Sv: Tävla med hingst
Vet precis hur du känner dig. Har själv samma problem som du när vi är ute med min hingst. Jag har alltid en stor röd rosett i svansen men ändå är det många som ignorerar det. Och vi försöker alltid att hålla oss undan andra hästar. Det har t o m hänt att vi struntat i framhoppningen p g a att det var för rörigt där. Sedan blir en del jättearga när han kickar efter andra hästar eller skriar till åt dom som rider ända upp i baken på honom.
Sedan blir jag riktigt förbannad när man vill ha hjälp ang något, att folk förutsätter att man inte kan hantera / klara av att rida hingsten. Min unghingst är i början av hans utbildning, och ryttaren som rider honom är jätteduktig att hantera honom, och han blir väldigt stressad när han kommer till ett nytt ställe, många främmande hästar (och ston). Kanske försvinner detta beteendet med massor av träning. Men man måste ju börja träna dom någonstans. Självklart vet förhoppningsvis hingstägaren att det är ett stort ansvar och jobbigare att tävla med en hingst, som man inte ger sig iväg med om man inte klarar av det.
Men detta fenomen märker jag ofta av här, av alla "experter" som tydligen kan allt och förutsätter att många inte kan något.
Jag önskar dig lycka till med din hingst och hoppas att även andra ryttare kan visa hänsyn till hingstar på samma sätt jag vet att många hingstägare försöker vissa hänsyn till andra ryttare.