Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla med klippt man?

Det står i vårt täblingsreglemente. Men grunden till att det kom in där är om jag inte missminner mig kreativa tyskar som blekte man och svans och andra förändringar på hästen för att ge ett mer uttrycksfullt intryck och få bättre poäng.

Det var bakgrunden till att det nån gång i tiden kom med i TR/fipo(?) som jag undrade över. Tack! :)

skulle ju inte gå in här och krångla, skulle ju ta hand om min kollegas - livshotande sjuk- hund, sen skulle jag försöka rehabilitera hästen - allvarlig hälta, och dessa två skulle klämma in sej på mina lediga timmar på ett dygn... Du har inte så värst viktiga saker att fundra över va? Reglerna för tävling kanske inte är logiska, men dom är glasklara

Vet någon som klippt av manen vid eksem för att underlätta att hålla rent och smörja. Sen om det är bättre eller sämre kan inte jag svara på men det var därför den tanken slog mig.

Det står i vårt täblingsreglemente. Men grunden till att det kom in där är om jag inte missminner mig kreativa tyskar som blekte man och svans och andra förändringar på hästen för att ge ett mer uttrycksfullt intryck och få bättre poäng.

*host* kreativa svenskar var det...

main.php

VM 1993

/Malin

skulle ju inte gå in här och krångla, skulle ju ta hand om min kollegas - livshotande sjuk- hund, sen skulle jag försöka rehabilitera hästen - allvarlig hälta, och dessa två skulle klämma in sej på mina lediga timmar på ett dygn... Du har inte så värst viktiga saker att fundra över va? Reglerna för tävling kanske inte är logiska, men dom är glasklara

Vilket otrevligt inlägg.

Du får ursäkta men jag förstår inte ett dugg av de du just skrev? kollega? döende hund? hälta? ledig tid?????O_o

*host* kreativa svenskar var det...

main.php

VM 1993

/Malin

Oki ja man kan ju tycka att fipo ist skulle ha skrivit att man inte får bleka manen men i alla fall klippa den
Att man bleker manen kan ju faktiskt skada en häst och är ju helt galet att man ens kommer på tanken.
Men att klippa manen är ju inget som hästen lider av och den växer ju ut om man vill ha lång igen.

Men vad jag förstår så dom här små tävlingarna som inte följer fipos regler går bra att tävla?

Då håller jag mig till dom helt enkelt de räcker ju gott och väl för oss som inte tävlar för att vinna utan bara för att få komma ut och ha skoj.

Nu pratar vi om 1-2 tävlingar på 2 års period för oss så vill ju inte påstå att vi räknas som inbitna tävlingsryttare=)

Man skulle också kunna fråga varje tilltänkt tävling som sagt, man kan inte få mer än ett nej=)

Fast grejen är ju att man inte vill ha klippt man på islandshästar. Man vill inter att de ska se ut som ponnies. För mig är det lika illa att bleka manen som att klippa den :P

Men vill du gärna tävla så kolla med varje tävlingsledning eller som någon sa, gå en tävlingskurs. Eller öht rid en kurs hos någon som är domare/tävlingsryttare och har en ovalbana. Då brukar man kunna få en rätt fair bedömning.

Saken är den att man vill ha hästen så naturlig som möjligt. Står ex i avelsmålen att islandshästen ska ha mycket tagel. Det bedöms även på avelsvisning.
Hästen lider inte av klippt man men det går emot avelsmålen, därför får man inte göra det.

Oki ja man kan ju tycka att fipo ist skulle ha skrivit att man inte får bleka manen men i alla fall klippa den
Att man bleker manen kan ju faktiskt skada en häst och är ju helt galet att man ens kommer på tanken.
Men att klippa manen är ju inget som hästen lider av och den växer ju ut om man vill ha lång igen.
Fast grejen är att man vill ha manen naturlig och dessutom blir det väldigt krångligt att tillåta vissa friseringar men inte andra.
Men vad jag förstår så dom här små tävlingarna som inte följer fipos regler går bra att tävla?
Det är upp till arrangören, är det inte officiellt gör folk som de vill.

Vi hade en inofficiell tävling i vår klubb i våras och då hade FIPO som utgångsläge. Vi följde FIPOS regler, men vi krävde inte ryttarlicens, hade bara en domare och hade en 2-gångs-klass. Och så var ju tävlingen inofficiell ur resultatssynpunkt, dvs man kunde inte tillgodoräkna sig sina resultat för kval, uppklassning och liknande. Eftersom vi utgick från FIPO så hade det därför inte varit självklart att du kunnat starta hos oss med din häst om den hade klippt man. Vi hade i så fall fått diskutera frågan i tävlingsgruppen.
Det svåra blir ju om man gör undantag i vissa frågor, men inte i andra. Då är det enklarenatt hålla sig till FIPO rakt av, bortsett från det jag nämnde tidigare.

Men jag tycker faktiskt att det är lite synd att du inte kan starta din häst (kanske inte ens på en inofficiell tävling), "bara" för att manen är klippt. Jag tycker att argumentet om att man ska bevara islandshästens naturliga utseende, med mycket tagel och hovskägg, är lite vekt. Visst är det roligt att islandshästarna har sina typiska attribut, men någonstans tycker jag att det viktigaste är hästens välmående, och inte dess utseende.
Men å andra sidan var du antagligen medveten om detta när du bestämde dig för att klippa, och då får man väl lite grann stå sitt kast.

Flera andra rekommenderade ju att åka på tävlingskurs, eller vanlig kurs för den delen, och det kanske kunde vara något? Då får du lite feedback och kanske poäng på din ridning, samtidigt som det blir en trevlig dag med andra hästmänniskor :)
Eller varför inte starta en dressyrklass? Om hon har lätt för grungångarterna så är det väl inte omöjligt?
Jag förstår absolut din vilja att ha något mål att jobba inför!

Men jag tycker faktiskt att det är lite synd att du inte kan starta din häst (kanske inte ens på en inofficiell tävling), "bara" för att manen är klippt. Jag tycker att argumentet om att man ska bevara islandshästens naturliga utseende, med mycket tagel och hovskägg, är lite vekt. Visst är det roligt att islandshästarna har sina typiska attribut, men någonstans tycker jag att det viktigaste är hästens välmående, och inte dess utseende.

Man får klippa av hälsoskäl . ex min kompis häst hade svår mugg och klippte hovskägget för att lättare kunna göra rent.
Men man får inte klippa för att man själv tycker det är snyggare.
Även FIPO tycker att välmåendet ska gå först. ;)

Vi har enats över hela världen över ett reglemente som styr hur vi vill att en Islandshäst ska se ut och vilka egenskaper den ska ha. Så här står det i:

PLAN OCH RIKTLINJER FÖR SVENSKA
ISLANDSHÄSTFÖRBUNDETS
VERKSAMHET SOM AVELS OCH STAMBOK FÖRANDE
ORGANISATION

3. RASBESKRIVNING

Islandshästens storlek varierar normalt mellan 125 – 145 cm i mankhöjd. De flesta färgvarianter och tecken förekommer i rasen. Hästen utstrålar fysisk och psykisk styrka, självständighet och stolthet, särskilt under ryttare.
Exteriören har stor variation, men en typisk islandshäst är rektangulär och kompakt i sin byggnad. Typiskt för rasen är sluttande kors, en lång, tjock man och svans samt en tät vinterpäls.
Den isländska hästen är en ridhäst. Hästens gångarter är unika och skall vara minst fyra – förutom skritt, trav och galopp måste den ha tölt. Vissa hästar har ytterligare en gångart, en mycket snabb ”flygande” pass. Som ridhäst är den en utomordentligt mångsidig – samarbetsvillig häst med stor kapacitet, anpassningsbar både till barn och vuxna. Hästen är härdig och självständig, social och lätt att umgås med. Hästen har en lång livslängd 25 – 30 år är inte ovanligt.

Vad jag förstått av dina tidigare inlägg så bryr du dig inte om varken exteriör eller gångarterna som är något av Islandshästens kännetecken och styrka.

Det är okay för dig att tänka så men vad som förbryllar är att du ändå ska umgås med islandshästvärlden och nu tävla Islandshäst. Det känns som en skymf mot oss andra som gläds åt islandshästen och dess egenskaper och försöker bibehålla detta.

Så nä jag förstår inte vad du ska på en islandshäst tävling att göra om det inte bara är för att förnedra och reta oss som ser till Islandshästens fortsatta bevarande enligt vad vi kommit överens om. Du motarbetar vad de flesta av oss kämpar för och vi skulle aldrig på någon tävling anordnad av oss godta det som du vill göra, det vågar jag påstå som engagerad i en av Sveriges största och mest aktiva lokalföreningarna.

Vänligt men bestämt
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrif

Äh, nu tar du väl i, jag är helt emot att klippa man etc och tycker det är fult men smaken är som baken och vist det är pisstråkigt med Nielas klagomål på allt som har med islandshästar att göra, men talet om skymf och förnedring är att ta i. Så länge Niela och Jorunn trivs tillsammans så är allt väl och skulle de få dispens i en tävling så inte mig emot så länge det är lättklass.

Lycka till med tävlandet Niela.

Men åh, har du en bild på spektaklet.
Det var tider det.

Bäst var annonsen när hästen skulle säljas:
"Kan levereras i valfri färg".
Det är humor det.

Jo, det är det när hon ska visa upp vad hon tycker man kan göra med en Islandshäst. Då har man som en som värnar om en ras som särskiljer sig från andra rätt att reagera och känna att allt arbete som ligger bakom vad som gjort islandshästen till vad den är i dag förolämpas och ignoreras.
Det är sådana åsikter som inte gagnar vår ras. Så vi som ser till rasens bästa har rätt att reagera även på ett forum som detta. Detta får inte stå oemotsagt.

Att komma till en tävling med stubbman och tre gångarter är en förolämpning och inget annat.
Ursäkta tonen men jag härsknar till när vår fina ras behandlas på detta oförsvarliga sätt.

Rolle
Fortfarande vänligt men oerhört bestämt

Jag har en fråga. Kan man få vara med på en sån där styreklyftningstävling och få poäng utan att lyfta den där tunga stången? Jag tänkte att jag kan dra lite i stången utan att lyfta den och få poäng för det? Som OM man skulle tävla fast man blir diskad efteråt.

Jag är ingen tävlingsmänniska men det vore så kul att komma ut och träffa lite människor.

Det är ju inte styrkelyftning jag vill hålla på med men jag håller i alla fall på med annan sport och vill gärna utvecklas.

Men om man inte ens får gå upp på scenen om man inte tänker lyfta på riktigt då är det ju ingen idé att man åker?

Det vore så kul om man kunde kombinera PowerWalk, BodyPump och styreklyft!

Vad tror ni?

;););)

Fast det enda hon vill göra är väl att rida med klippt man? Jag ser ingenting om att hon inte vill utföra tävlingsmomenten. Opassande inlägg.

Nu är jag inte mer dum än att jag förstår reglerna och är det fullt på ritterna hade jag också blivit lack om det kom folk som visste att de kommer bli diskade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar