Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla med klippt man?

Ja! Jag kan inte annat än hålla med. Mycket opassande inlägg. Fy på mig! Barnsligt är vad det är! :p

Nu förstår jag inte riktigt. På vilket sätt var det en fördel att bleka man/svans? Fick man högre poäng om hästen hade just ljust tagel, av vilken anledning? Borde man inte då börjat avla på framför allt färger som ger ljust tagel, om det nu var en fördel?

På bilden är det bara manen som är blekt, ser lite underligt ut?

Många frågor, men jag blev lite nyfiken och förbryllad.

Saken är den att man vill ha hästen så naturlig som möjligt. Står ex i avelsmålen att islandshästen ska ha mycket tagel. Det bedöms även på avelsvisning.
Hästen lider inte av klippt man men det går emot avelsmålen, därför får man inte göra det.

Fast avel är ett annat forum nu ville jag ju tävla och de har ju inget med avel att göra.
Den dagen jag ska visa henne ja då måste jag ju spara ut manen såklart,:)

Men avel och tävling hänger ändå ihop. Tävlingsreglementet kan inte gå emot avelsmålet. ex vill vi alltid se flotta gångarter, snabb pass, osv. Står det i avelsmålet att vi vill ha mycket tagel så får man heller inte klippa manen vid tävling.

kl

Tack så otroligt mkt för alla åsikter både bra och mindre bra.
Jag tror jag har fått svar på min fråga och tackar 100 ggr för all hjälp i frågan jag fick.
/Niela

*host* kreativa svenskar var det...

main.php

VM 1993

/Malin

Lysande :D eller är det benen som är färgade?

Haha, nä, Erro var en vanlig brun häst innan. Med allt vad det innebär för man och svans ;)

/Malin

Nu förstår jag inte riktigt. På vilket sätt var det en fördel att bleka man/svans? Fick man högre poäng om hästen hade just ljust tagel, av vilken anledning? Borde man inte då börjat avla på framför allt färger som ger ljust tagel, om det nu var en fördel?

På bilden är det bara manen som är blekt, ser lite underligt ut?

Många frågor, men jag blev lite nyfiken och förbryllad.

Det var manen och svansen som blektes och det gav den, innan normalt brune kusen med bra gång, en klar extra utstrålning. Han lyste liksom lite mera på banan.

Och efter det VM:et fick man inte längre förändra hästens utseende.
Förr var det lite tabu att ha hästen rakad också.

/Malin

Det är ju alltid lika roligt när Niela startar en tråd, bara att poppa popcorn och bänka sig framför skärmen. :p

Otroligt vad inskränkt islandshästvärlden är! "Vår fina ras"- är det vår som i "alla som gör Så Här får vara med"-? Otroligt ! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med.
Otroligt vilken låg nivå vissa håller härinne. Niela ställer en enkel fråga och pajkastningen börjar.
Jag vill inte att manen ska klippas på islandshästar överlag då det är en rastypisk egenskap som jag tycker är viktig, men om man väljer att göra det med sina hästar så är det upp till dem och är inget brott som vissa nästan får det att låta härinne.
Jag tycker nog att på inofficiella tävlingar bör man kunna på tävla även om man har klippt manen, men kan tänka mig att de flesta följer FIPO trots att tävlingen är inofficiell tävling, just för att det är enklast.
Niela, kontakta tävlingsansvariga och fråga, både om du kan ställa upp "utom tävlan" på vanlig tävlan och om du kan vara med på inofficiella tävlingar.

Måste också hålla med de två senaste talarna..
Även om också jag många gånger tycker Niela är oerhört provocerande så får hon ta emot väl mycket oförtjänad skit.
Gissar på att det finns en hel del människor i detta land som gör som Niela och använder sin islandshäst till andra saker än "det klassiska isländska".
Huvudsaken är väl att hästarna mår bra?

Förresten så har jag för mig att Jorunn inte hade så mycket man från början så sån stor skillnad kanske de inte är.

*KL*

Måste förtydliga det jag skrev.
Hon gör givetvis som hon vill så länge hästen inte far illa.

Men vad hon ska på tävlingsbanan att göra med en häst som hon helst bara rider tre gångarter med och inte efterlever de avelsmål exteriört som vi kommit överens om passar islandshästen.
Då måste man har rätt att reagera och utrycka att man känner det som ett uttryck av bristande respekt för många av oss andra.

Rolle

Jisses allt för en klippt man?

Jag kan gå dit och nagga i den med en kniv så är det ingen som ser skillnad ändå pga Jorunn naturligt har en lite kort fluffman!!!

Och ang gångarterna så undrar jag om du själv alltid plockar fram flygande pass på dina femgångare? Niela brukar vad jag läst även tölta med Jorunn men det är ingen gångart hon tränar.

Vad har för förslag?

Det jag reagerade på är allt skit som hon får för en enkel fråga ang att tävla med klippt man!!!

Hon är helt plötsligt allt möjligt för en simpel fråga. Nej jag tycker inte att man ska klippa manen, tycker till och med att det ser löjligt ut på dressyrhästarna. Hade jag tex haft en fjording hade den fått ha lång man.

Senast ändrad:

Kanske reagerar folk för att Niela diskuterat frågan vid mängder av tillfällen både när det gäller hovskägg ( där det konstaterats att det gäller även man och svans) och man. Man kan fråga sig hur många gånger frågan behöver debatteras av samma person. Svaret har varit det samma alla gånger.

Det är tjatigt, men knappast något annat, kanske Niela själv glömt det.

Alltid, så klart! Varför skulle jag med så stor noggrannhet välja femgångsgener många generationer bakåt om jag inte skulle det?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

som vi kommit överens om passar islandshästen.

Då måste man har rätt att reagera och utrycka att man känner det som ett uttryck av bristande respekt för många av oss andra.

Rolle

Faktum är ju också att "vi" kanske inte alla är överens om vad som passar Islandshästen eller inte.
Om ifrågasättande och nyskapande Islandshästens väl och ve utefter de regler som satts upp är skäl för att du ska känna dig personligt kränkt ... ja, jag vet inte.

:bow:
Haha herregud jag dör va roligt! :rofl:

Och om du skulle göra det, då SKA jag med som hejjaklack! ;) :up:

Absolut! Jag säger till när det är dags. Jag håller på att surfa efter trikåer nu och har några saker jag vill kolla upp. T.ex. Får man ha vilka skor man vill? Får man linda benen? Det är en främmande värld, men nu har jag hittat ett forum där jag kan ställa mina frågor :) Och det handlar verkligen inte om frågor som på minsta sätt syftar till att vara provocerande ;) Nej, jag vill verkligen veta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar