Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla med klippt man?

Fast jag tycker nog att det blir lite motsägelsefullt om det innebär att manen blir så tung att den måste delas upp på olika sidor av halsen för att hästen ska orka bära upp den! Det låter inte som ett sunt avelsmål..

Det är i sig inget stort problem, och oftast finns redan förutsättningen till delad man när man delar på den genom att flytta över lite mer till liksidigt. Har själv fött upp en häst med man på bägge sidor, han kommer att bli skitsnygg.

Det kan du ju inte jämföra. Det ena är endast estetiskt, det andra är ett verktyg som du ska visa att du kan bemästra när du befinner dig på hög nivå.

Varför skulle det vara motsägelsefullt? Det måste ju finnas bra tävlingshästar som man ändå inte vill ha i avel? I sådana fall skulle ju valacker inte få tävla exempelvis... De har ju ofta alldeles för svag könskaraktär. Det är ju inte en avelsbedömning, utan en prestationstävling!

Nej man avlar inte på alla hästar, men åter igen: vi vill BEVARA det naturliga i islandshästen och får därför inte ändra utseendet om det inte är pga hälsoskäl.
Än så länge vet jag ingen islandshäst som lider av att bära sin man.

Spelar det någon roll? Islandshästvärlden har bestämt att det är så, det är inte ens kontroversiellt utan vad jag vet gillar de flesta de. Om man nu ogillar att man inte får klippa man och svans så är det bara att gå med i förbundet och jobba för en ändring på reglerna.

Jag har sett några som faktiskt har besvär, det hade förmodligen räckt med bantning (otrolig fettnacke) och delning av manen för att det skulle bli okej,

Jag har sett några som faktiskt har besvär, det hade förmodligen räckt med bantning (otrolig fettnacke) och delning av manen för att det skulle bli okej,

Jag tror mig veta vad du tänker på, där handlade det om fång, fettnacke samt en grav övervikt. Hästen hade inte haft problem med manen annars.

Jo du tänker rätt, men den är inte den enda även om det var den mest extrema. Jag har sett några till rikligt utrustade som skulle mått bra av att vara lite mindre manfagra. De är dock undantagen och ingen skulle säga något om man tunnade ut en extrem man lite grann om inte annat så för att det knappast syns.

Nej man avlar inte på alla hästar, men åter igen: vi vill BEVARA det naturliga i islandshästen och får därför inte ändra utseendet om det inte är pga hälsoskäl.
Än så länge vet jag ingen islandshäst som lider av att bära sin man.

Nej jag håller med.
Å andra sidan har man ju börjat tillåta delning av manen med gummiband.

Personligen är jag övertygad om att det handlar om kosmetik, men man gömmer det under argumentet att hästen lider av att bära sin man...:D

Det är säkert många som delar av kosmetiska skäl nu när det är tillåtet, men det är definitivt inget svepskäl på somliga, det finns de som definitivt de som blir ojämnt musklade pga att de är hårfagra.

Blir de ojämnt musklade får man väl muskla upp den andra sidan bättre genom träning då? Om det nu ska vara så naturligt som möjligt ;) Precis som alla andra hästar är starkare och svagare i olika sidor. Träna bort det! Är ju lite contradiction att vissa modifikationer av manen är ok men inte andra.

På Island har jag förövrigt ENBART sett hingstar med manuellt delad man, aldrig ston och valacker, så där tror jag definitivt att det bara beror på att man får bättre "betalt" på avelsvisningar och fler ston för betäckning till hingsten med delad man. Vore det för musklingen blir sååå lidande skulle man ju göra det på ston och valacker också.

Jag kan inte se några som helst problem med delad man, det ändrar liksom inte på mängden man. Ska man förbjuda folk att borsta manen också?

Hur lägger man upp träning för att muskla en häst rätt i hals/bog när man behöver kompensera för en tyngd som konstant skjuter viktfördelningen?
Hur avgör du om en man är manuellt delad (den kan många gånger stanna kvar även utan snoddar efter en tid) när man tagit bort snoddarna?

Du kan ju lika gärna tunna ut manen (rycka manen) till hälften också, samma effekt och inte lika tidskrävande som delning av manen. Men eftersom det är det estetiska man vill åt så delar man med snoddar ;) Delningen brukar dessutom behöva underhållas eftersom manen inte naturligt ligger där. Ofta beror mansidan på virvlar och hänger inte lika bra på den nya sidan och då kan man undra hur musklingen blir i slutändan ändå..

Förstår inte vad du menar med att det inte går att träna ena sidan så den blir lika stark som den andra? Genom olika övningar kanske?! Hur gör du själv t ex när hästen är starkare i ena sidan? Jag har ridit hästar som inte går att ställa åt ena hållat för att de varit så felmusklade men det går faktiskt att träna bort långsamt och försiktigt och få hästen liksidig. Eller menar du att just musklerna i halsen som är starka pga manen inte alls går att bygga på andra sidan? BS. Och skulle en häst lida så ofantligt av att ha man på ena sidan att den inte kan gå rakt av tyngden, eller hela hästlivet blir påverkat, då är det nog andra åtgärder som behöver vidtas..

Jag menar givetvis där jag sett snoddarna på hästar som varit okända för mig. Men på min gård och granngårdarna visste man ju precis även om snoddarna togs ur precis innan avelsvisningen/tävlingen.

Senast ändrad:

Nej det blir inte samma effekt av att tunna ut manen som att dela den, man minskar problemen med hälften genom att ta bort hälften och samtidigt som man bryter mot reglementet. Som du mycket riktigt påpekar så går det dessutom möjligt att i många fall dela manen utan att det går att upptäcka. Jag förstår inte problemet liksom.

Angående övningarna så undrar jag vad man kan göra för övningar som kompenserar för extra belastning på ena sidan som har önskad effekt. Allt man gör gör man ju när ojämnvikten är på plats.

Vem har förresten talat om ofantligt lidande? Sedan när blev en måttlig snedmuskling i frampartiet ofantligt lidande? När man tävlar på hög nivå så vill man givetvis ha så optimala möjligheter som möjligt. Och när man kan hjälpa hästen att må en aning bättre genom en enkel åtgärd så är det veterinärt befogat, liksom det är befogat att klippa hästar om de har för tjock päls

Om du måste dela manen för att hästen är så snedmusklad av den, kan du lika gärna rycka den eftersom det är för att hästen lider av det annars. OK enligt reglementet. Och lider inte hästen av det så varför åtgärda det alls? Varför manipulera manen genom att dela den om man är emot all annan manipulering såsom ryckning/klippning? Det går ju att träna bort! Kasta sten i glashus genom att säga att manen inte får vara ryckt men den får vara delad. Du har halverat den "tunga" sidan på vilket sätt du än gör. Den manipulerade sidan behöver inte alls "bygga muskler" för att den får halva manen på sin sida och då återstår ändå problemet att du har kvar musklerna på andra sidan. Hur gör du då? Tränar bort det givetvis!

Som ryttare är du också en "ojämnvikt" på hästens rygg men det går att kompensera för. Vilket man gör i varenda ridövning. De flesta ryttare har också en starkare och svagare sida precis som hästen men det går att träna bort. Ta hjälp av en duktig tränare.
Att du inte kan rida/träna hästen ordentligt och liksidigt för att manen ligger på ena sidan är bara hittepå. Du kanske får stärka hästen något mer i ena sidan bara. Men den starka sidan hos hästen sammanfaller inte ens alltid med mansidan. Mansidan beror oftast på virvlar i pälsen uppe i mankammen och inte på muskler.

Vill bara tillägga att jag inte heller tycker att islandshästars manar ska vara klippta, men det är era argument jag motsätter mig. För de är bara motsägelsefulla i min mening.

Att klippa eller rycka manen innebär att man ändrar minskar taglet, delar du manen så har taglet inte minskats och för mig är det i varje fall kristallklart.

Vi kanske ska sluta borsta manarna också och ta bort kardborrar så det kan bli riktigt naturligt? Du diskussionen börjar bli löjlig, kan man inte se någon skillnad på att ta bort tagel och att dela manen så finns det inte något att tillägga. Diskussionen är dödfödd. Gillar man inte reglerna så är det fritt fram att arbeta för att få en ämdring.

PS jag har hört mer än en duktig tränare rekommendera att dela manen för hästens skull.

För hästen gör det faktiskt ingen skillnad, och det var väl för hästens bästa man delar manen eller hur var det nu ;)

Ja, passa på att ta bort viktbootsen också om det ska vara naturligt :up: Och bara tillåta skyddsboots och andra skydd med ett syfte som är för hästens bästa...

Jag var inte med på den mattelektion där man lärde sig att 1+1 är det samma som 2-1 som du tydligen besökt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar