tävlingsklass ordningen?

N

Novisen

Hejsan!
Har suttit och surfat på nätet och jag ser hela tiden att den o den hästen har gjort det o detta. och undrar nu...

Är det någon här inne som kan hjälpa mig att få ordning på vilken klass som är lägst och vilken klass som är högst o vad finns där emellan?

Jätte tacksam för svar...

Novisen... Vill gärna veta

Sv: tävlingsklass ordningen?

Det är nu 21 st som varit inne o läst denna fråga, är det en jätte svår fråga? eller folk tycker kanske det bara är en idiotisk fråga? Ville ju gärna veta, har för mig att klasserna heter LD, LC, LB, LA o sen kommer något annat

Klasserna heter LD,LC,LB,LA,FEI,MSV osv. Vad är det du frågar/undrar efter? :)

hej, vill bara veta vilken ordning klasserna kommer i inom dressyren, skriv gärna hela namnen på klasserna så att jag förstår rätt

På ponny talar om ofta om "FEI-klasser" men FEI är eg bara förkortningen på det internationella ridsportförbundets namn och att klasserna heter så beror på att det är de internationella programmen som används.

Novisen:

För häst gäller på officiella tävlingar
Lätt C
LB
LA
Medelsvår B
Msv A
Prix St George
Intermediere I
Svår B:1
Intermediere II
Grand Prix
Grand Prix special

hoppas jag fick ordningen rätt på de svåraste klasserna ;)

Ponny tävlar väl i
LC
LB
LA, där de svåraste programmen heter LA:P... Finns också något som heter Lagtävlansprogram för allsvenskan men det motsvarar LA vad jag vet
FEIs ponnyprogram, finns ett par tre olika

Lättare klasser än LC brukar bara finnas på inofficiella tävlingar, och kanske en del även finns på handikapptävlingar? Är inte helt säker, kan vara att det finns separata program för det.

Lättast
L:E(Lätt)
L:D
L:C
L:B
L:A
MSV:B(Medelsvår)
MSV:A
Jag är inter säker men sedan tror jag att S:B (Svår) och S:A kommer

Prince Fair:

Ett stort tack till dig för en väldigt utförlig beskrivning av ordningsföljden i klasserna.

Nu blir det lite lättare för mig att hänga med i alla diskusioner på nätet och i stallet.:)

Vänliga hälsningar
Novisen

Har aldrig hört talas om L:E är det något nytt? eller det ä kanske bara för ponny?

Har aldrig hört talas om L:E är det något nytt? eller det ä kanske bara för ponny?

Dom programmen går endast i skritt och jag tror att det är många funktionshindrade som tävlar i dom klasserna :laugh:

Brunettbellan:

Vad kul att de har fått igång något sådant med, det kan ju vara bra om en riktig nybörjare får lov att börja med en sådan tävling i tidigt stadium, det lockar kanske fler unga människor till tävlingssporten.
När "uppfanns" den klassen?

Jag tror att dom har funnits ett bra tag, men jag är inte riktigt säker :D

LE och LD är väl handikappklasser.

Vanliga klasser börjar på LC nivå och går uppåt, som någon annan listat här ovan.

Titta annars på ridsport.se som har alla program p åhemsidan och där finns ponny, häst och handikapp i dessa grupperingar. (om jag inte minns helt fel. Har i alla fall inte sett LE eller LD bland de vanliga programmen. Bara på handikapp.)

Minns att vi hade dom programmen på våra klubbtävlingar när jag gick på ridskola. Så för en 17 år sedan fanns dom, inte helt nytt ;)

knuffar upp tråden lite :p

Har själv en annan sak avseende programmen som jag har funderat på, jag vet att jag har kunnat det oxå men minnet mitt har aldrig varit ngn höjdare :angel:

Vissa program har "smeknamn" såsom t ex lilla rundan osv.

vilka program är dessa och vilka smeknamn hör de ihop med?

knuffar upp tråden lite :p

Har själv en annan sak avseende programmen som jag har funderat på, jag vet att jag har kunnat det oxå men minnet mitt har aldrig varit ngn höjdare :angel:

Vissa program har "smeknamn" såsom t ex lilla rundan osv.

vilka program är dessa och vilka smeknamn hör de ihop med?

Bra fråga, svaret finns i ngt av de senaste nr av ridsport, läste det, tog in det och glömde det...sorry. :grin:

Lilla rundan är väl någon av intermediere-klasserna om jag inte missminner mig? Eller är det Svår B?

Edit: Enligt vad jag får ut av en sökning på google så borde det var intermediere II, "snäppet under Grand Prix".

Senast ändrad:

Aha, verkar inte vara någon exakt koppling till en klass alltså. Läste någonstans att även LA:4 för ponny kallas Lilla Rundan....

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka