Från topp till bott!

Sv: Från topp till bott!

Blir faktiskt irriterad av att läsa denna tråd. Du har betalat dyra pengar för att gå kursen. Fått bra feedback hela tiden å poäng. Sen sista dagen DÅ kommer BARA negativt :crazy: ja ja kan absolut förstå dig att det känns olustigt. Men vad är det för sätt egentligen?? Vad är grejen? Vill de ha dig ur vägen kanske, sänka dig så att du inte är nått hot i framtiden? En del sticker det i ögonen om man är för duktig. Lärt mig den hårda vägen. När de börjat då letar de bara fel + förstorar det och ignorerar allt positivt.

Jag blev helt knäpptyst och satt med hakan i golvet! Det värsta va att hon som gick hårdast åt mig tog fel på mig och hunden som blev trea och började först skälla på hennes hund. Redan då sjönk mitt hjärta som sten för jag förstod ju direkt att hon menade min hund! När då den andra instruktören tystade ner henne och sa : nej nej, fel hund hennes är jättefin i linförigheten.

Jag förstår inte heller, varför kunde dem inte sagt som det va direkt? Alla andra har fått kritik under kursens gång! Mig har dem antingen gett beröm eller inte sagt så mycket alls till (jag antog att det va för att jag redan lärt in mycket av momenten).

Så duktiga är vi inte att dem behöver försöka få oss ur vägen, vet ju inte ens om jag vill tävla! Ville ha hjälp och ha roligt. Ville lära mig och träffa nya människor! Sista gården skulle vara en rolig tävling och ett bra avslut. Inte hade jag räknat med en smärre utskällning :(

Jag håller med dig, samtidigt är det väldigt svårt att inte ta åt sig när det blir så påtagligt! När hela gruppen sitter i en ring runt ett bord och är glada och nöjda med sina hundar! Hur mycket jag än älskar min hund och tycker det är roligt så är det väldigt svårt att inte ta åt sig av så pass skarp kritik som det faktiskt va! Till och med min pojkvän som är officer och van vid hård jargong/ hård kritik dagligen reagerar.

Nu, såhär i efterhand , kan jag se på det från håll och känna att jag visst kan bli duktig ändå och att min hund kan prestera! Min hund kan visst lära sig! Men är väl orden : ja du, vi vet inte om det går att göra någonting åt det! Som satt sig i huvudet. Att sista tillfället få lite av en dödsdom! Och då har jag berättat att lydnad är roligt och något jag vill satsa på!

Men visst har du rätt. Att ha roligt med hunden är prio 1! Men
Att bli itutad : ni kan gå långt! Under kursens gång för att sedan bli tillsagds: ni kommer förlora en massa poäng på beteendet och det går nog inte fixa till, det är ett stort kliv!

Senast ändrad:

Jag kanske har missat att läsa det för att jag var så upprörd (:p) så jag frågar istället:

VAD var det som de tyckte var så otroligt stort och svårt fel att det inte gick att träna bort :confused:?!

För om det är lite (mer eller mindre) trängning i linförigheten det handlar om, så ställer jag mig än mer frågande till hur de kan säga så, och var deras kompetensnivå i hundträning ligger om de inte har ens en enda idé om hur man ska kunna träna bort det?

Ja, men precis! Tar mer än gärna kritik! Hellre kritik än beröm för det innebär att vi kan förbättras! Men kanske inte sista dagen och för ett problem som jag nu i efterhand haft under hela kursen. Jag trodde ju att hunden skulle gå så eftersom ingen sagt något!

Egentligen borde jag göra som du, säga ifrån ordentligt. Vet inte vad jag ska skriva bara och känner mig så töntig! Ser framför mig hur det vänds till: hon klarar minsann inte av lite kritik!
Men jag gick inte kursen för att få medhåll, för att få beröm och vara bäst! Jag gick den för att lära mig, för att ha kul med hunden och utvecklad som hundägare. Dessutom va det en grundkurs, inte tävlingskurs och därför om något kunde man väl uppmuntrat snarare än dömt :( vi hade hu roligt.

Otroligt starkt av dig att skriva till dem! Nu, när det snart gått en vecka har jag skakat av mig det mesta! Lite titel finns kvar men det är nog snarare min okunskap som gör att jag tvivlar. Men ska ta med mig sambon ut och träna på onsdag och filma. Så ska ni få hjälpa mig och få precis som jag ville ha av instruktören tips! För jag vill bli bättre!

Jag kanske har missat att läsa det för att jag var så upprörd (:p) så jag frågar istället:

VAD var det som de tyckte var så otroligt stort och svårt fel att det inte gick att träna bort :confused:?!

För om det är lite (mer eller mindre) trängning i linförigheten det handlar om, så ställer jag mig än mer frågande till hur de kan säga så, och var deras kompetensnivå i hundträning ligger om de inte har ens en enda idé om hur man ska kunna träna bort det?

Deras exakta ord va: du förlorar massiva poäng på att din hund under hela linförigheten går och tränger samt förutspår dina svänger. Vilket även är mitt fel pga mitt sätt att belöna!

På filmen min sambo tog, tyvärr väldigt sent i programmet (efter läggning under gång) så vinglar han ibland in i mig! Jag tolkar det som att han är okoncentrerad och "tittig"! Han håller koll på den som säger kommandona, tappar fokus på mig och vinglar. Att komma ihåg då (för en instruktör) är att han aldrig gjort detta innan :/ klart han har svårt att koncentrera sig.

Sen även att han gärna hoppar in i mig vid inkallningen , han har väldigt bråttom! Har ni tips på hur man tränar bort det, ge mig. Jag har testat att flytta på mig men då känns det som han siktar på mig ännu mer! Så försöker sänks farten bara lite vid ingången, men jag vet inte om jag gör rätt. Har inte fått någon hjälp med de!

Gud det låter tråkigt:(:(

Tycker inte du ska ta åt dig om du fått så bra poäng av andra.
Sen kan man ta åt sig kritiken lite grann men du vet ju hur pass mycket som stämmer i det hela eftersom ni har själva kollat in video , fått bra omdömen m.m.
Var självsäker, stå på dig, håller på dig!!!!!!:):)

jag hade en ridlarare (pa skolan, inte RIDskolan) som bara beromde, sallan eller aldrig rattade mig... och nar terminen var slut sa stod jag dar med bara ett godkant. For.. hon visste inte vad jag behovde bli battre pa..

har haft folk som sagt at mig att min hund kommer slita strupen av mig, och sa vidare och sa vidare...

hur hemskt det an later sa ratt som det ar kommer man till en insikt att livet inte ar en popularitetstavling och inte heller ar det "vart" att trana, eller forsoka gora nagot, for nagon annans skull. Kan de inte hjalpa en, fastan det ar en tjanst man betalar for - sa ar det hos dom felet ligger. INTE hos dig. Oavsett om du valjer att klaga till klubben eller ej, vill jag att du bar med dig en sak: du tranar for Din egens skull, for dig och din hund. So what, vi kan inte alla bli bast i varlden, och for vissa av oss kanske det tar lite langre tid - men en instruktor som inte kan vara proffsig, eller ens pedagogisk har valt helt fel "yrke"... och Det tror jag inte man kan trana bort ;)

<snip>
Dock som jag skrivit i ett annat inlägg, killen som va med och höll två tillfällen är riktigt bra och han har kursen till hösten. Dock är kvinnan som sågade mig mest hans medhjälpare, så jag är lite kluven...
<snip>

Vad jag skulle gjora ar att prata med killen innan nasta kurs. Jag skulle beratta vad hon sa och fraga om han ocksa tycker att min hund ar "omojlig att lara om" for tycker han det ar det ju ingen vits att du gar dit. Ar han en ordentlig, det racker med "normal bra" instruktor kan han hjalpa dig att lara om beteendet ... och han har fatt reda pa hur den kvinliga instruktoren ar.

Vad det galler for snabba ingangar skulle jag antingen ta ett steg MOT hunden nar han kommer sa han maste sakta ner och matta battre ... eller om han ar for stor och tung kasta en boll over huvudet pa honom precis innan han kommit fram nagra ganger sa han inte vet vad som kommer att handa och han maste sakta ner. Saktar han ner for mycket kastar du bollen eller godiset mellan benen och later honom springa rakt genom dig nagra ganger sa lar han sig snart hur du vill ha det.

Sen även att han gärna hoppar in i mig vid inkallningen , han har väldigt bråttom! Har ni tips på hur man tränar bort det, ge mig. Jag har testat att flytta på mig men då känns det som han siktar på mig ännu mer! Så försöker sänks farten bara lite vid ingången, men jag vet inte om jag gör rätt. Har inte fått någon hjälp med de!

Klossträning!
Youtube:a klossträning om du inte tränat med det förut, det är grymt användbart både för fotgåendeträning (position, svängar och följsamhet) samt ingångsträning (både med och utan apport)

Gabbi: helt sjukt ju :eek: men skönt ändå att vara så stark som du och bara låta det rinna av! Behöver lära mig det.

.

Kan absolut erkänna att jag blev rejält ledsen jag också. Nu är jag sådan att jag ganska lätt talar för mig, så vi tjafsade på rätt rejält i klubbhuset om det där, men det hindrar ju inte att jag blev sårad och tyckte att det var orättvist.
Hade de varit shyssta hade de hjälpt mig precis som de hjälpte alla andra, kommit fram och frågat eller föreslagit hur vi skulle träna just de situationerna osm min hund blev uppspelt i.

Aprilmaj: Nej, det tror inte jag heller. Dem trodde förmodligen inte att jag skulle ta det så hårt som jag gjorde, men samtidigt, sista gången. Hade inte tagit det alls lika hårt om dem sa det till mig första. Eller femte heller för den delen. Men ska kämpa på och visa dem att det visst går!

Håller helt med dig. Det är opedagogiskt och dumt att göra så. Alltså har det inte med dig och din hund eller er förmåga att göra - utan med den sk tränaren/medhjälparen. Där ligger ansvaret och bristen - inte hos dig. Och det har du förstått; du har ju bestämt dig för att visa dem att det går. Heja, tjejen!

Fy vilken tråkig avslutning. Om du som du säger haft detta problemet under hela kursen så är det ju något dom borde tagit upp då. Inte när kursen är slut. Man går väl en kurs för att lära sig och träna? Det måste vara väldigt låg nivå på den instruktören om dom uppmärksammat problemet tidigare och inte sagt något för att dom inte vet hur det ska tränas bort.

Nu ska det tas i beaktande att jag inte ens har hund själv och aldrig tränat hund, men med ett intresse så läser jag både olika hundforum och många bloggar och just att hunden tränger i fotgåendet är väl ändå ett väldigt, väldigt vanligt problem? Jag tycker var och varannan aktiv lydnadsmänniska har haft någon period där dom fått träna på just detta. Likaså hoppande vid inkallning och så vidare. Att det inte skulle gå att träna bort visar bara på vilken okunskap den instruktören besitter. DET är något jag nog tycker att klubben bör få reda på. För det är detaljer som många behöver slipa på i perioder och kan inte instruktören hjälpa ekipaget med detta så bör denne inte leda mer avancerade kurser än så. Nu var det ju visserligen inte tävlingslydnad du gick, och jag hoppas verkligen inte att just denna instruktör inte leder några sådana heller.

Fy vilken tråkig avslutning. Om du som du säger haft detta problemet under hela kursen så är det ju något dom borde tagit upp då. Inte när kursen är slut. Man går väl en kurs för att lära sig och träna? Det måste vara väldigt låg nivå på den instruktören om dom uppmärksammat problemet tidigare och inte sagt något för att dom inte vet hur det ska tränas bort.

Nu ska det tas i beaktande att jag inte ens har hund själv och aldrig tränat hund, men med ett intresse så läser jag både olika hundforum och många bloggar och just att hunden tränger i fotgåendet är väl ändå ett väldigt, väldigt vanligt problem? Jag tycker var och varannan aktiv lydnadsmänniska har haft någon period där dom fått träna på just detta. Likaså hoppande vid inkallning, positionen vid fotgående och så vidare. Att det inte skulle gå att träna bort visar bara på vilken okunskap den instruktören besitter. DET är något jag nog tycker att klubben bör få reda på. För det är detaljer som många behöver slipa på i perioder och kan inte instruktören hjälpa ekipaget med detta så bör denne inte leda mer avancerade kurser än så. Nu var det ju visserligen inte tävlingslydnad du gick, och jag hoppas verkligen inte att just denna instruktör inte leder några sådana heller.

Word :bow:!

Så sant som det är sagt, har själv en hund som tränger nu och min förra hoppade på mig vid ingången i inkallning, så jo, det är vanliga förekommande problem som en instruktör ska kunna hjälpa till med.

KL

Det låter fruktansvärt, så kan man inte bete sig som instruktör.
Jag tror starkt på att framföra konstruktiv kritik till instruktörerna själva, men framför allt till klubben.

Sen hade jag nog också, för att poängtera allvaret i det hela, krävt någon typ av kompensation. Inte så mycket för min egen del, men det är oftast tyvärr inte förrän det börjar kosta pengar som man åtgärdar problem.
Kanske kan du få gå en ny kurs gratis, eller till reducerat pris?

Grunden till kompensationen är i mina åsikter att du betalat för en kurs där det var meningen att du skulle få hjälp att utvecklas. Det du istället fått är information om vad som är fel (alldeles för sent) och ingen hjälp till utveckling.
Du har alltså inte fått vad du betalat för och har enligt min mening rätt till kompensation.

Jag tror absolut att ni kommer ta er förbi de problem ni har, ni har ju kommit så här långt hittills!
Lycka till!

Fy vad dåligt!! :mad: Att dom sedan säger att dom inte vet hur du ska lösa problemet är under all kritik. Tycker inte en instruktör ska få ge ett sånt svar, vad betalar man då för?! :confused: Du är ju där för att lära dig och det är deras uppgift som instruktörer att ge både positiv feedback samt konstruktiv feedback med förslag på vad du kan göra annorlunda för att bättra på det som inte är 100% än!

Jag gick en valpkurs på bruks här i min stad och vår instruktör frös mer eller mindre ut mig och min sambo från kursen. Hon såg knappt åt vårat håll under hela kursen, vi fick ingen hjälp öth. Och när hon väl såg åt vårat håll så talade hon om för mig att det inte var så noga med att min hund satt vid min sida för jag skulle ju ändå inte köra lydnad med den. Hon sa dessutom att vi hade en väldigt hård JRT när vi i själva verket hade en väldigt vek DSG.

Aldrig mer kurs på vårt BK när det kommer till vardagslydnad/lydnad/bruksdelen. Har gått en agilitykurs som kanske inte var jätteimponerande men det var i alla fall trevliga instruktörer..

Halvt KL

Tyvärr är ju detta något som verkar drabba de flesta BHK:s mer och mer, att det är sådan instruktörsbrist (ideellt arbete lockar inte lika mycket/fungerar inte i praktiken som det gjorde förr om åren) så att det blir lite "tager vad man haver".

Typ, skit samma vad personen ifråga har för kunskap (praktisk och teoretisk kunskap, det ena behöver inte inkludera det andra), utbildning, känsla (FRAMFÖRALLT känsla) för både hundträning och hur man tar/beter sig mot personer/elever, bara man får NÅGON som håller kurs.

Tråkigt både för klubbarna och framförallt de som går på kurserna.

Du maste tala om for klubben eller den andra instruktoren vad som sades. Tank om nasta person som behandlas sa inte har Buke och verkligen tror pa att det inte gar att trana bort?

Om du och din hund inte haft någon träning i tävlingslydnad förut så var det ju helt strålande poäng! Wow! Och om det vore dåligt som de sa så skulle de inte gett så höga poäng.

Vad gäller hoppande så har jag en hund som gör så, hon studsar mot mig lite grann när hon ska sätta sig vid mig vid inkallningen. Jag har inte tänkt tävla SM med henne, så jag tog det postivit - hon gör det nämligen för att hon tycker att träningen är rolig! Ska du dock upp i klasserna bör det ju tränas bort.

Det låter som att ni bara behöver mer träning, man är inte redo för tävling efter 10 gånger på en kurs (i så fall är man nog ett super-ekipage).
Var i landet finns du? Kan vi ha en liten buke-träningsgrupp?

Duh ... Jag insag just att ni inte har samma ingangar som vi, hunden gar direct till fot possition.:p lol. Mina tips funkar inte alls da. :grin:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama