tävla western???

N

Natascha

Om man ska börja tävla western vilken "gren" är bäst att börja med och hur går de olika "grenarna" till?
är C- tävling typ lika som LC/LB ocg d-tävling lite svårare?
Nu ska nog inte jag själv tävla då jag både är kass att rida o är född utan tävlingsnerver :D. men det vore kul att veta

Själv tycker jag att western riding,trail och pleasure är de bästa grenarna att börja med.
D-tävling är enklast,c-tävling lite svårare och b-tävling ännu svårare osv.
På de enklare tävlingarna brukar det finnas 2 klasser/gren, beginners och utbildning. Beginners är för de som precis börjat tävla och utbildning är för dem som tävlat ett tag och kommit en bit. Har man tagit placering på c-tävling eller högre får man inte tävla beginners.

Här finns beskrivning hur de olika grenarna går till: www.western.nu

när jag började få upp ögonen för western o var på min första tävling i sverige talade mina vänner om för mig (och även speakern sa samma sak) att pleasure är lättast att ställa upp i, men svårast att vinna! :D

men vad som är bäst att börja med är nog väldigt beroende på häst.
pleasure funkar ju så länge hästen lyder i alla gångarter på fyrkanten.
trail skulle jag nog också gärna börja med, men då får det ju hästen vara lite mer med på noterna kanske.

Sv: tävla western???

E-tävling/prova på klass är lättast, där kan du rida i vilken utrustning och på vilket bett du vill, du behöver heller inte vara medlem i någon WRAS ansluten klubb. :)

Hehe, tråden är kanske gammal, men tänkte själa denna tråd för att inte starta en ny..

Mitt mål är ju att starta ngn D-Etävling i trail. men tänkte även fråga här där det ändå handlar om "vad är bäst att börja med"

Vad ingår i pleasure och western-riding på den lättaste nivån??

För om jag har förstått western rätt så är det relativt vanligt att man rider fler grenar på en tävling.. och ska man ändå ta en lätt trail så kanske man kan ta ngt annat också när man ändå är där..

satsar ju egentligen på WE, och där är det ju klassisk dressyr och teknik lite likt trail men med dressyrform. och sen speed, och klarade han alla tre momenten i helgen när han inte är i toppform så kanske man kan ta två grenar på en lätt westerntävling..
(var en westernryttare där som sa att "shit vad lååånga och komplicerade era dressyrprogram är")

det jag mest ndrar är ju om det ingår spinn och slidestopp redan på den lättaste nivån för sååå långt har jag väl inte tänkt ta vår träning ;P

Kort och något förenklat:
Pleasure: skritt, trav, galopp, byt varv, stanna, backa.
Western riding: skritt över bom, trav i serpentiner (mellan koner), galopp på diagonalerna, stanna, backa.

Spin, galoppombyte och slidestop ingår i reining på alla nivåer, även den lättaste, dock brukar inte utförandet likna det som sker på elitnivå.

Ok, åhh tack! men "stanna och backa" går det bra med vanlig halt och vanlig rygga i lättare nivå då , eller måste hästen kunna "ala springa bakåt"?

Min första trailtävling hade lite ryggning i mönster. Det var ingen som ryggade speciellt snabbt :D
Likadant med pleasure, vi skulle rygga en och en på medellinjen. De flesta gick rätt sakta, huvudsaken var att det var rakt och taktfast.
Antar att det skiljer sig beroende på domare...

Numera kan vi rygga supersnabbt! :D Ja, för att vara en slö ponny då förstås.

Jag har med en fråga!
Behövs licens vid E/D-tävling? Stång alltid en hand oavsett nivå? Har lite bettproblem med hästen, han trivs bara på stång och sidepull...

Licens från D och uppåt.
Alltid enhandsfattning när man rider på stång. Oavsett nivå.

Det är bättre att utföra alla moment med kontroll i långsamt tempo än att hasta på och göra det snabbt och okontrollerat. Med rutin och vana kommer även tempot att kunna ökas men det ska alltid ske med kontroll.

Iick! Då kanske jag inte har råd! Stackars student, aldrig några pengar...

Hmm.. Vad ska jag ha på huvudet då? Får träna stenhårt med bosal, för då får man väl ha två händer? Jag har inte riktigt fått inte tekniken på en hand än :D Dessutom är min ponny som han är, ibland blir han helt skänkeldöv...

Ta hjälm ;) ... Vad det gäller skänkeldöden rekommenderar jag att du anlitar en tränare. Om du vill tävla mycket är det bättre att lösa licens för hela året för dig och en livstidslicens för hästen.

Haha, nja jag tävlar ungefär vartannat år så det är nog ingen mening med. Det var nästan exakt två år sen vi var ute sist! Coolt, då blir det jubileumstävling för oss :D

Min tränare kliar sig i huvudet varje gång vi kommer, han vet inte riktigt hur han ska hantera oss. Det är en fjording/islandkorsning som fått det allra värsta från båda sidorna. Ingen speciellt lättriden herre med andra ord, i varje fall inte om man har någon form av krav på honom. Jag är en jäkla tjurig och envis smålänning, så mig bråkar man inte heller gärna med. Men jäklar vad bra det går när vi vill åt samma håll!

Stanna och backa ska du göra kontrollerat och rakt. Inte snabbt, det är bara i reining som man backar snabbt.

Stång alltid en hand oavsett nivå? Har lite bettproblem med hästen, han trivs bara på stång och sidepull...

Stångbett rider man alltid på en hand. Sidepull är inte tillåtet på tävling.

Upp till och med C-nivå får man rida alla hästar, valfritt, på tränsbett (2 händer), bosal (2 händer) eller stångbett (1 hand).

På A och B nivå är det obligatoriskt med stångbett på alla hästar från 6 års ålder (givetvis enhandfattning). Tränsbett eller Bosal på yngre hästar.

Ja visst ja. Det känner jag igen!Det var därför jag skaffade bosal från första början, för att kunna tävla med den på D-nivå. Måste ta och leta upp regelboken, även om den har ett par år på nacken.

kan vara en bra idé med att skaffa en ny regelbok, det har gjorts en del ändringar i den under åren som gått.

Hehe, ja de ändrar ju en hel del.. Men jag har inte råd just nu så jag får improvisera :p Och som sagt jag tävlar ju inte så ofta.

Kort och något förenklat:
Pleasure: skritt, trav, galopp, byt varv, stanna, backa.
Western riding: skritt över bom, trav i serpentiner (mellan koner), galopp på diagonalerna, stanna, backa.

Spin, galoppombyte och slidestop ingår i reining på alla nivåer, även den lättaste, dock brukar inte utförandet likna det som sker på elitnivå.

Tacktack!
Men hur är dets rids ngn /båda dessa grenar med fler på banan eller 1 och 1? Och finns det "program" somman kan löära in innan (som i klassisk dressyr) eller ropar domaren? eller får man lära sig på plats??

ursäkta många dumma frågor...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 226
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka