Tävling - hur går det till?

Fossing

Trådstartare
Nyfiken inte-alls-westernryttare undrar hur det går till på westerntävlingar :) Vilka klasser brukar ni starta? Är det vanligt att man startar t.ex. både trail och reining på samma dag? Hur går man banan?
Jag är mest fascinerad av trail - så en trail-tävlings-ryttare kanske vill berätta hur en tävlingsdag ser ut? Händer det någon gång (i d-tävlingar) att man råkar ut för konstiga hinder som man aldrig har sett förut? :eek: Hur vet man isf hur man ska ta sig igenom dem?

Dumma frågor kanske, men frågar man inget får man ingenting veta :)

Sv: Tävling - hur går det till?

Tävlar i o för sig inte trail så ofta p.g.a. att hästen är lite misstänksam mot nyheter. Jag har tävlat på D- och C- nivå och då bara en dag per tävling. Jag brukar rida 2-4 klasser per tävling. Reining, western riding och horsemanship för det mesta. Har provat alla ridgrenar på D-nivå.

Trail är den enda klassen där man går banan, detta gör man tillsammans med domaren som brukar förklara hur han/hon vill att man ska ta sig igenom hindren.

Självklart kan man starta både reining och Trail på samma tävlingsdag!! Det gör jag ofta !!
Mönstrena får man senast 1 timme innan första start i klassen...så det gäller at kunna lära si snabbt!! Och det händer ibland att "nya" saker är med i mönstret, bara att försöka göra så gott man kan.
När jag går banan så tänker jag liksom hur det kommer se ut och kännas från hästryggen om du förstår hur jag menar.
Bra att tänka på när man går banan med domaren är att fråga s fort man är osäker på hur ett hinder skall passeras. "hur vill du här" - hur menar du ??...osv.

Jag brukar börja dagen med att rida så fort som mnöjligt. Efter en första uppvärmning så brukar jag fixa till hästen och mig innan jag kollar så att allt funkar som det ska. sedan åter lite finjusteringar i utrustning och så och sen in på banan....

ungefär såhär går det till på western tävling.
Dock så tävlar jag oftast minst 4 klasser och upp mot 6 st. Min häst tar inte skada av att starta många klasser på en dag...snarare tvärtom! De bästa resultaten brukar bli på eftermiddagen...:D

Jag ska starta i trail & western riding nu den 17:de.
Om de finns hinder på banan som man aldrig sätt förut, får man ju förstås fråga om dem när man går banan :rofl: Banan går man innan start med dommaren som berättar hur han vill ha det, och man får då ställa frågor också. Ganska vanligt att man ställer upp i flera klasser/dag på tävlingarna :D

skall den tävlingen vara i uddevalla? arrangerad av WRCB?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Ninnurur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30