att höra! Nöjd polle var som galen under ärevarvet, att han inte kan lära sig att ta det lugnt och inte försöka galoppera om de andra ;)

KL

Här kommer några bilder från ungponnychampionatet. LA för ungponny, 80,6%

32760649.jpg

32760648.jpg

32760650.jpg

32760644.jpg

32760651.jpg

32760645.jpg

32760646.jpg

32760647.jpg

32760652.jpg

Fotograf: Veronica Hagström

Jag såg din andra film i filmtråden o tänkte: "vad håller hon på med??:confused:" så jag hade inte så stora förväntningar när jag öppnade denna filmen men jag tycker inte det var så tokigt alls!:bump: Om du kan få tag i nån duktig dressyr tränare som hjälper dig att få loss din häst så den arbetar mer genom kroppen så kommer det att bli riktigt trevligt!:banana:

hm, okej . tack?
Har en dressyrtränare som jag är jättenöjd med och som jag tänker fortsätta att träna för. :)

Ha ha ha ja definitivt tack för det var en komplimang!:D

Bra att du har tränare då är det ju bara att jobba vidare med lösgjordheten.

hm, okej . tack?
Har en dressyrtränare som jag är jättenöjd med och som jag tänker fortsätta att träna för. :)

Varför det? Det hade inte jag varit.. Jag hade provat en annan tränare som kunde hjälpa mig mer med ditt problem. Man måste inte hänga upp sig på en tränare bara.

Varför det? Det hade inte jag varit.. Jag hade provat en annan tränare som kunde hjälpa mig mer med ditt problem. Man måste inte hänga upp sig på en tränare bara.

Och detta grundar du på en ritt som är på en tävlingsplats ???

Herregud. Om ni såg mina ritter så kan jag säga att det har inte min tränare nåt att göra med utan såååååå mkt runt omkring gör att det definitivt inte ser ut som på träning...
På träning funkar förvisso inte alla bitar till 110 men det är fullt tävlingsdugligt (då tom i högre klasser än de jag tävlar i) men på tävling så vill de sej ändå inte av många anledningar. KANSKE rider JAG annorlunda när jag kommer in på banan som gör att min häst regarerar på att bli "loj" det har ju knappast med min tränares upplägg/träning att göra utan sitter ju hos mej (/hästen) och kommer (förhoppningsvis) med mer tävlingsrutin... Och såklart ännu mer styrka hos både mej och häst så vi kan höja vår lägsta nivå mer...

*kl*

Idag har Figaro sprungit en klubbtävling(vi använder oss av domare utifrån även på dessa) med sin nya lilla extra ryttare, detta är i vanliga fall min elev och hennes ponny är skadad, så då har hon nu efter mitt rid förbud ridit min häst. Tjejen är 11år.

De startade klasserna LC:1 och LB:1

I LC:1 hade det tyvärr felfattning åt båda hållen, men ritten gav ändå 65,56% och detta gav dem vinsten i klassen, så de fick rida ärvarv, jätte kul! :)

I LB:1 var nog både ryttare och häst lite trötta, så hon orkade inte riktigt stämma av och hade ett avbrott, men de red ihop 61%. även det riktigt bra jobbat.

Det är inte lätt att sitta på en stor herre på ca 170cm när man själv inte väger många panor;)

Det var en stolt ägare till hästen som såg hur väll han försöker med denna lilla ryttare och verkligen gör så gott han kan och är så snäll, domaren var imponerad :love:

Lite bilder:

dsc01591_170651642.jpg

dsc01588_170651413.jpg

dsc01515_170650805.jpg

Häftigt! Vad roligt för tjejen! Ja och för dig med såklart, det är roligt med en snäll och pålitlig häst som gör sitt jobb.

Ja verkligen.
Det roliga med hästen är att han godkänner bara vissa ryttare, för alla de andra är han väldigt svårriden, men henne älskar han :)

I torsdags red de runt på utebanan och galopperade igenom vattenpölar, man såg verkligen hur hela han lyste av lycka :love:

Åhh vilka guuuuulliga kort på stor häst med liten ryttare! :love: Vilken dröm för henne att rida och dessutom prestera så fint på en så stor men uppenbarligen välriden häst! :laugh:

Jag har idag varit iväg och ridit en LB:2 och en LA:3. Första klassen var stundtals ganska spänd och åter igen är det halter som är vårat största bekymmer. Flisan tycker det är sjukt överskattat att stå still och om man nu måste det så tycker hon absolut man ska passa på att titta sig omkring. :grin:
Hur som helst fortskred ritten utan några direkta missar och vi skrapade ihop 69 % vilket resulterade i vinst.

I LA:3'an var hon mer med på noterna och inte alls lika spänd. Dock fick vi lite missar här å var och sjabblade bort sista uppridningen helt då vi fick avbrott och därefter felfattning. Vi har tidigare haft endel bekymmer med den förvända då hon gärna slängt in ett byte istället, dock kändes båda förvända ganska säkra idag och vi knep en åtta på den ena vilket var kul då vi verkligen har jobbat mycket med just de förvända bågarna. Även här var halterna minst sagt dåliga, så nu jädrans ska vi träna halter till förbannelse! Vi skrapade ändå ihop 65,48% och det räckte till en delad fjärde placering. :laugh:

Flisan027.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 374
Senast: Vicks
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ i oktober -21 opererade jag bort en stor hjärntumör på 7*7cm, visste inte att jag hade en, den upptäcktes 3v innan av att jag fick ett...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
15 011
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar