Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla med klippt man?

Jag vill också veta!

Oahaha... alltså om Hästvärlden vore politik skulle Islandshästsvängen vara Sverigesemokraterna. Konservativa så det skriker om
det. Ändå har de där små, raggiga hästarna som
kom i hundratals på -60 talet på något mystiskt vis förvandlats till högbenta fullblod med gångarter som är mer än hästen förmår hantera...

Hade jag tex haft en fjording hade den fått ha lång man.

Inte om du hade haft min musblacka fjording. Hon har vackert stående stubbman som är 12 cm lång. Ingen antydan att lägga sig...

Klippa eller inte...
taglet är ju en del av utseende-charmen hos islandshästarna. Jag tycker att Barmi till exempel är väldigt fin med sin flax-man. Skulle inte falla mig in att klippa eller rycka hans fina kalufs.
Men Isas man är inte rolig. I år har hon inte kliat av den, men täcket har skavt av delar av manen. Hennes man har jag - faktiskt - jämnat till lite med saxen tidigare höstar. Eftersom det ser lite mindre luggslitet ut på det sättet.
Men jag har å andra sidan inga planer på att tävla Isa, det har hon varken gångarter eller skalle till.

fjordfröken med ca nio cm lång man:
1175680_311953582284593_24794972_n.jpg

Barmi:
1236702_316540188492599_911185838_n.jpg

Senast ändrad:

Håller faktiskt med där generellt. De gäller att man håller sig inom de strama ramarna för att vara ok och sicket skitsnack de blir om någon går utanför dom ramarna

Så tråkigt att de är så för man kan ju göra så mkt mer kul med sin islandshäst.

Kan du ge något praktiskt exempel? Jag är lite förvirrad då jag inte kan se någon regel som förhindrar mig att göra det jag tycker är kul med min häst.

Jag gör allt möjligt med min men fått många inte så snälla kommentarer som man oftast fått höra på omvägar. Nu är jag en som inte bryr mig men alla är inte sånna.

För många verkar de som man antingen rider i skogen (på stigar) och/eller så träningstävlar man för att man ska vara ok. Bara en sån sak att att köra sin islandshäst sätter en del i halsen av.

Personligen så tycker jag de är kul att variera och de enda min häst inte är är typ voltigehäst (jag skulle slå ihjäl mig :D) eller fälttävlanshäst (om man inte räknar skutt över träd över stigen dit *s*)

Är så tråkigt när man träffar andra som sysslar med allt möjligt för de flesta verkar ha flyttat från stall med islandshästinriktning

Senast ändrad:

Jag tycker inte islandshästvärlden är mer inskränkt än någon annan. På de flesta ridskolor med islandshästar får man lära sig hoppa också, vet flera islandshästar som är inkörda osv.

Men oftast köper man sig väl en häst som passar för det man vill göra, ex vill man köra trav så köper man en travhäst, vill man rida tölt köper man en islandshäst, osv. Sen kan man såklart variera arbetet, det gynnar nog både ryttare och häst! Men slutmålet är väl ändå att gynna gångarterna på en islsndshäst och med en travhäst är slutmålet att springa fort i trav, även om man galopptränar ibland, tömkör, rider skänkelvikningar osv.

Fast det har väl knappast med islandshästvärlden att göra, liknade stöter man på överallt i samhället, med eller utan hästar. Man dras också till stall med likasinnade och tenderar att flytta ifrån de där man inte passar in.

Det finns sekter inom de flesta raser/genres av ridning men Islandshäst tar priset: se bara de starka reaktionerna här i tråden....

Angående manen; manen är inget konstant. Klipper man den växer den ut?
En del hästar har av naturen kort man dessutom.
Min häst hade lite lagom ruffs tidigare. Förra ägaren kommenterade häromdan att manen vuxit. Det stämmer, nu når den bogen och han har inte varit friserad...

Det beror på vad du menar med sekt. Ordet sekt har ofta en negativ klang och man syftar på en hårt hållen grupp styrd av en ensam person eller mindre grupp där man inte tillåter att folk har egna idéer och åsikter och där folk motas tillbaks i fållan eller utesluts om de inte rättar sig i leden. Den typ av sekt existerar knappast inom hästsporten alls, möjligen inom väldigt snäva cirklar och specialinriktningar. Jag tänker närmast på delar av barfota ideologin och möjligen någon NH gruppering.

Menar du sekt i lite vidare bemärkelse, när man syftar på likartat tänkande kring hästen i stort så finns det väldigt många sekter inom hästvärlden alla med sina egenheter, det må vara dressyrfolk, akademisk inriktning, travfolket och så vidare. Visst finns här påtryckning och om tänkesätt och hästhållning i stort inom dessa grupper, men önskan att hålla folk i den egna fållan stäcker sig mest till tyckande och lite skitsnack.

Om islandshästkulturen är så mycket värre på sekteristiska uttryck än andra tvivlar jag på, tvärt om hittar jag många väldigt olika människor här och som är öppna för nya idéer, det känns lite som att islandshästvärlden är lite av föregångare ( givetvis inte ensama) till företeelser som mycket utevistelse, hålla häst i flockar, testa nya utrustningsalternativ som bomlösa sadlar öppna för alternativa metoder etc. Samtidigt så är dagarna förbi när i stort sett alla islandshästar går på lösdrift i stora grupper, folk håller islandshästar lite som de själv tycker kch vad som passar dem bäst. Vi har blivit influerade av övriga hästvärlden och de av oss.

Vad specifikt är det egentligen du syftar på? Starka reaktioner i trådar finns det under alla forum så är det tecken på sekterism så finns den starkt överallt i hästvärlden och utanför enligt din definition. Vargfrågor, barfotaverkare, NH och rollkur tycks locka fram otroligt mycket mer känslor än Jóruns klippta man.

Jag måste få lägga till i tråden att jag faktiskt mött en islandshäst- på Island- med så löjligt lite man att han såg ut som en vanlig klippt ponny. Han var inte klippt, men skulle han inte fått tävla?

Låt Jorunns man växa sig aningens vild, borsta den inte inför tävlingsdagen o åk ändå precis som ni är... ;) hihi

Kan kändisarna få tävla med hela hästens man gummibandad för att ha den på bägge sidor halsen, när hästen uppenbarligen så inte har naturligt så borde du kunna slinka igenom med en klippt man oxå -om den ser lite rufsigt busig ut för dagen!

Att dela på manen är något man ofta gör av hälso skäl, hästen kan bli bra snedmusklad av en ordentligt tilltagen man på en sida och ingen på andra. En del hästar har absurt mycket hår att bära upp.

Jag är övertygad om att domarna hellre friar än fäller men en nyklippt jämn och fin man är lätt att känna igen. Några månader senare så kan det vara omöjligt. Och att jämna till en man lite som kliats bort av hästen själv eller kompisar lär väl ingen reagera på.

Jag har nog haft tur alla år innan för sällan jag stött på så strikt inom sin gren eller vad man ska kalla de innan bland de som har vardagshästar (inte har hästar som yrke)

En sköthäst som såldes jobba på gården och valla kossorna på vardagarna och tävla trav på helgerna (enda gången han kördes). Tycker inget behöver utesluta något annat bara för att man skaffar en viss hästras. Huvudsaken att ryttare och häst tycker de är kul

Så långt som sekt skulle jag dock absolut inte kalla de

Om manen så är de väll egentligen inte heller tillåtet med alla toffsar/flätor för att dela manen egentligen?

Gillar Kvandis förslag för borde inte va svårt att få den se fluffig och lite ruffsig ut. Har i och för sig aldrig gått in för att få en man ruffsigare :D

Och hur tror du dressyrfolket skulle reagera om man kom med en dressyrhäst som inte hade ryckt man?

*KL*

Man kan ju kalla reglerna för vad som helst egentligen, personligen tycker jag det är bra med de regler som finns. Lagom på alla sätt, ingen stenhård klädkod vilket ger fler möjlighet att pröva tävling utan att behöva shoppa upp sig pga det. Tydliga utrustning regler, OBS nu att vi har lite snävare bettregler än andra länder vilket jag tysker är bra.

Tittar jag på några andra discipliner så blir det lite för hysteriskt i min smak.

Om manen så är de väll egentligen inte heller tillåtet med alla toffsar/flätor för att dela manen egentligen?

Jo det är numera godkänd att ha manen uppdelad i flätor.

"the use of rubber bands in manes: it is not allowed to change the natural shape of the horse with artefacts and specific techniques. However it is allowed to use rubber bands only to divide the manes of a horse evenly when the (heavy) manes are otherwise unbalanced and would hinder the performance of the horse.
the same goes for clipping and shaving: this is allowed when needed for the health of a horse."
http://www.feif.org/Sport/Equipment/tabid/246/Default.aspx

Jag vill också veta!

Oahaha... alltså om Hästvärlden vore politik skulle Islandshästsvängen vara Sverigesemokraterna. Konservativa så det skriker om
det. Ändå har de där små, raggiga hästarna som
kom i hundratals på -60 talet på något mystiskt vis förvandlats till högbenta fullblod med gångarter som är mer än hästen förmår hantera...

Islandshästvärlden är inte konservativ när det kommer till exempelvis trender. I denna värld provar man på ALLT nytt. Och vi höjer gärna nya prylar till skyarna. Så snart ett nytt slags bett eller en ny gelépad eller sadelmodell når marknaden så skall den prövas. Lika snabbt är den glömd.

Länge levde islänningarna isolerade. Men islänningarna är inte rädda för att prova på nya saker, de lever inte kvar i "det traditionella" på samma sätt som vi gör i den engelska ridstilen. Faktum är att jag upplever islandshästryttare som mycket öppna och nytänkande. TS är också nytänkande inom islandsdisciplinen och jag ser inget fel i det. Men klippa manar var något islänningarna gjorde på 60-70-talet. Den trenden är sedan länge förbi och glömd. :D

Så sant!! Tittar vi på bilder från förr så var tydligen klippta manar det som gällde!!

Kan inte lägga in bilden men här är en länk så finns det fler bilder och en del annat.

http://www.islandssidan.se/islandshasten/

Jag vill ha mina islandshästar så naturliga som möjligt, så som plan och riktlinjer menar:

Den skall ha en ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska
robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora
färgvariationen måste alltid bevaras.

Men jag måste säga att min ena valack inte har så där mycket skyddshår. Inte lite men ändå....Många hästar har liten flufflugg, manen minskar efter lek o bus eller kli....Ärligt talat är det så som jag sett kanske hälften som ser ut som de "ska".

Senast ändrad:

Svaret är: INTE ALLS! Det finns kallblod, islänningar och travare med man som aldrig sett en mankniv som tävlar dressyr, och de blir bedömda för sin ritt, inte för hästarnas tagel. Det är inte snyggast häst som vinner.

Jag förstår inte vad diskussionen handlar om - det är ju en rent kosmetisk förändring, inte så att man faktiskt vill ändra nåt som påverkar hästen. I en avelsbedömning förstår jag däremot att det hade varit olämpligt att ha manen klippt. Visst att avel och tävling hänger ihop, men vi avlar ju för att tävla, och det ska väl inte vara manen som bedöms på tävling? Var i ligger prestationen då?

Nu ska jag inte kasta sten i andras glashus, men lite förvånad blir jag över en sån fyrkantig regel.

Och hur tror du dressyrfolket skulle reagera om man kom med en dressyrhäst som inte hade ryckt man?

Tja, jag fick omdömet "härlig häst" när jag red min kallblods-travare på medelsvår dressyr med lång, lockig man (oklippt) och hade kammat fram frysmärkningen tydligt.

Det var alltså den sammanfattande domarkommentaren i protokollet.

Nu ska jag inte kasta sten i andras glashus, men lite förvånad blir jag över en sån fyrkantig regel.

Lika fyrkantig som att man måste ha kandar när man tävlar på en viss nivå i dressyr ;)

Egentligen så är det inte så konstig regel. Enligt avelsmålen vill vi bevara islandshästarnas tagel och skyddshår och då blir det ju lite konstigt och motsägelsefullt om man får klippa inför tävling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025