Det är ju ett regeringen som har bestämt att ridsporten måste ställa in genom deras ny direktiv om 50 personer max på ett ställe. Smittskyddsläkare stoppade ju tex Grevagårdens tävling med tanke på vilken risk de skulle innebära med massa människor på samma plats ...
Och nej folk är inte alltid ärliga med hur de mår, de finns viss procent som faktiskt skiter i vilka rekommendationer som kommer från högre ort.
Travsporten får tex hålla igång fortfarande men de är för att de räknas som en arbetsplats av den enkla anledningen att alla proffsen lever av att hästarna tävlar åt deras hästägare, de skulle antagligen gå i konkurs direkt om de inte fick tävla .. Folk skulle inte ha råd att betala de dyra räkningarna varje månad för sina hästar .. Dock har våra nordiska grannländer ställt in all typ av trav närmaste tiden vi får se hur många Proffstränare som överlever de ..
Där i mot hårda direktiv från ST vad som gäller på stallbacken plus ingen publik.
Ridsport i sig räknas inte som något arbete om man inte möjligtvis tävlar på allra högsta nivå men de är ju lika för dem i resten av Europa, de får ju knappt ens lämna sina gårdar beroende på vart du bor. Det är här en period i livet, de är just nu viktigare att ta hänsyn till sina medmänniskor en att tävla faktiskt .. De dör människor varje dag just nu i hela världen till följd av detta virus som verkar vara aggressivt. Det bestämmer inte att folk inte får träffas pga av att dr vill vara elaka eller likande, de gör de här för eran skull för er hälsas skull. Jag har flera i min närhet som kan dö om de blir drabbade. Så mina hästar startar inte just nu trots att de får men för att jag anser att hälsan är viktigare.
Jag/vi låter dem ha en längre träningsperiod och hoppas de kommer ut starkare en någonsin senare. Passat på att vaccinera dem och ska ta ut tandläkaren med
De gäller att försöka se något slags ljus i de hela samtidigt som att tävlingar är i vårt fall inte allt, för oss är de en hobby.