Tävlingsledare i lydnad

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare IrishDraft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 600
I

IrishDraft

Hur får dom bete sig? Finns det några givna regler? Tävlingsledaren som höll i Lydnadsettan idag gick hela vägen fram till mig och hunden och istället för att bara säga vart jag skulle börja vid linförigheten så höll hon igång det hela till en konversation med käck och glad röst och tittade växlande både på mig och hunden. Jag upplevde henne som väldigt närgången.

Jag har en väldigt störningskänslig hund (människoälskare) och han blir ju självklart eld och lågor och vill följa med tävlingsledaren tillbaka... Visst att man ska träna störningskänslighet osv. men jag lär ju inte vara den enda "nybörjaren" i ettan? Dessutom är min hund väldigt känslig för hur folk uppför sig och "tänder till" mycket mer på människor som vill ta kontakt. Om folk håller sig neutrala brukar jag aldrig ha några problem alls, han går förbi neutrala människor både på stan och på brukshundsklubben utan att vända på huvudet.

Så då undrar jag, borde inte tävlingsledaren distansiera sig till hunden och inte vara för käck och trevlig, jag har aldrig upplevt detta problem tidigare, med min förvisso begränsade tävlingsvana, och det gjorde mig väldigt stressad... Man vet ju inte heller om och hur man kan säga ifrån...

Sv: Tävlingsledare i lydnad

Jag har varit med om att tävlingsledare gjort både och, alltså, kommit hela vägen fram till hunden eller så stått på avstånd och pratat.
För mej spelar det ingen roll eftersom eftersom att mina hundar inte bryr sej så mycket, men OM jag upplevde det som en störning skulle jag nog backa undan och förklara för tävlingsledaren att jag har en "lite för glad hund" :)
Sen givetvis lära hunden att människor på planen (oavsett avstånd) inte är tillgängliga= inget att jaga upp sej för, eftersom att tävlingsledaren kommer fram under programmet (tex lämnar apportbocken) osv.

en av svårigheterna med att tävla är att lyckas fånga hundens koncentration när den brutits (för det händer förr eller senare). träna massor på alla möjliga situationer, "lura" hunden att tappa koncentrationen och lär dig fånga den snabbt igen.

vi hade också en lite rolig TL idag, min hund fick ligga plats 2 m från "motorvägen" (gången mellan ringarna, massor med folk och hundar), lite onödigt nära tycker jag. tur att man överdrivit störningsträningen ;). sedan gick vårt fotprogram rakt igenom rutan?? men hon var trevlig och glad i alla fall, det är inte alla som är det.

jag har faktiskt inte upplevt det som något problem att min hund varit påväg att hälsa på TL (hände även idag). de brukar bara tycka att han är söt och domarna gillar hans positiva attityd. hur snabba är de med de gula korten i elit? får vi ett sådant om hunden tar ett par steg fram och nosar på TL när hon lämnar pinnen?

Jag har varit med om att tävlingsledare gjort både och, alltså, kommit hela vägen fram till hunden eller så stått på avstånd och pratat.
För mej spelar det ingen roll eftersom eftersom att mina hundar inte bryr sej så mycket, men OM jag upplevde det som en störning skulle jag nog backa undan och förklara för tävlingsledaren att jag har en "lite för glad hund" :)
Sen givetvis lära hunden att människor på planen (oavsett avstånd) inte är tillgängliga= inget att jaga upp sej för, eftersom att tävlingsledaren kommer fram under programmet (tex lämnar apportbocken) osv.

Problemet är väl mest att när tävlingsledaren avlämnar apportbocken kan jag välja att först sätta hunden på sidan bort från tävlingsledaren och tävlingsledaren brukar vara helt tyst och jag har tid på mig att kommendera stanna kvar, avlämnandet av apportbock är aldrig något problem. Det handlar kanske om att min hund lätt tappar koncentrationen precis i början, men behåller koncentrationen bara vi kommit igång... Vi övar stenhårt på störning i alla möjliga former och kommenderingsträning med "tävlingsledaren" precis bredvid mig som start... Hundar till höger och vänster och folk på alla sidor... men när det handlar om en helt okänd människa istället för en något bekant så är skillnaden jättestor... Ja ja... Det är bara att fortsätta kämpa...

De tävlingsledare vi har i klubben går alltid fram och handhälsar med föraren innan startpunkten visas.

du måste inte börja direkt! TL brukar fråga "är föraren klar?". är du inte det så säg bara nej. också efter du har fått klartecken från TL har du ett par sekunder på dig att börja. tänk att TL är där för att hjälpa dig, inte styra dig.

jag har faktiskt inte upplevt det som något problem att min hund varit påväg att hälsa på TL (hände även idag). de brukar bara tycka att han är söt och domarna gillar hans positiva attityd. hur snabba är de med de gula korten i elit? får vi ett sådant om hunden tar ett par steg fram och nosar på TL när hon lämnar pinnen?

Det står inget i reglerna om att det ska bli neddrag om hunden går fram, däremot har jag sett de som fått avdrag i poängen just därför (dock inte gult kort).
Men som du skriver, det spelar ju egentligen ingen större roll om hunden vill hälsa, OM man kan "bryta" hunden sen och köra på som vanligt :)

Liknande trådar

Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 956
Senast: Asko
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 474
Senast: soom
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 689
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka