Sv: tävla med GPS
Var inte tydlig nog. Man får använda pulsmätare under hela tävlingen, även under ridning.
Jag har faktiskt en häst som det inte riktigt har fungerat att mäta pulsen på innan vet. Han ligger över 64sl men när vi sedan kommer in till vet så är han under. Detta oavsett hur långt/fort vi har ridit och hur länge man väntar innan man går in till vet (givetvis måste vi vänta längre efter en rejäl målspurt än med jogging in).
Ett exempel. Vi hade ridit 80km o gått i mål. Sadlat av och stod nära pulstiden för att invänta att en annan häst skulle gå in så han fick sällskap.
Ett annat ekipage höll på att cirkulera, ta pulsen, kyla, cirkulera osv. Deras hinknisse erbjöd sig att ta pulsen på min häst när vi ändå stod där. Ok, sa jag. Han hade 72sl/min.
Sedan kollade de sin egen häst som då var ok o de gick in. Jag följde efter.
Några klubbkamrater som hade hört att min häst hade 72 blev oroliga. Hur kunde Linda gå in till veterinären med en häst som hade för hög puls?! Skulle de kalla på mig så jag inte blev utesluten.
Men vi var redan inne i pulsfållan o där hade han 42sl/min.
Nu är det inte alltid det är så stor skillnad i pulsvärden men jag blir bara nervös av att se hur högt han ligger innan vi går in till puls.
Hemma kan man göra det traditionella, kyla, pulsa, cirkulera, osv då fungerar det men inte på tävling. Han är för nervös o stressad på tävling men fråga mig inte varför han ändå sjunker under när vi kollas i grinden.
// Linda