Tävla med klippt man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla med klippt man?

Helt ärligt.

Jag har någon gång hört att det är halsens muskling som avgör på vilken sida halsen som manen helst lägger sig.

Det kan också stämma med min egen erfarenhet utifrån mina hästar där manen under tiden har "valt" att byta sida.
Ett exempel är min kbl-travare. När jag köpte honom, låg all man på höger sida halsen.
Ett år senare låg nästan all man på vänster sida. Nu är den delad så att manen på främre delen av halsen är jämnt delad på höger och vänster sida och på bakre delen av halsen ligger det mer man på höger och lite man på vänster sida. Utan att jag gör något åt saken.

Min connemara hade all man på vänster sida. Nu ligger den i stället på höger sida på främre delen av halsen och på vänster sida på bakre delen av halsen.

En vbl-travare som jag hade (tog bort henne för 1½ år sedan), hade som unghäst all man på vänster sida och som vuxen lade den sig på höger sida.

Det borde alltså i så fall mer handla om hästens muskling i grund och taglet först i andra han (lite skrämmande eftersom det då antyder att vi nästan alltid tränar våra hästar så att de blir oliksidiga eller åtminstone misslyckas med att kompensera för deras naturliga höger- eller vänsterhänthet för att hitta en jämförelse).

Jag kan förklara matten lite mer för dig.

1. Du säger att hästen blir så pass snedmusklad i sin hals att det inte går att träna bort och därför krävs en annan åtgärd.
2. Du säger att det absolut INTE är av kosmetiska skäl.
3. Om vi antar att de två sakerna du säger ovan båda är sanningsenliga, så är det veterinärt motiverat att åtgärda den BETUNGANDE manen, tex raka av den helt om hästen nu lider av den eller rycka den tunnare. Detta skulle kunna göras underifrån så det inte alls syns att manen är förtunnad. När manen är tunnare är problemet borta.
4. Såklart skulle man kunna dela manen och få ungefär samma resultat, men då är det av kosmetiska skäl du vill dela och då faller punkt 2 ;)
5. En delning av manen skulle inte alls säkert betyda att halsmusklerna plötsligt ändrar på sig (om det nu var det som var ursprungsproblemet..) eftersom det inte är det som är orsaken till vilken sida manen ligger på.
6. Om det nu är musklingen på halsen som är orsaken till manens placering, HUR förklarar du då hästar som är starkare/svagare i hals och bog inte alls korrelerar med vilken sida de har manen på??

Obegripligt.

Det enda jag sagt är att en tung man kan påverka musklingen, och det kan hjälpa med att dela manen och att detta är tillåtet. Är det så svårt att förstå?

Jag kan förklara matten lite mer för dig.

1. Du säger att hästen blir så pass snedmusklad i sin hals att det inte går att träna bort och därför krävs en annan åtgärd.
2. Du säger att det absolut INTE är av kosmetiska skäl.
3. Om vi antar att de två sakerna du säger ovan båda är sanningsenliga, så är det veterinärt motiverat att åtgärda den BETUNGANDE manen, tex raka av den helt om hästen nu lider av den eller rycka den tunnare. Detta skulle kunna göras underifrån så det inte alls syns att manen är förtunnad. När manen är tunnare är problemet borta.
4. Såklart skulle man kunna dela manen och få ungefär samma resultat, men då är det av kosmetiska skäl du vill dela och då faller punkt 2 ;)
5. En delning av manen skulle inte alls säkert betyda att halsmusklerna plötsligt ändrar på sig (om det nu var det som var ursprungsproblemet..) eftersom det inte är det som är orsaken till vilken sida manen ligger på.
6. Om det nu är musklingen på halsen som är orsaken till manens placering, HUR förklarar du då hästar som är starkare/svagare i hals och bog inte alls korrelerar med vilken sida de har manen på??

Obegripligt.

Femman och sexan är det mer jag som är skyldig till.
Och det kanske inte syntes ur mitt inlägg men jag har skrivit tidigare och tror fortfarande att mandelning är estetiskt och inte hälsorelaterat.
Mitt inlägg var något slags utveckling kring att det inte är manen som är orsaken till snedhet i muskulaturen utan snedhet i muskulaturen som avgör var manen hamnar.

Jag håller med dig, även om det är tydligt att du lyckats uttrycka dig på ett sätt som agiterar och retar de flesta.

Att mansidan inte beror på muskler skrev jag i inlägg #93 tror jag det var.

Att folk blir irriterade tror jag från grunden det har att göra med att det är en tråd som Niela startade, samt att jag absolut skriver skarpare inlägg när folk anser sig tycka en sak "för hästens bästa" och håller det i sin flaggstång när det uppenbart inte är för hästens skull utan för ägarens. För hästen kvittar det totalt på vilken sida manen ligger.

Lägger till: folk får givetvis dela sin hästs man om de vill men att gömma sig bakom att det är för hästens skull kan man låta bli. Säg som det är istället, det är snyggare, hästen kan få bättre poäng på avelsvisningar och får mer utstrålning.

Ja man kan diskutera vad som kommer först, hönan eller ägget, en lång och tjock man på ena sidan hjälper åtminstone inte till att få en liksidig häst, tvärt om. Det jag mest tänker på är hästar med extrem man på kanske flera kg, de flesta har inte så mycket att det kan påverka nämnvärt.

Jag tycker det är helt okej att dela både av estetiska skäl och för att hjälpa hästen att bli mer liksidig, för mig är det rent estetiskt mest att jämföra med att dela med att borsta manen och reda ut tovor, plocka bort kardborrar mm. De flesta tar bort gummisnoddarna på tävlingsbanan ändå. Har man klippt manen kan man inte gärna klistra på den inför tävlingen direkt.

Det är för mig klart kosmetiskt (också) att dela manen. Tycker det är finare helt enkelt, sen kan jag säga för mig själv att jag tror det kan påverka bedömning (sport, i avel påverkar det ju också, man får ofta högre poäng om manen är delad, naturligt eller ej) då det kan se ganska konstigt ut med en häst som har väldigt mycket tagel på ena sidan och inget på den andra. Har också sett flera exempel (främst hingstar) där hästar har "lidit" av mycket tagel på äldre dar - mankammen hänger, snedmusklad etc. Det du säger om att muskla upp den andra sidan blir ju lite konstigt kan jag tycka för då blir ju hästen ojämnt musklad ändå? Säg att man skulle ta bort manen som legat länge på ena sidan, då skulle ju hästen ha väldigt mycket muskler på ena sidan av halsen och mycket mindre på den andra?

Min häst har haft långledigt ett tag, 3 år :o. Han har under den tiden fått delad man alldeles av sig självt. Kan det betyda att han blivit mer liksidig utan ridning, mao jag har ridit honom snett? Nu är han 24 så det blir en snäll igångsättning, om det alls går att rida sen får vi se men han är fullt frisk.

Att mansidan inte beror på muskler skrev jag i inlägg #93 tror jag det var.

Att folk blir irriterade tror jag från grunden det har att göra med att det är en tråd som Niela startade, samt att jag absolut skriver skarpare inlägg när folk anser sig tycka en sak "för hästens bästa" och håller det i sin flaggstång när det uppenbart inte är för hästens skull utan för ägarens. För hästen kvittar det totalt på vilken sida manen ligger.

Va?

Så du tror att folk reagerar på dina inlägg pga att dom ligger i en tråd som Niela startade?

Jag tror snarare att det är dina inlägg folk reagerar på... Att föra en diskussion och att dumförklara folk är vitt skilda saker och dina inlägg är allt annat än trevliga.

Den irriterade tonen i tråden fanns flera sidor innan jag skrev något inlägg och det är fler än jag som reagerat på att flertalet användare här inne är direkt otrevliga mot Niela. Läs Roffes inlägg till exempel. Jag tror islandshästforumet är det värsta jag sett på Buke ifråga om påhopp på en person. Och det är inte min unika åsikt.

Så bra att du kommer med dina trevliga och konstruktiva inlägg och föregår med gott exempel....OBS ironi.

Den irriterade tonen i tråden fanns flera sidor innan jag skrev något inlägg och det är fler än jag som reagerat på att flertalet användare här inne är direkt otrevliga mot Niela. Läs Roffes inlägg till exempel. Jag tror islandshästforumet är det värsta jag sett på Buke ifråga om påhopp på en person. Och det är inte min unika åsikt.

Så om en gör fel får resten fortsatta?

Nä du den går jag inte på!!!

Jag ber om ursäkt för att jag skriver irriterat.
Det grundar sig i att folk här slår sig för bröstet och säger att delning av manen är för hästens bästa. DET upprör mig.

Diskussionen om Niela försökte jag hålla mig utanför fram tills mitt förra inlägg.

Du får väl triangla mina otrevliga inlägg då. Jag vill diskutera sakfrågan (fortfarande några frågor som Lobelia inte svarat på angående mansidans korrelation med svagare/starkare sida..) och har du inget att tillägga i det så fortsätter jag inte den här diskussionen med dig.

Hahaha

Ja jisses vad moget...

Ang mansidan så ja på vissa hästar är det kosmetiskt och på andra är det nödvändigt, en lång tjock man väger flera kilo och jag skulle kunna likna det med att du dag och dag in alltid bär 3 kg extra på ett av dina ben, du musklar dig då snett och felaktigt.

Jag har tyvärr inga resurser att utföra en vetenskaplig undersökning i området och kan därför inte mer än tala om vad min observation och erfarenhet är, dvs att en liten del av islandshästarna har så pass mycket man att de bidrar till att hästen blir felmusklad. Den duger uppenbarligen inte för dig, men det hjälper inte att vara otrevlig och kräva svar jag inte kan ge gång på gång, jag kan inte ge dig det du vill ha.

Du får ursäkta men det börjar bli väldigt tjatigt att upprepa det i olika ordalag gång på gång.

*KL*

Jag har valt att inte fortsätta svara då sakfrågan försvann och det blev ett
Ad hominem argument från motparten

De klassiska personangreppen som ofta sker i diskussioner är en typ av ad hominem argument. Enkelt sagt så kan man säga att denna typ av argumentation används när man inte har något bra motargument till själva sakfrågan och istället så försöker man då sänka budbäraren. En form av härskarteknik alltså.

Ad hominem argument behöver inte vara riktade mot en person utan kan likaväl vara riktad mot en grupp eller viss typ av personer.

När någon använder denna teknik på nätet eller i ett forum där du redan har en väl underbyggd status gör du oftast bäst i att bara ignorera angreppen även om du känner dig kränkt då tekniken många gånger används till att byta ämne ifrån sakfrågan till hurvida man kan lita på dig som person.

Vänligen
Rolle
IpL

*KL*

Och med det sätter jag punkt i denna tråd, det går nog inte att komma längre i sakfrågan och TS har fått svår på sin fråga.

Boj / moderater

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Kimmya
·
Islandshäst Halloj alla "islandshästmänniskor"! Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 483
Senast: gucci
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar