Sv: Tävla med klippt man?
Det beror på vad du menar med sekt. Ordet sekt har ofta en negativ klang och man syftar på en hårt hållen grupp styrd av en ensam person eller mindre grupp där man inte tillåter att folk har egna idéer och åsikter och där folk motas tillbaks i fållan eller utesluts om de inte rättar sig i leden. Den typ av sekt existerar knappast inom hästsporten alls, möjligen inom väldigt snäva cirklar och specialinriktningar. Jag tänker närmast på delar av barfota ideologin och möjligen någon NH gruppering.
Menar du sekt i lite vidare bemärkelse, när man syftar på likartat tänkande kring hästen i stort så finns det väldigt många sekter inom hästvärlden alla med sina egenheter, det må vara dressyrfolk, akademisk inriktning, travfolket och så vidare. Visst finns här påtryckning och om tänkesätt och hästhållning i stort inom dessa grupper, men önskan att hålla folk i den egna fållan stäcker sig mest till tyckande och lite skitsnack.
Om islandshästkulturen är så mycket värre på sekteristiska uttryck än andra tvivlar jag på, tvärt om hittar jag många väldigt olika människor här och som är öppna för nya idéer, det känns lite som att islandshästvärlden är lite av föregångare ( givetvis inte ensama) till företeelser som mycket utevistelse, hålla häst i flockar, testa nya utrustningsalternativ som bomlösa sadlar öppna för alternativa metoder etc. Samtidigt så är dagarna förbi när i stort sett alla islandshästar går på lösdrift i stora grupper, folk håller islandshästar lite som de själv tycker kch vad som passar dem bäst. Vi har blivit influerade av övriga hästvärlden och de av oss.
Vad specifikt är det egentligen du syftar på? Starka reaktioner i trådar finns det under alla forum så är det tecken på sekterism så finns den starkt överallt i hästvärlden och utanför enligt din definition. Vargfrågor, barfotaverkare, NH och rollkur tycks locka fram otroligt mycket mer känslor än Jóruns klippta man.