Nästa häst: islandshäst!

Sv: Nästa häst: islandshäst!

Jag kan (bara med tanke på egna erfarenheter) tipsa om att kolla efter en lite "grövre" islandshäst när du kommer från storhäst, de ger ofta en lite "större" känsla än de små nätta varianterna som kan vara höga pga att de är långbenta.

Alla tycker väll olika, men mina erfarenheter är så iallafall, det behöver ju inte vara värsta grova hästen, men lite grövre liksom :)

Håller med dig och flera andra. Båda min känns ganska små, trots 138 och 140. Inte minst hon på 138, tunn bål, +kort på alla håll. Har ridit en på 128 som känns större än iaf den på 138.

Det är lite så jag känner, vill inte sätta mig på en liten spinkig som jag i stort sett kan vingla av :D det blir bara jobbigt för både mig och hästen :)

Hej! Ny på forumet. (detta är mitt första inlägg, hihi) Jag köpte min första islänning i somras. En 09 (lite spontant). Har haft araber förut och kände sådan sorg efter att min senast gick bort att jag tänkte "prova nåt nytt". Jag hittade en högrest kille på 145 (växer kanske lite till) men får låna en annan islandshäst i stallet på strax över 130. Känner mig inte stor på honom (utom när fötterna slår i stubbar i skogen:-) )

Det som verkar kul med rasen tycker jag är gångarterna men framförallt "allt runtomkring" med tankar om hästhållning, gemenskap, osv.

Att rida en stor häst i den storleksordning du skriver om, 148-150 cm sätter verkligen ryttaren på prov.

Nu blir jag nervös, köpt en ettåring som enligt uppfödaren kommer att hamna på 147-148 :crazy:
Visserligen har jag ridit islandshäst länge men aldrig någon så stor.
Har jag tagit mej vatten över huvudet då?

Ta det lugnt, nu säger jag inte att uppfödaren är oärlig, men eftersom det är populärt med stora hästar så tar en del i i överkant. Det är svårt att förutse exakt höjd. Hur stora är föräldrarna?

Jag har ridit några stora, en över 150 och en som var kring snitt 150. Det är mycket jobb hålla en jämn tölt. Den största var mest riden som promenadhäst i grundgångarterna och där var det såklart svårt när han var otränad. Den senare hade bra tölt, bara lite mer att hålla ihop.

Satsa på en bra grundutbildning!

Spännande! Jag blir nyfiken, vad är det för häst?

Jag har själv en stor fröken, 2 år gammal och drygt 141 i mankhöjd redan, säkert närmare 145... växer så det knakar gör hon :p

Stora! Helbrodern är 147!

Innebär ju inte att nästa blir lika stor, har jag ju flera bevis på själv i egen uppfödning.

Min egen som jag har hemma nu är stor, vid 5-6 månader var han ca 130 cm och skulle då egentligen bli över 150 cm enligt de som "kunde" något.:D

Nåväl han är fortfarande stor men kommer aldrig att komma över 150 cm, så var det med det. Men han är gullig som fasen, och rör sig alldeles fantastiskt trevligt.

Sedan har jag ju även gjort samma erfarenhet som Lobelia, folk uppskattar ofta lite väl i överkant och speciellt om omgivningen gärna vill höra det.

Han är e. Isar och u. Vor från Österåker, Verdi från Sundsberg heter han.
Han är 8 månader och jag tyckte han var ganska stor redan men iofs så vet jag inte riktigt hur stora de brukar vara i den åldern och om det håller i sig när de blir äldre, mamman var rätt stor, runt 143 kanske.
Isar har jag ingen aning om hur hög han är egentligen men han ser ju stor ut.

Hej! Ny på forumet. (detta är mitt första inlägg, hihi) Jag köpte min första islänning i somras. En 09 (lite spontant). Har haft araber förut och kände sådan sorg efter att min senast gick bort att jag tänkte "prova nåt nytt". Jag hittade en högrest kille på 145 (växer kanske lite till) men får låna en annan islandshäst i stallet på strax över 130. Känner mig inte stor på honom (utom när fötterna slår i stubbar i skogen:-) )

Det som verkar kul med rasen tycker jag är gångarterna men framförallt "allt runtomkring" med tankar om hästhållning, gemenskap, osv.

Precis vad jag också tänker! gemenskapen!!! skitsnack finns överallt och det kommer man aldrig ifrån, men de tävlingar jag varit på när de gäller islandshästar är så mysiga! så härliga människor och hästar, sen blir det inte sämre av att de små liven är så underbara att rida på !!! :)

Precis vad jag också tänker! gemenskapen!!! skitsnack finns överallt och det kommer man aldrig ifrån, men de tävlingar jag varit på när de gäller islandshästar är så mysiga! så härliga människor och hästar, sen blir det inte sämre av att de små liven är så underbara att rida på !!! :)

Fast det är inte överallt det finns så många isisar att det blir nån sammanhållning. Jag är typ ensam i min del av världen :( Inte helt, men inte långt undan...

Hade det jätteskönt igår i stallet med en annan tjej.
Först frukost på stallbacken en hyfsat lång ridtur på sandvägar med lite uppförslut för härliga galopper. Pållen uppförde sig exemplariskt 3/4 av turen sedan började han bli lite för pigg och ouppmärksam.
Han börjar bli ridbar i mitt tempo i alla gångarter. Lugn och fin.
Jag skänklade i en svag uppförsbacke så det gick i 190 knyck på den lyckliga hästen. Sen skritt på långa tyglar mellan galopperna. Men vi har fortfarande problem när vi kommer ner på de "vanliga" kortrundevägarna då blir han för ivrig och det får bli skritt eller försök till tölt i mitt tempo.
När jag får bättre kontroll på hans arbetsvilja ska vi också tävla i höst.
Sen lånade jag en häst och vi red en kort tur till.
Vad kul och lärorikt det är att rida en annan häst ibland.
Jag gör gärna ett "hästbyte" med någon i närheten av kungsbacka. Det finns en hel drös med hästar jag kan låna i så fall.:d

orientalkatten: så kan det gå haha :)

Här i mina trakter finns det MASSOR med islandshästar, och ett flertal stall där de bara tar emot inackorderingar som är islandshästar. så här är nog sammanhållningen rätt stor :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama