Tävlingstråd för april

Sv: Tävlingstråd för april

Det var ju superbra resultat!! Blir knäpp på att folk ursäktar sig när man rider på nästan 70% i L:A!! Det är inget att ursäkta sig för-det är skitbra!

..och din ponny är wunderlich:love:!

Instämmer, nära 70% i LA och 66% i MsvC är ju super resultat. Jag skulle förmodligen slå frivolter och skrika rakt ut om jag lyckades med det. Det känns tämligen patetiskt att vara relativt nöjd med de 60.2% jag åstadkom i MsvC i helgen.

Senast ändrad:

Jag ursäktar mig ofta... jag vet.
Det är bra och jag är faktiskt egentligen förvånad över att vi får så bra eftersom vi för de mesta rider i skogen eller tränar hoppning. Men det finns väl en grund där.

Såg dig bara på framridningen och tyvärr inte på banan. Men han är ju häftig :) Starkt gilla!1

Jag och Ferro hade en mycket intressant helg i Luleå. Första tävlingen sedan i början av September förra året så vi var helt klart lite ringrostiga.

Första klassen var en La.4 och Ferro höll på att explodera inne på banan. Han gjorde galoppiruetter i bakdelsvändningarna och seriebyten i förvända galoppen och gick i passage i skänkelvikningarna. Sen höll han på att sticka av banan i den ökade galoppen. Vi fick rekordlåga 49 % men det gick ju inte att vara arg på honom som var så glad över att få tävla igen. :D

Dagen efter kom vi igen och red en Msv C.1 på nästan 66 %. Fortfarande rätt spänd men nu lyssnade han i alla fall och hittade inte på egna rörelser. :angel:

Suddiga bilder från framridningen.

lule017.jpg

lule019.jpg

Tack så jättemycket alla!!:love::love:

Som fiorano säger så är ju KWPN några riktigt fina djur att komma med som inte precis går av för hackor ;)

Jag ursäktar mig ofta... jag vet.
Det är bra och jag är faktiskt egentligen förvånad över att vi får så bra eftersom vi för de mesta rider i skogen eller tränar hoppning. Men det finns väl en grund där.

Det är för att du bor i Norrland du får så bra ;)

Skämt å sido.. Hur går det med Kalle förresten? Så hette väl skimmeln om jag inte minns fel?

Jag rider i stort sett bara dressyr på Hille i skogen nuförtiden.. det ska nog gå och tävla på det oxå! Några gästspel ska det bli på dressyrbanan även i år men absolut inte så många som det blev förra året för då kräktes han nästan av tristess till slut (hela 4 st) :D

Senast ändrad:

Opererades för lösa benbitar i båda framkotorna nov2010 så förra året var en mellansäsong och vi hoppas att denna säsong ska bli bra.

Går stadiga 120 men får inte till de i 130 riktigt än. Super på träning där jag kan lägga en lydnadsvolt då o då..men de kan man inte göra på tävling så då blir han lite stark o slår ner pinnarna emellanåt!

Missade att du var "hemma" hos mig och tävlade. Typiskt. Alltid kul att se bukeekipage.

Man kan ju säga att våra hästar blir ganska så vana vid tåg :D

Red en LA3 i helgas, framridning utomhus(1 april...?) och en tvär jätterejäl hagel/snöstorm två ekipage innan min tur satte framridningen(som känts kanon) lite ur spel och hästen blev lite väl laddad på fel sätt :cool: In i ridhuset, mer vita än bruna och på häst som helst ville ånga på framåt lite hur som helst än att vänta och höra vad jag på ryggen egentligen ville åt för något håll :D
Kändes ojämnt och oharmoniskt men ändå okej på nåt märkligt vis!
64,19% andra utanför placering inte så illa så det är jag klart nöjd med!

Namnlst-1-1.jpg

Red LA1 på avslutningen av seriedressyr klubb 1 april, kanon trevlig häst på framridningen! Meen, den hästen stannade kvar där, skötte sig ändå hyfsat inne och levererade till 61 % även om ryttaren slarvade bort några poeng :/ Så som ganska färska i dressyrvärlden och med en häst som är van vid att (tyvärr) tokladda på tävling är jag riktigt nöjd :)

Nästa blir på Färjestad 15:e april, då LB1.

knapplånar.

jag och pålle ska iväg på vår andra start för året nu på söndag.
ska rida en LA:3 och en MSV C:2. vi håller på och försöker oss på MSV C nu, aldrig trodde jag att min hoppehäst skulle kunna klättra upp till MSV C i dressyr :)

får hoppas han håller sig på marken, ibland vill han mest bara leka rodeo på tävling :p

2012-03-29_10_23_196128915.jpg

Så, nu har man tävlat dressyr för första gången också. :) I LC:1an brallade han sjuukt mycket. Folk red fram på uteridbanan, så varje gång vi passerade långsidan mellan M och F gjorde han något, drog i väg, tvärvände osv. Fick 140 p och 51.8%. Hehe...
Nåväl, krävde revange och ställde lite spontant sådär upp i LB:1an. Den här gången tog han det jättelugnt, gick i fin form (något över lod ibland, dock) och gick så fint så. :D Vi slutade på 175 p och 60.3%, vilket inte räckte till en placering, men jag är nöjd ändå. :D Speciellt över åttorna vi fick i galoppen. ^^ För att vara en första tävling (och en spontan sådan), gick det ju väldigt bra. :)

Var dags för våran första tävling idag då.En klubbtävling för att känna lite på tävlingsandan.Ringrostiga som tusan.Men kände att det var bättre att debutera LA på klubb..;)

Första klassen för oss blev en LB:1.Småmissar som tappad takt och lågt tempo drog ner det hela.När han tappar tempo och takt tappar han även form.Måste verkligen passa och hjälpa han med kroppen för att han ska hålla inunder sig med sina långa bakben.Slutade iallafall på 67,59% och knep förstaplaceringen.:laugh:

Debut i LA.I LA:1'an var formen mycket bättre.Däremot ar tempot ungefär lika.Något tröttare.Samma misstag här som i LB'n samt att han satte ut ett bakben i ryggningen.Förvända galoppen var dock redigt bra.Han höll verkligen både takt och balans.Skänkelvikningarna kunde varit bättre.Tvärar för lite.Slutade där på 66,05%.:eek:Tog förstaplatsen även där.:)

Så överlag är jag väldigt nöjd med dagen.Dock är jag lite sur över missarna som jag så lätt kunde ha rättat till!Aristo gör ju inte mer än jag ber honom om så honom kan man ju inte anklaga.Haha matte får helt enkelt lära sig rida ner dom långa bakbenen och sitta på rumpan ordentligt.Rida ännu mera med sätet.Får nog börja gymma.:angel:

Slänger in ett par filmer från årets tävlingsdebut, det var en klubbhoppning, men det syns ganska väl att vi egentligen är ett dressyrekipage.:) Framåtbjudningen var inte direkt på topp, det kändes som att jag sparkade runt hästen i båda klasserna, vi fick ett pet i varje då hon inte orkade riktigt men då vi bara lullat runt i skogen de senaste två månaderna så kan man väl inte förvänta sig att någon av oss ska vara på topp. Vi får ligga i hårdträning till nästa gång helt enkelt. Ebba var iaf jättefin, som vanligt.:) http://youtu.be/rPLQ1M0fbok

http://youtu.be/DPYpXyr0P6I

Nu är vi hemkomna från tävling på Botkyrka (MSV C:1) och jag är så arg och besviken!!! Prinsen kändes sååå fin på framridningen och travprogrammet gick oväntat bra, vilket innehåller våra svårigheter dessutom. Sen är det bara galoppen kvar som egentligen är vår parad-del av programmet, då bestämmer sig herrn för att det hänt för lite och helt plötsligt är hela C-kortsidan livsfarlig! Han brukar aldrig titta på saker och nu var det på tvären, innanför spåret och huvudet rakt upp...suck! Blev ännu mer besviken när jag hämtade protokollet och ÄNDÅ fått 60,nånting, trots 3or och 4or. Tänk då om han bara gått som vanligt! Massa 7or innan galoppen, tom på mellantraven! 7a på gångarterna också trots att galoppen idag inte var något att hänga i julgranen... Men men får tänka på hur bra traven gick och att det var årets första start, då brukar han vara lite övertänd.... ;) domarens kommentar på slutet sammanfattade det ganska bra; "
Började bra, såg spöken i slutet"
Var skönt att skriva av sig...haha! Får glömma detta och sikta vidare mot nästa helg!

Senast ändrad:

En klubbdressyr avklarad, lite förträning inför cupen som startar. Valde att rida LB:1 istället för LC:1 som första deltävlingarna kommer att gå i, eftersom jag gillar det programmet mer :) Kändes inte alltför illa trots att jag definitivt kunde ridit in honom mer i handen och suttit till mer (det är ju det som är mina svagheter som jag jobbar på) men det viktigaste av allt var att vi fattade rätt galopp, och det gjorde vi!

I programmet hade vi 5-7 och mest 6'or. Kritiken var att vi var något ostadiga i formen. Jobbar på att få honom stadigare i en högre form men vi har inte helt nått över den tröskeln än, så än är vi inte klockrena på den biten. Det var det där med att parkera rumpan och rida in honom i handen... Annars fick vi "genomgående ganska trevligt" och bra vägar. Slutade på 60,69% vilket gav oss en tredjeplacering! Fint :)

reddad_197653965.jpg
reddad2_197654071.jpg

*kl*

Jag har tävlat hela påskhelgen i Hästhagen.

Lördag:
Ådi var lite smygande från början på framridningen men ju längre jag red desto finare blev han. Innan jag gick in på banan så var han riktigt fin faktiskt!

Men inne på banan blev han väldigt spänd. Läskiga domare! Han var dock hyffsat kontaktbar så emellan åt var det ganska bra. Traven var dock inte i närheten av vad han kan ge och i galoppen kom det några missar uppe kring domarna.

Vi är i alla fall nöjda ändå, bättre blir det! Det är det som räknas. Vi fick 63,33% och blev 4 av 9. Godkänt av en häst med lite rutin!

Söndag:
Ådi kändes fin från början. Om inte min hatt gjorde så ont när den klämmer sig fast på huvudet så skulle det bara varit ren njutning på framridningen.

Inne på banan blev han spänd, vilket rann övet lite extra då kan blir otroligt laddad av sin kür. Men där var mkt som var bra ändå.

Trodde jag skulle få mer nerdrag för missar, men de var nog färre än vad jag trodde för det blev 68%!! 66 % på det tekniska och 70% på det konstnärliga. Blev tvåa, dock var det bara fyra som kom till start så jag fick mig ingen placering.

Ännu en bra tävlingsdag!

Måndag:
Det var en trött och matt Ådi som presterade idag. Men som han gjorde det! Inga direkta missar och vi fick äntligen rida ett upptag från ökadskritt till samlad utan en massa piffande och puffande. Det lönar sig med god ridning, 67,6% och en tredje placering efter fantastiska Donna Romma med Elin Aspnäs samt Marina Mattsson och Beckham.

Domarna var jämna och gav mig jätte fina omdömmen. Tomas Berlin skrev t.ex. “trevlig uppvisning på en häst som har utvecklats fint”! Tilläggas ska att jag inte alls tyckte om att rida för denna domare innan då vi alltid fick dåliga poäng, nu har jag en annan åsikt ;)

Det är riktigt roligt att tävla just nu!:banana:

Jag red programridning LC:2 idag med kallblodstravaren.

Vi skrapade ihop fantastiska 57,85% med överlag 6-7 på det mesta.
Galoppen fick vi lite avdrag på då jag gick ned i trav lite för tidigt på galoppdiagonalerna.
Kände att han inte orkade längre utan höll på att gå över i travartraven, sen fick jag lite bassning på ena travvolten var lite för liten.
Men våra raka linjer & inridning var väl godkända, sen hade vi även lite ÖT i galopp övergångarna då han gärna vill rusa iväg.

Jag är klart supernöjd, inte helt lätt att omskola en inbiten travhäst som gjort ca 120 starter.
Nästa vecka är det tid igen för ny programridning på hemmaklubben. Kommer bli kul.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 148
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
306
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
148
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka