Tävlingsdebuten avklarad!

B

Båbbe

Nu så har jag tävlat för första gången (Stormur vår)! Vi tävlade T1 och F2. Resultaten blev 4,23 i T1 och 3,0-3,1 nånting i F2! Jag är faktiskt helnöjd. Visst allt gick inte som det skulle, men jag blev inte diskad och fick ändå nån sorts poäng på alla moment utom 1! Det tycker jag är riktigt bra för att vara första gången på tävling och första gången jag rider program på ovalbana överhuvudtaget! :D

I tölten så var jag dönervös och hästen väldigt pigg så jag fick mest koncentrera mig på att hålla styr på allt samtidigt liksom. Passtakten kommer som ett brev på posten såna tillfällen. Sen tordes jag inte riktigt öka ordentligt heller för jag var lite rädd att han skulle dra i pass då, så jag kan ju inte säga att domarkommentarerna var särskilt förvånande. (för dåliga ökningar, passtakt, för dåligt tempo i ökad tölt) Men enligt en domare såg det snyggt och prydligt ut iaf! ;)

I Femgången så började det med att jag fick bromsa konstant för att undvika galopp i tölten, dvs han var ÄNNU piggare än på morgonen. Så jag höll ner tempot bra mycket mer än det tränaren ville att jag skulle rida i... Övergången till trav gick riktigt bra, men i första kurvan på kortsidan försökte han dra och i andra kurvan så lyckades han! :o Så det blev en långsida i galopp och inte så bra poäng förstås... Men jag fick iaf stopp på honom så jag fick trav igen! Sedan dags för skritt - det gick riktigt bra tyckte jag. Bra i formen och trampade på i lagom tempo. Sedan var det galopp - och tja det är ju tur att han är så säker på att ta rätt galopp för hade det varit fel hade jag aldrig fått stopp så jag kunnat byta... :D Det gick riktigt fort, men enligt stallkompisarna var det också väldigt flott. Förmodligen det vi fick bäst poäng på! Så var det då dags för pass och nu var pålle riktigt uppjagad. Så det blev typ 3 steg pass totalt, sedan bara galopp i högt tempo! Sen gick vi i pass i kurvorna... :D Men pålle hade roligt iaf! :love: Tror också publiken hade lite skoj när jag lite väl högljutt kommenterade passområdena till pållen, typ "hörrudu, det är faktiskt meningen att du ska gå i pass på långsidorna och inte i kurvorna!" :smirk:

Nåja jag var rätt nöjd iaf. Som sagt så blev vi inte diskade och jag fick lov att starta och allt det! ;) Träffade sedan en pappa på pizzerian som tyckte jag var den gladaste ryttaren på tävlingen iaf! Tycker inte det är nån mening att vara sur på hästen - han kan ju, det är ju jag som inte kan! Roligt också om man kanske kan vara lite förebild för yngre ryttare vad gäller attityden åtminstone!

Sv: Tävlingsdebuten avklarad!

Va kul att de gick så bra för att vara första tävlingen! :) GRATTIS! :banana:
Jag ska me ut å tävla snart me pållen :) Hon har aldrig vart på en tävlingbana! Och jag har bara tävlat 1 gg!

:) :) LYCKA TILL I FORTSÄTTINGEN!!! :) :)

Tack! ;)

Känns jätteskönt att ha debuten avklarad. Hästen min är ju erfaren (15-årig valack som tävlat hela livet på hög nivå), men inte jag! Nu ska jag bara lära mig köra transport också så inte min stackars ointresserade pappa behöver vara med! :D

Ska bli väldigt intressant att gå igenom prestationen med tränaren och få tips för framtiden. Antar att det finns en del att förbättra... :p Å till sommaren ska vi på ridläger på ett ställe där det finns ovalbana - ska passa på att träna passläggningar då tror jag! :D

Åh, vad modigt... nu får du peppa mig lite! Jag har nämligen också en erfaren tävlingshäst hemma, som det kliar i mig att få visa upp!
Med förra ägaren (jag äger honom inte nu heller, utan har honom till låns) fick han allt från usla poäng till jättebra poäng (upp till 6.5 tror jag, minst) tack vare travtakt...
Han ser superflott ut, en riktig läckerbit, vilket betalar sig, det är tyvärr inte alla domare som uppmärksammar takten, utan tittar på aktion istället...

Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska åka iväg med en häst som kanske kommer nästan-trava sig runt banan på en flott sätt, eller om det är för pinsamt. Skulle isf. anmäla mig till Stormur vår-lätt, det vore bra om jag kunde se det som en kul grej, men risken är just att jag skulle tycka det kändes jobbigt, man vet ju hur folk pratar på läktaren...

Förresten är det inte alls meningen att ta över din tråd, tänkte bara få lite peppning och tala om hur tuff du är som vågar ge dig ut!

Grattis. Du är modig du, som tävlar femgång bara sådär.

Kul att det gick så bra.

OlleAtlas

assa skrev:
Åh, vad modigt... nu får du peppa mig lite! Jag har nämligen också en erfaren tävlingshäst hemma, som det kliar i mig att få visa upp!
Med förra ägaren (jag äger honom inte nu heller, utan har honom till låns) fick han allt från usla poäng till jättebra poäng (upp till 6.5 tror jag, minst) tack vare travtakt...
Han ser superflott ut, en riktig läckerbit, vilket betalar sig, det är tyvärr inte alla domare som uppmärksammar takten, utan tittar på aktion istället...

Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska åka iväg med en häst som kanske kommer nästan-trava sig runt banan på en flott sätt, eller om det är för pinsamt. Skulle isf. anmäla mig till Stormur vår-lätt, det vore bra om jag kunde se det som en kul grej, men risken är just att jag skulle tycka det kändes jobbigt, man vet ju hur folk pratar på läktaren...

Förresten är det inte alls meningen att ta över din tråd, tänkte bara få lite peppning och tala om hur tuff du är som vågar ge dig ut!

Tja det är ungefär det jag stod inför. "Alla" vet ju vad min häst kan prestera (dvs runt 5,90 i F1). Det är nästan läskigare att tävla en erfaren häst än en totalt okänd sådan. Jag och Göran C mfl vet.... :angel: Men visst finns det fördelar! Min häst var för rolig på veterinärbesiktningen. Ha nvar coollugn i kön (typ stod och sov) och medan veterinären klämde på honom sov han också, men sedan när han klämt färdigt så var han sååå redo att dra iväg i trav! Snacka om van vid situationen! :D

Kom igen nu! Det är klart du ska tävla! Varför vill du tävla förresten? Vill du visa upp en snygg häst? Vill du skryta med bra poäng? Vill du kvala till SM? Vill du få en bedömning på din hästs gångarter? Eller vill du liksom jag, få tillräckliga poäng så du får lov att påbörja domarutbildningen? :confused: ;)

Det är bra att definiera sitt långsiktiga mål och därefter sätta mer kortsiktiga mål. Mitt långsiktiga mål är att bli FEIF-domare. Första och andra steget vill jag att min häst ska kvalificera mig till. Dvs han ska klara 5,0 i antingen lätt tölt eller lätt 4-gång och så 5,0 i Öppen klass 4-gång eller 5-gång + Tölt. Så jag har en bit kvar, men så småningom ska jag nog nå mitt mål! (visserligen är han 15 år nu, men vi har väl ändå ca 5 år på oss att fixa de där poängen!) ;) Det var just därför jag köpte just den hästen också! Jag ville ha en häst som jag kände mig trygg på oavsett tempo och som ändå hade viss över-kapacitet för mina mål! ;)

Senast ändrad av en moderator:

OlleAtlas skrev:
Grattis. Du är modig du, som tävlar femgång bara sådär.

Kul att det gick så bra.

OlleAtlas

Bra och bra - fick ju ingen pass alls ju! Tackar för berömet dock! ;)

Jag tänkte såhär när jag anämlde mig.

1. Borde rida mer än en klass för det är ju trots allt jag som ska träna och inte hästen!

2. T1 eller T2 - tja det är nog enklare att öka än att släppa tyglarna på en extremt villig passtaktig häst...

3. V2 eller F2 - efter galoppen så förväntar sig min tävlingserfarna häst pass så förmodligen är det enklare att få honom i pass snarare än i ökad tölt som han egentligen inte kan gå i alls! ;)

Ökad tölt verkade alltså för mig mer läskigt än pass. Jag har ju en passråtta till häst som har utmärkt pass bara han inte är övertänd (som var fallet idag...). Har man en häst som vunnit SM i F3 så får man liksom inse att det förmodligen är lättare att hålla sig till hästens paradgren snarare än att ge sig på att tävla i hans svaga sida... :p

Grattis!
Hoppas jag kan komma och titta på er någon gång.

Jag såg dig igår! Kommer ihåg dig pga ditt goda humör :)

Jag såg också dig igår! Gud vad synd att det inte blev någon pass! Du hade ju fått jättehöga poäng på den av det jag kunde se på kortsidorna ;) Var du nervös?
Jag tävlade också och kom tvåa i T2 på 5.20 nånting! :) :D Han gick inte sitt bästa men jag är ändå ganska nöjd (:

Jag tycker inte alls att du ska känna att det är pinsamt att ge dig ut och visa upp din häst.
Även om han presterat bra förut.
Rider också en tävlingsvan häst, han har kommit 10a på SM som bästa merit i F1.
Det var -03.
Har tävlat honom ett par gånger nu och det har gått super.
Jag tävlar inte honom för att jag ska komma så långt som möjligt, även om de är kul om d går....
tävlar honom för att jag älskar att tävla, jag tycker om att visa upp honom och i första hand för att HAN tycker att det är kul...
så jag tycker absolut att du ska ge dig ut i tävlingsvärlden.
även om hästen är van kanske inte du är det, och det är ändå NI som helhet man ska bedöma.
jag tror att det kommer gå super, tänk inte på vinna eller så.
tänk på att du gör det för att du vill, någon måste ju komma sist också, eller hur ?

Lycka till :)

GRATTIS!
Jag såg dig allt! :D Såg jättefint ut! :bump: Det var min första tävling med, visst var det otroligt kul? Över förväntan faktiskt! :bump:

*raderat*

(10 tecken)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har funderat lite på vad jag vill, och har kommit fram till att jag -just nu- bara vill ha kul, komma ut lite bland folk... (självklart finns en viss längtan att få visa upp sig lite :angel: )
Bara att få erfarenheten, under tiden jag jobbar på med min ridning (som lämnar en del övrigt att önska)

Jag tävlade lite när jag var yngre, men då hade jag ju ridit lika länge som de andra som var i min ålder, sen la jag av ett tag, och nu känns det som om alla andra har dragit iväg o tävlar SM...
Att då komma med någons avlagda tävlingshäst och typ trava runt banan på en lätt-tävling... hmmm... Fast jag viiiill!!

Lycko dig som har en cool häst, "min" är allt annat än det... han är inte riktigt klok, senast idag for han i taket när en tjej brevid oss knäppte på grimskaftet på sin häst... något överspänd, kan man lugnt säga!

Ohh, vem var du då? :) Vad heter din häst? Kanske såg dig!

assa skrev:
Lycko dig som har en cool häst, "min" är allt annat än det... han är inte riktigt klok, senast idag for han i taket när en tjej brevid oss knäppte på grimskaftet på sin häst... något överspänd, kan man lugnt säga!

Haha kan lugnt säga att jag känner igen det där ;) :angel: Idag vägrade Kurtan att ha nån rosett på sig och skyggade och höll på när jag skulle lämna priset till pappa... Han är t o m rädd för sina egna fjärtar!! :o :rofl:
Som tur är så är ju han också tävlingsvan och är ganska cool med det här med nya hästar, lastning m m. Jag själv har inte tyckt att det varit så jobbigt med en häst som någon tävlat förut med ganska fina resultat. Kanske beror det på att vi nu tävlar i ett helt annat område än han gjorde förut... För mig är det en fördel att han är relativt van. Men kan iofs förstå folk som får prestationsångest. Men det är bättre att våga!! För vågar man inget så vinner man inget... ;) Och jag tror du kommer känna dig jättestolt efteråt!! Bara släpp alla krav och ha kul! :) Det är ju faktiskt därför man tävlar!

när kommer resultaten upp? får man se totalpoäng för finalerna också?

Va kul att det gick bra!
Jag var själv där och tittade, inte i lördags, men igår!
Jag kom precis när det haglade och regnade som värst. Det åska och blixtra me. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka