Tävla shettis?

T

Tjalfe

Jag är ny när det gäller körning. Ska sälja min ridhäst då jag blivit rädd för att rida och är sugen på att börja köra shettis istället. Har inte hittat någon passande än men det dyker väl upp. Har inga erfarenheter utav körning förutom att jag kört en hel del på grusvägar med tidigare sällskaps shettisar. Det jag nu undrar är om man kan tävla med en shettis? Kan ju vara kul att ha några mål med körningen och inte bara köra rakt fram på grusvägar.
Ni som vet får gärna berätta lite:)

Sv: Tävla shettis?

http://klubbenshetland.se/ den här sidan tycker jag har mycket bra information, jag har inte ställt upp på någon av deras tävlingar men tycker att det finns väldigt bra info på den sidan :)
Sen så kan jag säga att du kommer inte att ångra dig om du köper en shettis. Dom är underbara små ponnyer! :love:

Självklart kan du tävla med shettis. Går MINST lika bra som med vilken annan ras som helst.

De "små liven" är definitivt kraftpaket. Gäller bara att få kraften att gå åt rätt håll..
Min kompis föder upp shettisar!

Anna-Carin

Jag har nästan bara arbetat med shettisar under alla dom 10 åren jag har hållt på med hästar, så nog vet jag att dom är underbara:D

Så det finns alltså tävlingar där man som vuxen får tävla shettisar?

Det är alltså fördelen med körning!! Där kan gammal som ung tävla ponny eller stor häst

Anna-Carin

vad bra:) då kan jag fortfarande tävla nu när jag blivit rädd för ridningen:) Måste jag bara hitta den perfekta lilla ponnyn också:d

Det går aldeles utmärkt att tävla med shettis i körning, men en högre nivå än msv är tufft för enbetsekipage. Vill du veta om en riktigt trevlig och snygg en så är det bara att skicka PM!!

Jag är ny när det gäller körning. Ska sälja min ridhäst då jag blivit rädd för att rida och är sugen på att börja köra shettis istället. Har inte hittat någon passande än men det dyker väl upp. Har inga erfarenheter utav körning förutom att jag kört en hel del på grusvägar med tidigare sällskaps shettisar. Det jag nu undrar är om man kan tävla med en shettis? Kan ju vara kul att ha några mål med körningen och inte bara köra rakt fram på grusvägar.
Ni som vet får gärna berätta lite:)

Självklart kan du tävla shettis! Fast vill du nå framgång så föreslår jag att du satsar på par (eller varför inte fyrspann ;)) då enbetts-shettisar har svårt att hänga med i tempot i dom högre klasserna, trots att det är långsammare tempo. Men tävla på klubbnivå är absolut inga problem! Lättklass klarar dom hur fint som helst. Men som sagt, jag skulle nog inte satsa på EM eller VM med enbett shettis, där har dom det lite svårt...

Kan bara inte låta bli..

Alla har INTE jättetävlingsambitioner heller så..

Jag själv tex har redan mentalt skrivit in sig själv och hästen Big Money Pellini på jumbo platsen i Villvattnet i sommar men är lika glad ändå..

Anna-Carin

Det har jag aldrig påstått, därför skrev jag att om man vill tävla på klubbnivå går det alldeles utmärkt med en shettis. Men eftersom TS bara skrev att hon var intresserad av tävling, inte på vilken nivå, så gav jag råd om båda delarna.

Vad är det med folk? Läser ni bara så långt så ni har något att anmärka på och resten struntar ni i att läsa? Ursäkta om jag låter gnällig men det har varit mycket sånt nu det senaste...

Jag läste både första inlägget OCH ditt inlägg.

Å just därför tänkte jag just som jag skrev att alla inte har jätte tävlingsambitioner..

Vägen till de tävlingar där shettis inte räcker till är rätt lång..

Sorry.. Jag är kanske lite på hugget eftersom jag sitter hemma och är magsjuka och INTE kan träna min häst IGEN...

Anna-Carin

Det beror också lite på vilken shettis man har, hur stor den är och hur långa steg den har. Min ena är maxad och klarar lätt av B-ponnytempo i lättklass, alltså motsvarade A-ponnytempo i MSV men den lilla på 94cm får kämpa på för att klara A-ponnytider i lättklass. Det funkar men det är ingen semester.

Det är fantastiskt roligt att köra shettis! :banana: Jag köpte en som sällskap till min gamla tävlingshäst för några år sedan och tänkte att det skulle vara bra att köra in den så att han inte blev helt odräglig. Men det fungerade inte så bra att pyssla med det själv och började därför att köra för tränare. Det ena leder som oftast till det andra och jag var ju bara tvungen att prova att tävla honom. Och det var ju himla kul, så nu har jag köpt en shettis till för att kunna köra par så småningom. De är behändiga, arbetsvilliga och mycket trevliga att ha att göra med. De är så okomplicerade i jämförelse med mina erfarenheter av halvblodshästar.

Shettisen jag tävlade hade inte heller några problem med msv-tempot. Svårklasstempot var lite tufft men funkade. Problemet att tävla svår klass är mer maratonhindrena och dressyren. Men msv funkade bara bra för oss. Det folk ibland verkar glömma bort vad gäller shettis är att man även måste träna dom som man tränar en stor häst för att tävla/gå upp i klasserna. Vissa verkar tror att bara för att man har en shettis på bakgården som är snäll att köra kan man tävla. Men som du säger skiljer sig typen på shettis också mycket. Den jag hade är maxad och smäcker, dom kortbenta runda varianterna har det tuffare men brukar vara desto sötare:d

Hihi ja köttbulle varianterna är söta men hör inte hemma på ngn tävlingsbana, så feta hästar ska stoppas i vet besiktiningen:devil:

Kan verkligen hålla med om att det gäller att träna lika mycket med en shettis som med en storhäst. Och hålla en sträng diet, för shettisar ska INTE vara feta dom ska ha samma hull som en tränad storhäst. Dvs revbenen ska inte vara inbäddade i fett. Tycker faktiskt att detta är shettisarnas största problem, dom tillåts vara kraftigt överviktiga trots att man tränar och tävlar med dom.
Inte konstigt att de små liven inte orkar.

Precis min tanke! Fast min kbltravare har nu revbenen ordentligt inbäddade i fett och gissa vad vi längtat efter det! fast överviktig är han fortfarande inte... haha. Men shettisarna lägger ju på sig av att bara titta på mat...

kl*
Är det någon här som har erfarenhet av att köra in shettisar? skulle vilja få min lilla(stora) tös inkörd nu när jag inte kan rida henne så mycke längre. men hon har blivit ordentligt skrämd tidigare när vi försökt köra in henne och är nu ordentligt bakskygg. Hon är även väldigt försiktig för övrigt också. 10 år så hon är ju ingen ungdom heller. finns det möjlighet att kunna köra henne? inte tävla då alltså utan bara köra hemma för att motionera henne och för att vi ska kunna fortsätta att ha roligt tillsammans.

Mitt tips är att lämna bort för inkörning hos någon duktig person. Svårt att säga om det är "kört" eller ej utan att se hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 465
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar