kl
Grattis till allas fina framgångar!
Jag packade med mig båda "mina" konverterade hopphästar på dressyrtävling i helgen!
5-åringen gick bara en LB:3, debut i det programmet, och var återigen lite laddad, bockade till några gånger på framridningen. Blev spänd när vi kom in på banan och inte riktigt ärligt framme för hjälperna, antingen lite bakom skänkeln eller rusa iväg

. Miss i halten där han började gå bakåt (där får man för att man börjat lära honom rygga

) och så fattade han galopp efter ena mellangaloppen igen precis i avbrottet. Men allt väl håller ihop så plockar han ju lite poäng, så lägstanivån är ändå relativt hög, blev
64,55% och precis i mitten av relutatlistan.
"Elegant häst med goda gångarter. Ibland något överilat tempo. Ibland spänd och blir då också hög i nacken"
Stoet gick första dressyrtävlingen sedan slutet på Augusti, och det blev debut i LB för henne också eftersom det inte fanns två LA-program. Gick helt ok, förutom att jag hade lärt mig programmet lite slarvigt och gjorde första galoppvolten för tidigt. (Red henne före 5-åringen). Till andra galoppen slarvade jag med att sätta ihop henne så hon började på en extra travlängning innan det blev galopp. Så då hamnade vi automatiskt vid rätt bokstav, fast när jag kom ut trodde jag ju att jag skulle få felridning för andra volten och inte första

. Slutade på
67,27% och det räckte till en grön rosett, sista placering! En 8 lyckades vi skrapa ihop, på inridningen.
"Elegant häst med fin bjudning och genomgående fin form"
Sedan var det dags för andra försöket i LA:4, tyvärr verkar det programmet inte vara så poppis här, bara 7 starter. Målet var att förbättra debutresultatet som var 58%, gärna komma över 60%.
Jag tycker programet flöt på bra utan att vara super, bakdelsvändningarna var inte perfekta, en 5a och en 6a, men bättre än sist när det blev en 4a och en 3a... Fick dessutom två 8or på mellanskirtten innan och mellan vändningarna! En 8 på ena galoppvolten också, och 7or rakt igenom i galoppen fram tills sista förvända... Där jag tappade huvudet lite, igen. Hästen springer gärna med rumpan helt snett och kände redan när jag vände in att hon i stort sett lade sig på sidan och girade över mot andra långsidan. Och istället för att låtsas som det regnade och låta henne halvtvära genom hela förvända så fick jag för mig att jag skulle korrigera henne, så jag rätade ut henne och red rakt mot väggen, vilket såklart gjorde att vi fick för liten plats att vända runt på och det blev omslag, så det blev en dyr dubbelkoefficent 3a på den. Trots den missen slutade vi på
64,88% 
, vilket var första utanför placering. Jättenöjd med de procenten såklart, men känns ändå liiite surt att om jag bara hade ridit på i förvända hade vi med all säkerhet fått en andraplacering (skiljde 2 poäng) eller kanske t.o.m. vunnit (beroende på om vi fått en 6a eller 7a och om det hade blivit en 7a på korrektheten också). Så, lite arg på mig själv där

. Men förhoppningsvis var det inte en engångsförteelse utan att vi får till det en annan gång!
"Elegant och spänstig häst med god framåtbjudning. Väl genomfört program med några små missar"
Tyvärr så verkar inte YT alls vara kompis med mig för tillfället, har försökt ladda upp filmer hela veckan men det händer inget

.