Tävlingshäst som helt plötsligt inte vill gå in i transporten...

Sv: Tävlingshäst som helt plötsligt inte vill gå in i transporten...

¨Jaa, jag är lite sugen på att testa redan idag.

Nej det hade hon inte när jag såg henne då vi provred, då stod hon till & med på höger sida.
Star trailer har ju genomskinlig plastväg.. och inte dörrar. Boj har ju helvägg som är helvit och med dörrar därbak.
Ska nog ändå höra med gamla ägaren om hon har några tips.

Körningen är vi supernoga med !! Lugnt, inga tvära inbromsningar utan mjukt och fint, svänga försiktigt, försiktiga accelereringar osv.
Tack så mycket för tipsen!

Jag köpte också en lättlastad häst som blev svårlastad.
Verkar som att orsaken var att den som körde (inte jag då jag inte hade bil) körde väldigt ryckigt och fort. Tillslut tyckte han väl att det var FÖR obehagligt och jobbigt, och slutade gå in.

Nu skickar jag oftast in honom, men har man kört illa senaste gången, så blir det diskussion igen.
Han är inte DUM, han är SMART, han vill inte åka med folk som kör illa.

Min första gissning är att ni inte kört som hästen är van, sedan hände den där riktigt dumma incidenten, vilket säkert ytterligare förstärkte obehaget kring transporten.
Nu får ni jobba med förtroende och ledarskap helt enkelt. Börja med att sudda bort ordet DUM och TJURIG ur era hjärnor, det blir en självuppfyllande profetia.

Ta och lasta varje dag en period och ge kraftfodret inne i transporten.

Jag skulle vilja varna om att försöka undvika att ge kraft i transporten.
I alla fall om hästen är nervös eller osäker där inne eller blir det innan.
Risken för foderstrupsförstoppning ökar i o m att de ofta kastar i sig kraften för att de är nervösa och stressade.

Fick höra en väldigt sorglig historia som slutade olyckligt för ett tag sedan.
Det hela slutade m att hästen fick ned fodret i lungorna o fick avlivas i o m en foderstrupsförstoppning.

Vill inte skrämmas, men bara varna för vad som faktiskt kan inträffa.

Om ni stressar utsöndrar ni adrenalin- som hästen känner o kan tolka som ilska.

Sluta tro att hästen bara är dum. Den var helt problemfri när ni fick den. Ni har SKAPAT problem- lös dem.
Gå till er själva istället o leta felen!!!!

Om du kan- kontakta förra ägaren o be denne komma o titta vad som brister.

:bow: understryker din första mening här Om ni stressar utsöndrar ni adrenalin- som hästen känner o kan tolka som ilska.

ibland tänker man inte på hur man SJÄLV är.. kroppsspråket är det språk som hästar förstår

Man kan eliminera den risken genom att blöta allt foder.

Jag gör så även med höt- då hästen är glupsk.

Givetvis.

Men jag vill ändå gå ut m den varningen då den hästen skulle lockas in m hjälp av kraftfoder då denna tragiska olycka hände.

Delvis Kl

Tänkte på en sak som den erfarne NH-tränare jag anlitat till mitt, tidigare svårlastade, sto. Han sa att det är vanligt förekommande att tävlingshästar som är mycket vana åkare plötsligt vägrar gå på släpet en dag. Då menar han att det ofta (när nu inte körningen varit eländig) beror på att folk slarvar alltmer med urlastningen. Man kommer fram till tävlingsplatsen, hästen ivrig, kanske gnäggar och vill se omgivning, andra hästar osv. Då slarvas det ofta med just urlastningen. Hästen skruvar sig ut redan på rampen och backar snett och får kanske kliva ner från rampen halvvägs och får ett större eller mindre steg att ta sig nedför. Här menar han att felet ofta ligger. Vana tävlingsryttare, åkvan häst- så en dag vägrar hästen gå in. Han säger; lär er urlastning på ett säkert sätt. Hästen ska då backa rakt bakåt ner för rampen och tio meter ytterligare innan urlastningen är avslutad. Fungerar detta så behövs ingen träning för att lasta in hästen. Det är urlastingen ni ska träna, säger han. När den fungerar så går hästen in också, menar han.

Detta har fungerat för mig och i stället för att bli less om hästen backar ut igen så blir jag glad som då får ett extra tillfälle att träna urlastning. Så jag är noga med urlastningarna, typ "jag manövrar dig ut rakt och säkert och din del blir att trampa ut´, men "lita på mig-jag tar dig rakt, lugnt och fint ut".

Jag har inga problem med mitt sto numera men är alltid noga med lugn körning och med noggrann urlastning.

Vet inte om detta kan hjälpa dig? Såg att din är lugn vid urlastning. Men kanske han fått styra alltmer själv vid det momentet och fråga dig om han verkligen backar rakt ut och en bit till när han är nere. Då kan det vara idé att prova iaf.

Lycka Till!!

Ligger säkert mycket i det du säger. Jag har själv haft problem med mitt halvblod, som gick från väldigt lättlastad till lite mer svårlastad. Jag VET att felet helt och håller är mitt, då jag varit orolig och nervös när vi åkt till klinik (vid flera tillfällen under en period). Min häst är mycket känslig och läser alltid av mig.

Nu har jag nyligen börjat lastträna, för att försöka få en lättlastad häst igen. Jag har varit helt själv och övat mycket på att gå in och sen lugnt ut, fram och tillbaka. Har gått hur bra som helst, och hästen går in varje gång. Har insett att det är mig det handlar om. Är jag lugn är hästen lugn. Lättare sagt än gjort i många situationer, men så är det för oss iallafall.

Min erfarenhet är också att det lätt blir mer stressigt med för många personer vid lastningen. Helst ensam eller ev två, är lugnast för hästen. Iallafall när det gäller min häst.

När hästen kastade sig ut (efter att ni satt fast den) var det dörrarna eller rampen?

Var det dörrarna och den kastade sig rätt ner förstår jag om den är svår att övertala att gå på. Jag hade i så fall lastat på och av med rampen ett par gånger (tio kanske) för att försäkra hästen om att det inte händer igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 662
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka