Tävla shettis?

Sv: Tävla shettis?

Vilken fin bild! Jag blir verkligen sugen på att få igång mina shettisar lite mer. Det är synd att riktigt bra körutrustning skall vara så dyrt, samtidigt måste det ju vara lite kvalitet för att det ska vara bra för både mig och min häst. Jag känner mig så okunnig men man lär sig hela tiden. Har nu förstått hur viktigt det är med baksele och draglinor, men undrar varför det säljs så mycket bröstselar utan detta:confused:

Det säljs mycket bröstselar (eller andra selar oxå för den delen) utan t.ex. dralinor och baksele för att man ska kunna kombinera det som passar just dig, sen kanske man vill köpa bara bröstan eller bara draglinor, om något går sönder :) Men jag kan hålla med om att det lurar många när det står "komplett sele" och det är väldigt synd, vet inte hur man ska få ut detta på bästa sätt...

Hur påverkar det ponnyn om man kör med en vagn utan baksele och draglinor och allt det där och med en vanlig rockard? Kan den få ont eller vad är det för fel?

Hej!
Är lite nyfiken på var du bor.
Jag hade nämligen tänkt att börja köra min shettis nu igen men man behöver vara 2 för han blir lite busig lr vad vi nu ska kalla det.
Skriv gärna till mig =).
Klart man kan tävla med shettis så kanske om vi kan träna tillsammans så kan det bli även tävling.
Kram

Det hoppas jag med kan ;) Men efter alla som har svarar så är det nog Ja :) Hoppas själv att jag och ponnyn kan tävla någon dag.

Jag är ny när det gäller körning. Ska sälja min ridhäst då jag blivit rädd för att rida och är sugen på att börja köra shettis istället. Har inte hittat någon passande än men det dyker väl upp. Har inga erfarenheter utav körning förutom att jag kört en hel del på grusvägar med tidigare sällskaps shettisar. Det jag nu undrar är om man kan tävla med en shettis? Kan ju vara kul att ha några mål med körningen och inte bara köra rakt fram på grusvägar.
Ni som vet får gärna berätta lite:)

en bra sida att hitta din drömshettis är www.hastnet.se

Hur påverkar det ponnyn om man kör med en vagn utan baksele och draglinor och allt det där och med en vanlig rockard? Kan den få ont eller vad är det för fel?

Ja, ont kan den få, rejält ont. När draglinor saknas har jag sett att folk fäster skacklarna direkt i bröstan så att ponnyn drar vagnen med skacklarna. Det innebär att bröstan är låst och inte pendlar med i bogarnas rörelser som den gör med draglinor och svägel. En låst brösta innebär att bogarna arbetar under bröstan och friktion uppstår. Ponnyn kan bli helt skinnflådd och bränd även om bröstan är stoppad. Varning för detta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 465
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar