Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan förklara matten lite mer för dig.
1. Du säger att hästen blir så pass snedmusklad i sin hals att det inte går att träna bort och därför krävs en annan åtgärd.
2. Du säger att det absolut INTE är av kosmetiska skäl.
3. Om vi antar att de två sakerna du säger ovan båda är sanningsenliga, så är det veterinärt motiverat att åtgärda den BETUNGANDE manen, tex raka av den helt om hästen nu lider av den eller rycka den tunnare. Detta skulle kunna göras underifrån så det inte alls syns att manen är förtunnad. När manen är tunnare är problemet borta.
4. Såklart skulle man kunna dela manen och få ungefär samma resultat, men då är det av kosmetiska skäl du vill dela och då faller punkt 2
5. En delning av manen skulle inte alls säkert betyda att halsmusklerna plötsligt ändrar på sig (om det nu var det som var ursprungsproblemet..) eftersom det inte är det som är orsaken till vilken sida manen ligger på.
6. Om det nu är musklingen på halsen som är orsaken till manens placering, HUR förklarar du då hästar som är starkare/svagare i hals och bog inte alls korrelerar med vilken sida de har manen på??
Obegripligt.
Att mansidan inte beror på muskler skrev jag i inlägg #93 tror jag det var.
Att folk blir irriterade tror jag från grunden det har att göra med att det är en tråd som Niela startade, samt att jag absolut skriver skarpare inlägg när folk anser sig tycka en sak "för hästens bästa" och håller det i sin flaggstång när det uppenbart inte är för hästens skull utan för ägarens. För hästen kvittar det totalt på vilken sida manen ligger.
Den irriterade tonen i tråden fanns flera sidor innan jag skrev något inlägg och det är fler än jag som reagerat på att flertalet användare här inne är direkt otrevliga mot Niela. Läs Roffes inlägg till exempel. Jag tror islandshästforumet är det värsta jag sett på Buke ifråga om påhopp på en person. Och det är inte min unika åsikt.