Tävlingshäst som helt plötsligt inte vill gå in i transporten...

Trocadero_lover

Trådstartare
Köpte mitt sto i november förra året, innan har hon bara skickat in hästen i transporten utan problem.. aldrig krånglat. Hon hade en startrailer XR3000.

Första gångerna lånade vi våran kusins trailer och där gick hon in utan problem, hon tittade men gick in (en vanlig boj 2 hästars boggie). Sen när vi köpte vår helt nya boj (boggie med sadelkammare osv, extra bred & hög) så vill hon inte gå in. Vi skulle till veterinären och hon tjurade lite denna gången, hon gick in efter 2 försök och syrran satte fast henne innan vi hann stänga bak (är dörrar) vilket innebär att hon slänger sig ut transporten & sliter sig loss och springer runt och ställer sig & äter gräs.. Vi tog fram linor sen och fick hjälp och till slut gick hon på. På hemvägen tittade hon lite men hon gick in (utan linor).

Nu har de här problemet funnit sedan dess, hon drar åt sidorna på transporten (lite envist), eller så stannar hon innan rampen och tittar... sen går hon på sidorna och svänger ut rumpan.. hon försöker dra iväg men vi har träns på henne och då kan vi hålla henne. Vi har kört med linor nu när hon inte gått in på 2 första försöken.. i veckan tog de 5-10 min innan vi fick in henne (vi ger henne massa gott när hon går in och berömmer jättemycket). När vi skulle åka hem från träningen (var mörkt ute) då skulle hon inte gå in ! Hon drog mot gräset och hagarna och var allmänt envis. Tog ca 20 min innan hon gick in (fick använda linor)...

Varför gör hon så här? Hon ser inte ett dugg rädd ut, känns bara som att hon vill bestämma. Det är lite samma sak i ridningen där hon vill bestämma tempot och inte lyssna på förhållningar... Kan det ligga där? Ledarskapet? Att hon känt att hon har känt att hon fått bestämma lite så vill hon även göra det i transporten?

Kan säga att nu blir man lite nervös innan man ska lasta och de är ju inte det bästa heller för det känner ju säkert hon...

Känns bara så tröttsamt när man köper en häst som varit lättlastad och som helt plötsligt inte är det... hjälp? tips?

Sv: Tävlingshäst som helt plötsligt inte vill gå in i transporten...

Kan tillägga att tidigare åkte hon säkert minst 1 gång i veckan. Under den tiden vi har ägt henne så har hon åkt kanske 15 ggr.. Har inte tävlats något, men vi har varit & tränat samt varit hos veterinären. Kan tillägga att hon älskar att träna och att hon är en rutinerad dam..

Hästar som är känsliga o har åkt i ett o samma släp kan reagera på ett annat.

Det var oxå mkt olyckligt att ni satte fast den. Av obehag kan de lära sig "dumheter".
Sätt fast linorna från första stund tills det flyter igen. Bli inte arg!!!
Sen måste ni köra försiktigt.
Körsättet kan påverka hur mkt som helst. Om det är en angenäm färd eller inte.

Varför gör hon så här? Hon ser inte ett dugg rädd ut, känns bara som att hon vill bestämma. Det är lite samma sak i ridningen där hon vill bestämma tempot och inte lyssna på förhållningar... Kan det ligga där? Ledarskapet? Att hon känt att hon har känt att hon fått bestämma lite så vill hon även göra det i transporten?

Det är nog här du har ditt problem. Hon har börjat ta över och testar där hon kan testa. Du måste nog bekräfta ditt ledarskap. När det funkar lär inte lastningen vara nåt problem.
Jag red en ponny som ägarna hade haft problem med. Den stannade i hoppningen och var hopplös att lasta. I början så kunde det ta 20 minuter att ta sig ifrån gården. När det var löst så började jag hoppa. Han stannade aldrig! Sen när han skulle säljas och lastas så kunde jag skicka honom på trailern själv utan att vi tränat lastning över huvud taget. När han visste vem som bestämde så ifågasatte han inget jag bad honom om.

Jaa, star trailer & boj, det skiljer ju lite. Sen är vår helt ny, alltså den blir ju lite "steril" eller vad man ska säga.. men har lagt in spån så att det ska kännas lite mer hemma.

Mm, det var ett bittert misstag.. riktigt dumt:( Men hon har ju gått in efter detta, hon går ju in i släpet men hon tjurar.
Får köra med linorna direkt som du säger !
Kan säga att pappa körde en gång, lite stressad var han, han körde inte vårdslöst men han kunde planerat körningen bättre... Efter detta så har jag kört och då går det sakta och lugnt.
Det där med att inte bli arg, det försöker vi inte bli men när det känns som dumheter och att hon vill ta över och bestämma.. då är det lätt &bli det. Vi gapar & skriker inte men vi har höjt tonläget lite .. "Nu går vi in!!" typ..

Jaa de i stallet säger att hon testar, helt klart. Vår nya tränare i tisdags sa att vi måste bli tuffare mot henne, hästen går inte sönder om ni tar i henne (Har bytt till ett skarpare bett då hon har mycket energi och jag tycker det är viktigt att man är extremt mjuk i handen osv). Men hur kan vi träna på ledarskap? Jag är stenhård ute i skogen nu när vi rider, inga långa trav el galoppsträckor utan mycket övergångar & halter.. hon tycker det är jobbigt och tjuvökar så fort hon kan men vi kämpar på.

Om ni stressar utsöndrar ni adrenalin- som hästen känner o kan tolka som ilska.

Sluta tro att hästen bara är dum. Den var helt problemfri när ni fick den. Ni har SKAPAT problem- lös dem.
Gå till er själva istället o leta felen!!!!

Om du kan- kontakta förra ägaren o be denne komma o titta vad som brister.

Senast ändrad:

Jag kan ärligt säga att går hon inte in på första försöken så blir vi stressade... Ska se till att vi inte har någon tid & passa nästa gång vi ska lasta utan bara ta det lugnt.

Jag skyller inte bara på hästen, vi har klantat oss också, men dessutom låtit henne få bestämma lite för mycket vilket innebär att hon nu tar över. Jag är inte hård, utan väldigt mjuk. Inga gap,skrik,spö eller liknande får förekomma.

Ville ha tips och råd hur vi ska göra och inte göra, det har jag ju uppenbarligen fått. Vi får prova och träna helt enkelt.

Hej
Har du övat att lasta nånting?
Mina hästar är bara att skicka in (har dock inte alltid varit så) men ibland kan det strula så det tar lång tid (2-3 minuter kankse) innan dom går på, men då brukar jag bara öva lite lastning dom följande dagarna eller så sen går det bra igen.

Den allra vanligaste orsaken till att en tidigare lättlastad häst börja krångla ligger inte hos häst eller transport utan hos den som kör dragbilen.

När man går utbildningen för kompetensbevis för djurtransporter så får lära sig och även se filmer på hur olika förares körsätt påverkar transporten och djuren i den. Sådant som man som människa i bilen inte ens noterar i körstilen kan ge obehagliga rörelser i transporten.

Enklast att både se hur transporten regagerar när man kör och hur hästen i det här fallet hanterar det är att sätta en kamera i släpen.

Nej vi har inte övat & lasta henne. Ska göra det, de i stallet har erbjudit sig & hjälpa mig. Så vi ska träna & lasta henne, ha massa gott som hon får där inne i trailern & massa beröm. Kanske man kör en runda också? Eller ska man bara öva på att gå in & ur?
Hon är kanon på att gå ur transporten, har inte bråttom alls utan tar det lugnt och väntar tills man säger till.

Jaa pappa körde ju inte riktigt bra en gång.. det är sant och jäkligt korkat. Men gjort är gjort.. kan ju inte göra mer.
Nu kör jag trailern, har inte kört innan och det går saaaakta och lugnt kan jag säga. Lite för sakta till & med. Vi har kört överdrivet lugnt och sansat sedan den gången... han körde inte vårdslöst men inte superbra.

Det där med kamera kanske inte är så dumt.. var köper man det?

Tänk bara på att inte va massor av folk när ni övar, det blir oftast inte så bra då.
Öva först och främst på att få henne att gå dit du vill när du vill, sen att hon ska gå in i transporten på dina villkor.
Personligen så ger jag inte "massa gott" när dom går in, eftersom det är en självklarhet att dom ska gå in..

Blir du stressad eller uppjagad nångång så ta några djupa andetag och försöka skaka bort den känslan.

Kamera kan man köpa på många ställen, googla på internet.

Om hästen är van vid att gå in själv- vill den ha lugn o ro. Blir orolig om det är massa folk.

Om du har möjlighet- ställ bil med släp på litet inhägnat område. Lägg in mat i krubban( den kan äta sin ordinarie måltid där istället för i boxen)

Sätt på träns med lina. Led den ett varv o gå sen går du bara på men du stannar på sidan av luckan. säg - Gå in! Passa linan! Stäng för bak! Beröm!

Gå runt o ta av tränset o sätt på grimma o skaft.

Man behöver kanske inte vara massa folk i början, utan kanske bara 2 st.

Självklart ska dem gå in utan att man ska behöva ge massor men nu i början så kanske man ska ha det? Och ge henne ex frukost eller middagen där inne.
Träns på såklart, när du skriver lina, menar du grimskaft eller en longeringslina? Jag har haft kedja nu just eftersom hon drar mot sidorna på transporten.

Jaa, ska testa i helgen, kanske redan imorgon bitti så ger vi henne frukosten där inne!
Tack för bra tips!
Ska vi inte dra upp linorna överhuvudtaget? Ska vi hålla på tills hon går in?

Innan jag var på NHclinic så prövade jag med att ge mat i transporten, kvällsmat, morgonmat. Hästen var fortf lite tveksam och vissa dagar ville han itne alls. Sen åkte vi iväg på NH clinic (med John Moore) fick en rejäl ahaupplevelse och har fortsatt på den linjen och har hästar som är lättlastade utan att behöva muta dom.

Om ni ska öva lastning så använd inga linor överhuvudtaget, linor är en akutlösning om hästen vägrar och man ska akut in på kliniken eller liknande.

När mina hästar var som "jobbigast" att lasta och jag övade som mest då var det repgrimma och rep som gällde, nu använder jag vanlig grimma.

Jag menar lina.
Går hon inte in- gör om! Ta ny sats.
Du går ju brevid henne- se till att ni båda tittar vart ni ska o gå på med bestämda steg. Tvekar den innan- avbryt o led runt den. Den ska följa med..lätt.
Ha framdörren öppen.
När du nu tränar- ha ingen bakom. Försök att göra det själv- bara gå!

Hästen som inte är van att ha folk bakom- kan börja tänka bakåt.

OM... du måste använda linor- dra inte i grimskaftet utan se bara till att hon inte tittar åt sidorna. De som är bakom måste kunna sin sak.

Okej !
Vi har ju dörrar på vår boj, ska jag låta båda var öppna eller bara den ena på den sidan hon går in på?
Okej, ingen bakom. Ska någon vara i trailern?

Okej bra! Yes. Mycket träning alltså! Men nog ska vi få pli på detta.
Men jag ska gå på vänster sida och gå längs med marken när hon går på rampen? Det är så du menar va?

Ta och lasta varje dag en period och ge kraftfodret inne i transporten.

Har tidigare ägaren haft mellanväggen på sned när hon gått in (för att göra större utrymme och sedan flytta tillbaka den) så gör likadant (öppna båda dörrarna).
Sedan är förstås som tidigare sagts körningen väldigt viktig.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 664
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka