I

isse

Jag ska tävla den 22:a och ja börjar få lite små panik. Min häst går klockrent i kort och mellantempo tölt men jag har inte hittat gränsen på hur fort jag kan öka honom, ökar jag för mycket blir det grisepass. Hur gör jag då på tävling, jag ska tävla lätt tölt och folk har sagt att man kan rida jätte kort på kortsidorna och sen öka till mellantempo och det är vad jag har tänkt göra och hoppas på att det inte blir pass. Men då kommer jag in på problem två, han blir jätte het med andra hästar så hur ska jag göra för att han inte ska springa ifrån mig?
På banan vill man ju inte markera för hårt så att det ser ut som grov ridning men samtidigt så måste jag ju få stopp på honom, hur gör ni mot heta hästar på banan?

Sv: Tävla

Ta hjälp av en instruktör som kan berätta precis hur du ska göra.

Tyvärr hinner jag inte göra det så jag vill jätte gärna ha lite tips och råd som kan hjälpa mig.
Jag ser den här tävlingen som en träning för mig och hästen men vill fortfarande att han ska gå så bra som möjligt.

Träna hemma på at göra ökning -halt-korttempo - ökning - halt-kort tempo. Tänk på att ju kortare tempo du rider på kortsidorna desto större ser ökningen ut.

/Malin

Vilken tävling ska du på? Ska också tävla den 22 nämligen :bump:

Hej,

Dís har en lätt tävling på hemfosa den 22:a och jag ska vara med i lätt tölt.

Är det samma tävling?

Måste bara fråga en sak, får man ha pälsglans på hästen eller är det förbjudet?

Men om jag känner att han inte kommer att klara ökningen på långsidan och jag fortsätter att rida korttempo på långsidan, blir jag diskad då?
Eftersom att hästen blir het med andra hästar så ska jag försöka att rida korttempo på kortsidan och mellantempo på långsidan. Men hur stor steglängdsökning måste det vara?

Du rider det du känner att du och din häst klarar för dagen! Han kanske blir jättetaggad att göra bra ifrån sig när det är tävling. Du blir inte diskad pga att du inte gör några stora temposkillnader! Poängen dras ner. Så om du har en häst med "dålig" ökad tölt,försök rida så långsamt du kan på kortsidorna med bibehållen energi och öka det du känner att h*n klarar av!

Lycka till! :)

Vad jag vet får man ha pälsglans på hästen, skulle inte förvåna mig om typ alla har det, och kan inte se nån anledning till varför man inte skulle få ha det :)

Visst får du ha pälsglans, dock avråder jag från att använda på kroppen och tipsar om att enbart ha det i man och svans. Har vid ett par tillfällen sett ekipage glida runt med sadeln, pga hal häst.:rofl:

Visst får du ha pälsglans, dock avråder jag från att använda på kroppen och tipsar om att enbart ha det i man och svans. Har vid ett par tillfällen sett ekipage glida runt med sadeln, pga hal häst.:rofl:

Ja, haha. Och om du ska använda det, ta då isf enbart på rumpan och inte på halsen, om du inte gillar hala tyglar. (Har egen erfarenhet av det, tyvärr.)

:rofl:
Jag brukar först sadla och tränsa, sen ha på pälsglans på all "tom" päls. Rider med gummityglar ska jag väl tillägga :D

Va kul! :)
Får hoppas att pållen går som han ska och att jag inte skämmer ut oss totalt:angel:

Tack så jätte mycket!:)
Hur går det med Faxi? Ska du tävla nåt?

Varsågod! Med Faxi går det bra, vi skall också tävla i helgen. Vår första officiella tävling, (de på Gotland hade bara en domare) så det blir jättespännande! Riddaris KM. Vi startar i T1, V1 och FS1 (Dressyr).

Varsågod! Med Faxi går det bra, vi skall också tävla i helgen. Vår första officiella tävling, (de på Gotland hade bara en domare) så det blir jättespännande! Riddaris KM. Vi startar i T1, V1 och FS1 (Dressyr).

Dit ska jag också. Med en äckligt fet fux! Själv vet jag nog vem du är! :p

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar