tävla med GPS

Sv: tävla med GPS

Japp, no problems...
Jag har en sån där med kart-program å hela kittet..

Tyvärr rider jag lika fel ändå ;)

Okej, men det är alltså godkänt att rida med GPS på tävling?

1. Man vet hur fort man rider.
2. Man vet hur långt man ridit. (arrangörernas milmarkeringar brukar ofta inte stämma).

Okej, det har jag faktiskt aldrig haft en tanke på. Men det låter ju som en bra grej att investera i.
Men finns det någon som är sepciellt anpassad för att ha till häst ?
Jag menar, fästanordning och så ?

Den jag har är väl tänkt för löpare. Man fäster den som en armbandsklocka.

Jag har nyss fått en GPS och håller på och lär mig hur den fungerar. Men det ska bli roligt att rida och träna med den ;)

Råka komma över denna tråd av en slump, men jag tänkte bara fråga (om det fortfarande är tillåtet att rida med GPS vilket jag skulle tro att det är), är det tillåtet att tävla med en GPS som har pulmätare på hästen.

Jag menar, en del av grejen med distans är ju att man ska känna sin häst väl och att man ska ha bra strategier vid inpulsningar osv. och om man får ha en GPS med pulsmätare känns det lite väl fuskigt tycker jag. Då kan man ju bara sänka tempot en bit innan man kommer in för pulsning och se till att hästen ligger tillräckligt lågt i puls och skrika puls direkt liksom.
Men vad vet jag! XD
Sen tänkte jag bara kolla, när man ska pulsa in sin häst, är det tillåtet att använda stetoskop eller pullsmätare för att hålla koll på pulsen tills man ska pulsa in hästen (eller vad man nu säger :D) eller är tanken att man ska känna sin häst så pass väl och ha så pass bra koll att man ska kunna se på hästen/ta pulsen utan diverse hjälpmedel, för att veta när det är dags.

Tänkt på det ett tag faktiskt. :d

Jag har gps i mobiltelefonen. När jag rider använder jag bara trippmätare, alltså den som visar hur långt jag ridit och hur snabbt. ;)

Sen har jag pulsmätare oxå. Det får man ha på när man tävlar och har du inte det så får du använda stetoskop innan pulsning.
Du måste ändå känna din häst ganska bra och veta hur du skall rida fastän du får lov att pulsa innan du går in i grind. Ibland kan hästen verka lugn och pigg lixom, men ändå ha för hög puls. Jag tror att nästan alla kontrollpulsar sina hästar innan dom går in till veterinären...?

Man får lov att tävla med pulsmätare.
Innan vet så kollar de flesta pulsen med ett midjebälte eller ett pulshandtag.
// Linda

Även till SaphirRoy.:

Aha okej, jo förstår att det kanske skulle bli lite väl knepigt annars. Nu blir det väl istället att man satsar på att försöka få ner pulsen så snabbt som möjligt istället för att man bara står där å försöker komma underfund med vad hästen har för puls på ett sätt eller ett annat. xD

Får man rida med pulmätare på då? Eller får man bara plocka fram i grinden och kika? :)

Var inte tydlig nog. Man får använda pulsmätare under hela tävlingen, även under ridning.

Jag har faktiskt en häst som det inte riktigt har fungerat att mäta pulsen på innan vet. Han ligger över 64sl men när vi sedan kommer in till vet så är han under. Detta oavsett hur långt/fort vi har ridit och hur länge man väntar innan man går in till vet (givetvis måste vi vänta längre efter en rejäl målspurt än med jogging in).
Ett exempel. Vi hade ridit 80km o gått i mål. Sadlat av och stod nära pulstiden för att invänta att en annan häst skulle gå in så han fick sällskap.
Ett annat ekipage höll på att cirkulera, ta pulsen, kyla, cirkulera osv. Deras hinknisse erbjöd sig att ta pulsen på min häst när vi ändå stod där. Ok, sa jag. Han hade 72sl/min.
Sedan kollade de sin egen häst som då var ok o de gick in. Jag följde efter.
Några klubbkamrater som hade hört att min häst hade 72 blev oroliga. Hur kunde Linda gå in till veterinären med en häst som hade för hög puls?! Skulle de kalla på mig så jag inte blev utesluten.
Men vi var redan inne i pulsfållan o där hade han 42sl/min.
Nu är det inte alltid det är så stor skillnad i pulsvärden men jag blir bara nervös av att se hur högt han ligger innan vi går in till puls.
Hemma kan man göra det traditionella, kyla, pulsa, cirkulera, osv då fungerar det men inte på tävling. Han är för nervös o stressad på tävling men fråga mig inte varför han ändå sjunker under när vi kollas i grinden.
// Linda

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 579
Senast: Emmmmma
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 294
Senast: Ajda
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 070
Senast: cili
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka