Tävlings form

pink_angel

Trådstartare
Hej!

Ska iväg på dressyrclearround eller vad det nu kallas med min 4 åring idag. Det är absolut första gången vi rör oss innanför vita staket. inget avancerat ska rida fälttävlans programmet för 4åringar.

Men nu till frågan ska jag lägga henne i en schyst arbetsform eller plocka upp henne i en hög form. Får ut mycket mer steg ur henne och så och hon är ju mkt häftigare att se på i den höga formen samtidigt kan hon bli väldigt tjafsig där uppe. Målet med den här dagen är liksom att hon ska få en positiv uppfattning om tävling men jag vill ju ändå visa henne från sin bästa sida.

Sv: Tävlings form

Varför ska du plocka upp henne i en hög form(eller enligt mig uttryckt trycka ihop henne:cool: ) Det bildar ju bara spänningar och jag tror knappast att hon är så pass samlad och har så mycket muskler att hon klarar av att gå in med baken(sätta sig) så mycket att hon går i en korrekt samlad form...'

Nej, jag skulle låta henne vara där nere och jobba korrekt utan spänningar... Skulle aldrig "plocka/dra" upp hästen i en högre form. Det kommer ju automatiskt när man ber om mer och mer samling genom att göra mer och mer samlade rörelser i ett mer och mer samlat tempo:idea: :D

Lycka till på tävlingen:bow:

Tack:) någon på min sida.. då kör vi på det

Ja gör så:bow: Tycker det är så knäppt att man ska "dra/plocka" upp hästarna i en form de inte är redo för:confused: Då blir det ju bara så att hästen får spänningar, sänker ryggen och slutar arbeta bakifrån...

en 4åring ska man ha skoj med! kör på i en form hon känner sig trygg o lugn i!

tror inte dom kräver någon högre form av 4åringar heller!

Att hästen går högre med huvudet betyder ju inte att den går mer samlat... när hästen blir starkare så kommer den även att sätta sig under bättre och då kommer den även högre med huvudet, man ska inte börja plocka upp hästen dit!

F.ö så ska inte en 4-åring gå i en hög och samlad form, utan jobbas igenom hela kroppen i en stadig, låg form.

Nu har vi klarat oss igenom programmridningen med fina resultat:)

Valde att rida travdelen i en något lite högre form och lade ner henne i galoppen. Det kändes tryggt och vi fick många posetiva komentarer av dommaren.:)

Menar förövrigt inte att jag ska sitta och slita och dra i henne och lämmna bakbenen på gårdsplan.. Menar att rida henne i en bärig form med bakbenen under sig. Hon har ganska bra anlag för att bära sig i en lite högre form.. det är ju inte så att jag försöker tvinga henne till något

Grattis:bow: Vad fick du för procent??*nyfiken*:angel: Och BILDER:bump:

Du skall rida hästen som den är. En Fyraåring skall inte gå i hög form. Domarna sänker poängen för det.

Tack:) hade 61,42% en bra första tävling tycker jag. Har inte hittat kabeln mellan datorn och kameran än. :crazy:

Hej!

Ska iväg på dressyrclearround eller vad det nu kallas med min 4 åring idag. Det är absolut första gången vi rör oss innanför vita staket. inget avancerat ska rida fälttävlans programmet för 4åringar.

Men nu till frågan ska jag lägga henne i en schyst arbetsform eller plocka upp henne i en hög form. Får ut mycket mer steg ur henne och så och hon är ju mkt häftigare att se på i den höga formen samtidigt kan hon bli väldigt tjafsig där uppe. Målet med den här dagen är liksom att hon ska få en positiv uppfattning om tävling men jag vill ju ändå visa henne från sin bästa sida.

Men snälla nån.. Och alla undrar varför unghästar förstörs?! konsigt, om alla ska rida i en form hästen inte klarar av att gå i. Uppenbarligen klarar hon ite det eftersom hon blir tjafsig.. Unghästar rids i unghästs from, och det var väl bara första "tävlingen" ?

Jag blev också lite förvånad över resonemanget.

Jag har också en fyraåring, det enda jag rider den på är att gas och broms ska fungera. Sen lösgjör jag sidorna, där höger är svårast.
Om jag lyckas lösgöra honom och han går i balans, så går han ju själv i en bärig, låg form av sig själv. Själva formen är inget jag lägger mig i den blir ju liksom automatisk.

Fast jag kan nog lite förstå vad TS menar. Min fyraåring rids i en ganska lång-låg unghästform till vardags, men nu och då så ber jag om lite mer, lite mer samling, lite mer tryck, och då blir det ju en högre form också. Dock handlar det ju om korta snuttar, det gäller att stärka långsamt.

Men ganska naturligt så i den högre formen visar hon ju betydligt mycket mer gång och är 'maffigare'.

Så så långt kan jag förstå, samtidigt så en fyraåring orkar inte/ska inte orka gå ett helt program i den formen, och de 'extrapoäng' man skulle kunna få av det anser jag är tämligen värdelösa, för man bygger ju på lång sikt. För mig handlar hela första säsongen om att hästen ska slappna av, formen, gången etc på vägen dit är ganska oväsentlig även om det ju är trevligt om det ser prydligt ut med. Men innan hästen även på tävlingsplatsen kan vara så avslappnad och lösgjord att man kan komma till ridning, då ska men ju inte försöka påverka ytan via formen, även om man om man gör det rätt kan skrapa ihop lite extrapoäng där.

Och sen när hästen är klar för det kommer ju den ökade samlingen och den högre formen automatiskt/naturligt.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka