Tävling mm.

M

myrkvan

Undrar bara lite om detta med procent. vill inte ha 100 svar av okunniga människor, utan ett helst, rätt o slätt svar endast. Tävlar man MSV A (eller, så heter de kanske inte, men snäppet över L:A iaf) Vad är bra procent då? Asså, vad är bra, till och med bättre än bra, ngt som räcker till t.ex 5 i topp plac vanligtvis? Kul o vet bara, ska te sorunda dressyr tävlingar nästa helg =)

Sv: Tävling mm.

Det beror ju på kvaliten på startfältet och domarens bedömningsskala, och även faktiskt i vilket distrikt tävlingen äger rum. Men i MSV här omkring (i Stockholmsdistriktet, där bla. Sorunda ligger) brukar vinnaren ligga på runt 68% och sista placerad på kanske 62-63% men som sagt är det omöjligt att göra en exakt bedömning så, det beror på så mycket olika saker. Sen MSV A är ju mer likt St George så där kan procenten vara lite lägre, dessutom brukar procenten vara lägre på nationell än på regional.

MSV B är snäppet över LA, Sedan kommer MSV A, där S:t George även finns.

62% får väl anses som ok poäng där. Det är också vad som behövs för att kvala till nationell klass i respektive klass.

Ska man vara riktigt sträng så tycker jag "bättre än bra" är resultat som börjar närma sig 70% och däröver. Resultat runt 60-65% är enbart "bra" för mig.
Kan ju nämna att för några år sedan när Antonia A:xon Johnsson klev in och började satsa på svensk dressyr så var det första målet för de svenska elit-ryttarna att rida sina rundor på minst 70% och över eftersom att de utländska toppekipagen alltid låg på dessa siffror.
Men nu förtiden ligger ju toppresultaten internationellt på runt 80%.

Men på en regional eller nationell dressyrtävling i MSV-klass så brukar resultaten ligga på mellan 60-strax över 70% (med lite tur). Iallafall i skåne..

Oj, nu har du fått tre svar... :smirk:

Saigon skrev:
Ska man vara riktigt sträng så tycker jag "bättre än bra" är resultat som börjar närma sig 70% och däröver. Resultat runt 60-65% är enbart "bra" för mig.
Kan ju nämna att för några år sedan när Antonia A:xon Johnsson klev in och började satsa på svensk dressyr så var det första målet för de svenska elit-ryttarna att rida sina rundor på minst 70% och över eftersom att de utländska toppekipagen alltid låg på dessa siffror.
Men nu förtiden ligger ju toppresultaten internationellt på runt 80%.

Men på en regional eller nationell dressyrtävling i MSV-klass så brukar resultaten ligga på mellan 60-strax över 70% (med lite tur). Iallafall i skåne..

Oj, nu har du fått tre svar... :smirk:

Antonia A:xon johnson :bow: :bow:

Hehe, men tack för alla svar, ni verkar veta vad ni talar om, och då tackar jag för alla svar! Det där st.george har man hört mycket om, vad exakt är det? är det som en nationell lr? vet en som ska rida i helgen på det i skövde, skulle va kul att veta vad d är ;)

Som lundsbo skrev är det en klass, finns ett par olika St George-program. Det som ingår där är serier i vart fjärde och vart tredje språng och halvpiruetter i galopp. Alltså snäppet svårare än MSV.

Poängen 7 på en rörelse = "ganska bra" 8 = bra.

Genomgående 70r = 70 % = "ganska bra" ... men är ändå bra att klara av att rida msv på 70%. Det är inte så många som klarar det! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 478
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 781
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka