Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Niela

Trådstartare
Jag har ju klippt Jorunns man men

Jag vet att man inte får tävla med klippt man men nu till frågan.
Kan man få tävla alltså rida, få poäng som OM man skulle tävla fast man blir såklart diskad efter sin ritt och inte är med i tävlingen?

Jag är ju ingen tävlingsmänniska men tycker det är kul att få komma ut och träffa andra folk träna på att lasta och njuta av en förhoppningsvist fin solig dag.:)
Får man dessutom en bedömning på de man gjort så är jag nöjd även om jag blir diskad.
För då kan man "tävla" och ändå utvecklas mot sig själv via att se vad man får poäng om ni förstår vad jag menar?

Men tänkte om man inte ens får gå in på ovalen och rida om man klippt manen för då är det ju ingen ide att man åker

Låter säkert knäppt för er som tävlar seriöst, men inte för mig som inte alls bryr mig om vart jag är placerad på en tävling.
Eftersom jag inte har de intresset/målet vid tävling är det inte så knäpp fråga enligt mig:)
Annars får jag hålla mig till små skojtävlingar där FIPOS regler ej gäller och det räcker gott och väl för oss ioch för sig.

Men kul vore de om man kunde kombinera dressyrtävlingar/hopptävlingar isistävlingar
Önskar att man vore mer tävlingsmänniska ibland:D

Önskar ingen het diskussion om hur vida det är fel att klippa isismanar eller inte.
Vill folk prata om de var god och öppna en egen tråd om det.
Utan här vill jag bara ha svar på en enkel fråga och tänkte om det finns någon inbiten islandshästmänniska som tävlar mycket som kan svara på min fråga??
Supertack på förhand
/Niela

Senast ändrad:
Sv: Tävla med klippt man?

Ska inte säga att jag vet till 100% men eftersom det är emot reglementet så tippar jag på att du inte ens får rida.
Om du t.ex. rider med för långt spö blir du ju diskad efteråt under utrustningskontrollen men manen syns ju direkt?
Så tolkar jag det men kan ha fel.

Ska inte säga att jag vet till 100% men eftersom det är emot reglementet så tippar jag på att du inte ens får rida.
Om du t.ex. rider med för långt spö blir du ju diskad efteråt under utrustningskontrollen men manen syns ju direkt?
Så tolkar jag det men kan ha fel.

Oki ja får hoppas någon som är mer säker ser tråden och kan ge oss ett mer säkert svar helt enkelt:)

Manen syns inte så väl på långt håll då den växt tills sig och ser nästan ut som hennes orginalman. Kort och rak

Nu är jag inte alls inne i islandsvärlden men kan du inte helt enkelt starta "utom tävlan" - då får du ju din bedömning men är inte med o tävlar.

Det kommer nog vara en bedömningsfråga från tävling till tävling, men generellt sett är det så att du inte får starta. Jag har svårt att se att domarna skulle bryta ritten mitt i, men ser domarna dig innan du rider in blir du diskad och får inte rida.

Jag hade aldrig betalt dyr anmälningsavgift och bokat upp tid, ork och transport där jag räknar med att bli diskad och få åka hem. Det finns gott om tävlingar nu för tiden som inte följer alla FIPO-regler nu för tiden. Jag hade riktat in mig på dem. Eller lagt pengarna på träning för en ny tränare.

Nu är jag inte alls inne i islandsvärlden men kan du inte helt enkelt starta "utom tävlan" - då får du ju din bedömning men är inte med o tävlar.

Jag tror inte att någon tävlingsarrangör skulle gå med på det. Det blir oftast tillräckligt många dagar för alla deltagare som faktiskt tävlar. Och dessutom får man inte vara med på tävlingen alls om man inte följer FIPO:s regler.

Lånar lite*
Dum fråga kanske men då undrar jag om man klippt manen vid tex. eksem på sin häst. vad gäller då? Samma sak, klippt som klippt förbjudet? O_o

Okej, det var ju synd, så kan man ju göra vid många andra arrangemang tävlingar/utställningar/treårstester osv, men som sagt, jag är ju inte inne i islandshästvärlden.
Hoppas att TS hästs man växer ut då.

Hur menar du att du klippt? Om det är ett medicinskt syfte och hästen ändå är frisk nog att tävlas är det inga problem. Däremot får man inte göra några kosmetiska förändringar.

Jag som medtävlande skulle bli lite sur om nån åker och tävlar och medvetet kommer bli diskad... Känns inte sportsligt! Ofta är ju tävlingarna, iallfall häromkring, fulla dessutom, så det betyder att någon som accepterar de regler som finns inte får vara med.

Jag håller själv på & ska bli domare (för examination i höst) & jag skulle inte acceptera att någon kom dit och vet om innan att man kommer bli diskad/medvetet bryter mot reglerna. Det betyder som "Boerperd" skrev att någon annan som faktiskt är "seriös" inte får vara med.. då det brukar bli fullt på de flesta tävlingarna.

För övrigt gäller oftast FIPOs regler om ex. klippta hästar, utrustning osv. även på inofficiella tävlingar. Sen kan det vara lite olika med klasserna och grenar.

Oavsett vad man tävlar i så anser jag att man ska respektera reglerna och försöker följa dem, det har med respekt mot arrangörer och medtävlare att göra. Om du kan ställa upp på skojtävlingar och liknade beror på vad just den arrangören har för regler. Det är så gott som omöjligt att en kortklippt man inte upptäcks någon gång under tävlingen.

Har man medicinska skäl som inte är uppenbara så underlättar det säkert med intyg. Har hagkompissarna "klippt" manen så brukar de vara dåliga på att jämna till kanterna så det syns vad det är frågan om

Jag hade ringt till huvuddomaren för den tänkta tävlingen och frågat.

Vad gäller inofficiella tävlingar så kan man fråga arrangören hur de ställer sig till det. Där gäller bara Fipo om arrangören bestämt så. På de inofficiella tävlingar som varit i mitt område de senaste åren så har man inte brytt sig om Fipo, man har tex fått ha stångbett i lättklass. Sen har domaren vid ett tillfälle kommit fram o talat om att jag inte får rida med curbstrap(vilket jag gjorde då bettreglerna inte gällde den dagen) men efter snack med arrangören så fick domaren bakläxa. På en sådan tävling kan du säkert få ställa upp med klippt man om du frågar innan. Manen påverkar ju inte dina tävlingsförutsättningar o kan knappast ses som orättvist mot övriga deltagare.

Annars hade jag letat upp en tävlingskurs, där brukar en bedömning ingå ;-)

Förebygger så gott det går så de slipper klia sig, men tävla lär man få göra. Jag har sett många eksemhästar tävla, några med välkliad man.

kl

En nyfiken fråga från nån som inte är ett dugg insatt; av vilken anledning får man inte tävla islandshäst med klippt man?

Lånar lite*
Dum fråga kanske men då undrar jag om man klippt manen vid tex. eksem på sin häst. vad gäller då? Samma sak, klippt som klippt förbjudet? O_o

Varför skulle man klippa manen vid eksem? Lär ju inte bli bättre ur det perspektivet, men om det ändå anses hjälpa så finns det säkert något som styrker det också som te x ett intyg utställt av veterinär.

Har också varit med på ett antal tävlingar där någon eksem häst faktiskt fått start förbud av besiktigande veterinär just pga hästen ansåg vara tydligt allmänpåverkad av sin eksem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5