Tävlingstråd för oktober - december

Sv: Tävlingstråd för Oktober

Vad roligt att det verkar gå så bra för alla!:bow:

Har varit ute två gånger i höst, en LA4 i slutet av september som vi faktiskt vann!?:D 64, % med en bra känsla, förut har han backat av inne på banan, men nu krävde jag framåt och inget annat. Dessutom för en domare som inte gav bort några gratispoäng direkt..
Hade så sjukt nära till tårarna efter att vinnaren ropades ut i högtalaren ;) Dessutom fick vi ett superfint vinnartäcke...men nu är ju min häst i strlk 135, och täcket i 155 :angel:
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/DSC_0655.jpg

Sen i helgas var vi till vår första msvb, b1 som slutade på 60,64% och första utanför placering. Kan inte vara mycket nöjdare tror jag! Inte heller denna domare ger några poäng gratis, väldigt rättvis och använder sin skala, men några glädjepoäng får man inte se! Desto kulare med sjuor på bytena! Råkade bara glömma vägen efter serpentinen:o och slarvade i skolorna, men äsch, det gör inget jag är glad ändå:D

kl

Grattis till allas fina framgångar! :)

Jag packade med mig båda "mina" konverterade hopphästar på dressyrtävling i helgen!

5-åringen gick bara en LB:3, debut i det programmet, och var återigen lite laddad, bockade till några gånger på framridningen. Blev spänd när vi kom in på banan och inte riktigt ärligt framme för hjälperna, antingen lite bakom skänkeln eller rusa iväg :p. Miss i halten där han började gå bakåt (där får man för att man börjat lära honom rygga :angel: ) och så fattade han galopp efter ena mellangaloppen igen precis i avbrottet. Men allt väl håller ihop så plockar han ju lite poäng, så lägstanivån är ändå relativt hög, blev 64,55% och precis i mitten av relutatlistan.
"Elegant häst med goda gångarter. Ibland något överilat tempo. Ibland spänd och blir då också hög i nacken"

Stoet gick första dressyrtävlingen sedan slutet på Augusti, och det blev debut i LB för henne också eftersom det inte fanns två LA-program. Gick helt ok, förutom att jag hade lärt mig programmet lite slarvigt och gjorde första galoppvolten för tidigt. (Red henne före 5-åringen). Till andra galoppen slarvade jag med att sätta ihop henne så hon började på en extra travlängning innan det blev galopp. Så då hamnade vi automatiskt vid rätt bokstav, fast när jag kom ut trodde jag ju att jag skulle få felridning för andra volten och inte första :angel:. Slutade på 67,27% och det räckte till en grön rosett, sista placering! En 8 lyckades vi skrapa ihop, på inridningen. "Elegant häst med fin bjudning och genomgående fin form"

Sedan var det dags för andra försöket i LA:4, tyvärr verkar det programmet inte vara så poppis här, bara 7 starter. Målet var att förbättra debutresultatet som var 58%, gärna komma över 60%.
Jag tycker programet flöt på bra utan att vara super, bakdelsvändningarna var inte perfekta, en 5a och en 6a, men bättre än sist när det blev en 4a och en 3a... Fick dessutom två 8or på mellanskirtten innan och mellan vändningarna! En 8 på ena galoppvolten också, och 7or rakt igenom i galoppen fram tills sista förvända... Där jag tappade huvudet lite, igen. Hästen springer gärna med rumpan helt snett och kände redan när jag vände in att hon i stort sett lade sig på sidan och girade över mot andra långsidan. Och istället för att låtsas som det regnade och låta henne halvtvära genom hela förvända så fick jag för mig att jag skulle korrigera henne, så jag rätade ut henne och red rakt mot väggen, vilket såklart gjorde att vi fick för liten plats att vända runt på och det blev omslag, så det blev en dyr dubbelkoefficent 3a på den. Trots den missen slutade vi på 64,88% :banana:, vilket var första utanför placering. Jättenöjd med de procenten såklart, men känns ändå liiite surt att om jag bara hade ridit på i förvända hade vi med all säkerhet fått en andraplacering (skiljde 2 poäng) eller kanske t.o.m. vunnit (beroende på om vi fått en 6a eller 7a och om det hade blivit en 7a på korrektheten också). Så, lite arg på mig själv där :mad:. Men förhoppningsvis var det inte en engångsförteelse utan att vi får till det en annan gång!
"Elegant och spänstig häst med god framåtbjudning. Väl genomfört program med några små missar"

Tyvärr så verkar inte YT alls vara kompis med mig för tillfället, har försökt ladda upp filmer hela veckan men det händer inget :cry:.

561934_10151088385194290_1312374097_n.jpg

Alltså jag måste fråga varför du valde att starta två klasser på en så ung häst som är rätt lite riden och när det dessutom är väldigt lång väntetid mellan klasserna?

Ja du, av ren vana anmälde jag mig till två klasser. Funderade sedan på att strycka mig, men lät andra klassen vara kvar ifa det skulle ha hänt ngt knasigt i första klassen, alltså ngt som skrämmande saker osv.

Nu var han väldigt snäll och med facit i hand skulle jag absolut varit super nöjd och åkt hem eftersom inget inträffade och som du säger dagen var lång!
Red inga långa stunder men tiden i transporten tar ju absolut.

Så nu har vi lärt oss detta och nu blir det bara en klass!
Men förstår att du frågar, men en stor miss av mig heltklart! :)

Idag har jag och min femåring varit i Munkedal och tävlat en lokal LC:2. Den lille rackarn skötte sig finfint och sprang in 71,4% och vi vann klassen :D

Han sköter sig verkligen toppen och är lugn och sansad att ha med utan att vara tråkig. Detta var nog sista tävlingen för i år så nu tränar vi vidare inför nästa års säsong :)

KL

Har följt er dressyrryttare lite här i tystnad, då jag rider dressyr ett par dagar i veckan på lånad ponny, och annars islandshäst.

Jag var och tävlade regionalt i Christinehamn igår med åneponnyn. Nu är det mitt sista ponnyår, och det har äntligen börjat lossna för oss på tävling! Han är en otroligt fin ponny, men tyvärr felriden i sin ungdom och har därför inte kvar den energi och vilja som han hade då.

I LA:1 red jag fel :angel: , men blev ändå trea med 64,21 % och en ganska bra känsla i hästen (bortsett från galopparbetet där han tappade energi och blev lite "gungig").

I LA:2 kändes han faktiskt lite slöare än i LA:1, men på något sätt lyckades jag ändå få honom mer fram för skänkeln. Det som är så bra för oss med A:2an är att vi kan plocka poäng på att rida fina skrittpiruetter och enkla byten (vilket inte finns med i A:1an), och här blev resultatet 68,37% och vinst! :banana:

Jag är jätteglad över resultaten, nu laddar vi om inför samma program i Arvika den 28 september!

/Anna

Var igår och tävlade 5åringen i en LB:1, vi red på 64,83% vilket räckte till en 4:e plac :)
Enda missarna var att han inte står still i halterna, men nu ska vi träna på det över vintern :)

Igår red vi samma program igen fast på lokal, dagen innan var på hemma plan. han backade av direkt när vi kom in då doamren satt vid ett väldigt konstigt bord enligt Batman. Men lyckades tillslut få han fram ditt innan vi fick start. Hade o programmet två stora missar, ett avbrott i en serpentin, då han tittar på bordet. Och att han pga av att han är spänd missar första fattningen. Sen är han hela tiden lite spänd på den kortsidan och trycket in. Hade även en 4:a på mellan traven, vilket jag kan tycka var lite hårt? Kommentaren ingen skillnad.

Fick 53,8%, domaren dömde otroligt udda och skrev konstiga kommentarer, hörde när jag hämtade mitt protokoll att det var flera som stod och hade rena rama ramaskrin inför överdomaren om massor av klagomål osv. Så vet inte riktigt hur rätt bedömda vi är. ;)

Så ni kan väll titta på filmen och bedöma själva

Jag är iaf otroligt böjd med min lilla älg kalv :) som alltid uppför sig exemplariskt och försöker Nu var detta hans andra lokala och han är så lugn :)

Nu blir det nog ingen mer dressyr innan vintern utan nu ska han få leka hopphäst istället. Men att debutera med 2rosetter av 3 tävlingar får han 5 av 5 guldstjärnor för!

Film: http://youtu.be/yF3cfcwfWrA

kl

Grattis till allas fina framgångar! :)

Jag packade med mig båda "mina" konverterade hopphästar på dressyrtävling i helgen!

5-åringen gick bara en LB:3, debut i det programmet, och var återigen lite laddad, bockade till några gånger på framridningen. Blev spänd när vi kom in på banan och inte riktigt ärligt framme för hjälperna, antingen lite bakom skänkeln eller rusa iväg :p. Miss i halten där han började gå bakåt (där får man för att man börjat lära honom rygga :angel: ) och så fattade han galopp efter ena mellangaloppen igen precis i avbrottet. Men allt väl håller ihop så plockar han ju lite poäng, så lägstanivån är ändå relativt hög, blev 64,55% och precis i mitten av relutatlistan.
"Elegant häst med goda gångarter. Ibland något överilat tempo. Ibland spänd och blir då också hög i nacken"

Stoet gick första dressyrtävlingen sedan slutet på Augusti, och det blev debut i LB för henne också eftersom det inte fanns två LA-program. Gick helt ok, förutom att jag hade lärt mig programmet lite slarvigt och gjorde första galoppvolten för tidigt. (Red henne före 5-åringen). Till andra galoppen slarvade jag med att sätta ihop henne så hon började på en extra travlängning innan det blev galopp. Så då hamnade vi automatiskt vid rätt bokstav, fast när jag kom ut trodde jag ju att jag skulle få felridning för andra volten och inte första :angel:. Slutade på 67,27% och det räckte till en grön rosett, sista placering! En 8 lyckades vi skrapa ihop, på inridningen. "Elegant häst med fin bjudning och genomgående fin form"

Sedan var det dags för andra försöket i LA:4, tyvärr verkar det programmet inte vara så poppis här, bara 7 starter. Målet var att förbättra debutresultatet som var 58%, gärna komma över 60%.
Jag tycker programet flöt på bra utan att vara super, bakdelsvändningarna var inte perfekta, en 5a och en 6a, men bättre än sist när det blev en 4a och en 3a... Fick dessutom två 8or på mellanskirtten innan och mellan vändningarna! En 8 på ena galoppvolten också, och 7or rakt igenom i galoppen fram tills sista förvända... Där jag tappade huvudet lite, igen. Hästen springer gärna med rumpan helt snett och kände redan när jag vände in att hon i stort sett lade sig på sidan och girade över mot andra långsidan. Och istället för att låtsas som det regnade och låta henne halvtvära genom hela förvända så fick jag för mig att jag skulle korrigera henne, så jag rätade ut henne och red rakt mot väggen, vilket såklart gjorde att vi fick för liten plats att vända runt på och det blev omslag, så det blev en dyr dubbelkoefficent 3a på den. Trots den missen slutade vi på 64,88% :banana:, vilket var första utanför placering. Jättenöjd med de procenten såklart, men känns ändå liiite surt att om jag bara hade ridit på i förvända hade vi med all säkerhet fått en andraplacering (skiljde 2 poäng) eller kanske t.o.m. vunnit (beroende på om vi fått en 6a eller 7a och om det hade blivit en 7a på korrektheten också). Så, lite arg på mig själv där :mad:. Men förhoppningsvis var det inte en engångsförteelse utan att vi får till det en annan gång!
"Elegant och spänstig häst med god framåtbjudning. Väl genomfört program med några små missar"

Tyvärr så verkar inte YT alls vara kompis med mig för tillfället, har försökt ladda upp filmer hela veckan men det händer inget :cry:.

561934_10151088385194290_1312374097_n.jpg

Börjar med att fylla på med filmer från förra helgen:

Bruce LB:3

Athena LB:3

Athena LA:4

Startade årets sista tävling för min och Forsythias del i söndags. Vi hade tur med att få sol medans det hade ösregnat större del av dagen samt föregående dag (ordinarie framridning stod under vatten, blev framridning på hoppbanan på gräs istället). Vädret avskräckte en del ekipage från att komma samt att proppen kom ut sent, så vi var inte många ekipage alls i min klass.
Vi startade en St George, inte ngn av våra topprestationer men ändå nöjd när jag tittar på filmen från starten.
Resulterade i 66.404% och vinst!

Pojkvännen har fotat :)
182553_10151051918235951_1926113389_n.jpg

12792_10151051842520951_784439907_n.jpg

404597_10151051842270951_1838863012_n.jpg

Idag har jag och min femåring varit i Munkedal och tävlat en lokal LC:2. Den lille rackarn skötte sig finfint och sprang in 71,4% och vi vann klassen :D

Han sköter sig verkligen toppen och är lugn och sansad att ha med utan att vara tråkig. Detta var nog sista tävlingen för i år så nu tränar vi vidare inför nästa års säsong :)

Grattis settis! Du har verkligen kommit igång nu!:banana::bump::banana:

6-åringen debuterade MSVC:2 och sprang ihop blygsamma 62,22%... Hm. Lite mer träning behövdes uppenbarligen ;)

img_72982_507bf7df9606ee6002987432.jpg

Tackar tackar :bow:

Det var sista tävlingen för i år men vi tränar vidare inför nästa år. Jag antar att jag ser dig å Harriet på vårt sommarmeeting näst år ;)

Vaddå, det är väl jättebra för att vara debut i den klasseen? Ni har ju knappt tävlat!

kl

Jag tävlade med båda små djuren förra helgen, gick superbra!

På lördagen gick 5-åringen först en LC:2, gick fint, bara halten som inte alls blev bra. Lite spänd men inte så farligt. Blev lite rädd för högtalen precis efter ena galoppen. Fick 67,86%, vilket var bäst av 14 starter! Dock Clear Round så der blev ingen blågul rosett ;)
Kommentar: "Flott häst med mkt energi. Spänner till ibland men du hanterar det bra och rider framåt. Blir ibland något förböjd"

Filmkameran kom inte med, mamma filmade med min telefon men de kom inte riktigt överens, det är bara andra halvan som är med, och på fel håll:
http://www.youtube.com/watch?v=RANwwXFWqXU

Sedan gick han en LB:1. Gick superfint och enda missen var galopp i travlängningen. Galoppfattningarna och avbrottet efter ena längningen som vi haft lite strul med de senaste två gångerna satt bra nu! Fick 8or på serpentinerna och på ökade skritten :banana:
Blev totalt 66.90%, räckte till delad vinst! Vi var tre stycken med samma procent och poäng i allmänt intryck. 19 starter.
Kommentar: "Trevlig uppvisning på fin häst. Blir ibland något kort i halsen."

Lite bättre film: http://www.youtube.com/watch?v=OId5RcBXCWo

254501_10151096745324290_885772219_n.jpg

Sedan på söndagen var det dags för hans mamma!
Tyvärr var det inte så mycket starter i de klasserna jag red.

Först var det LA:3, gjorde ett helt OK program, inga missar men kändes inte riktigt som jag hade henne mellan hjälperna, lite öppen i formen och inte helt framme för skänkeln. Blev trots det nytt poängrekord för oss i klassen, 66,13% och 2a plats av de 5 som startade!
Kommentar: "Mycket fin häst som behöver komma stadigare mellan hjälperna så blir det bättre"

Film: http://www.youtube.com/watch?v=JulRnNp7npc

När det var dags för LA:4 ösregnade det och åskade ute, så eftersom vi bara var 3 starter gjorde vi en liten specialare och red fram gemensamt ca 20 min inne i tävlingsridhuset. De stal 3 meter från banan där de som inte red fick stå och vänta på sin tur, och sedan så fick vi som väntat 5 minuter på oss precis innan start.
Jättenöjd med känslan i denna klassen, tyckte jag fick ihop henne lite mer och det var egentligen bara bakdelsvändningarna som inte blev bra, fick en 5a och en 6a där. Men fixade hela avslutningen med ryggning på medellinjen och framridning i galopp, 7or rakt igenom där denna gången! Även 7or på båda förvända och skänkelvikningarna. Bättrade på vårt personbästa igen från förra helgen, slutade på 65,85%. Blev 2a här också efter den som vann förra klassen, men vi var ju bara 3 så ingen placering.

Kommentar: "Vacker häst. Något överilat tempo, men ganska bra flyt"

Film: http://www.youtube.com/watch?v=QHbgnacnyNM

156554_10151097890669290_939569792_n.jpg

*kl*

Var i Falkenberg idag och red vår tredje Intermediaire I. Fick mycket bättre tryck i min lilla häst men det resulterade i några missar. Domarna var inte alls överens med placeringarna i klassen och en "konstiga" procentskillnader. En av domarna tyckte typ som jag iaf. ;) Jag är nöjd med min lilla häst som verkligen har utvecklats senaste tiden, detta ska bli kul framöver!

Domare H:64,074 (15e) Domare C:64,868(6e) Domare M: 63,026(14e)
TOTALT: 63,991(12e) av 30 startande

http://www.youtube.com/watch?v=NoBgt7ICYgc&feature=youtu.be

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: Acto
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 201
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka