Tävla lokalt hopp häst i kortärmad ??

M

MontéBruden

Hejsan.
Tänkte bara höra om seniorer får tävla lokalt i kortärmad?
Har hört så mycket olika, endel säger att man får. Och jag har även sett andra tävla i kortärmat.
Och endel säger att man inte får det, så hur ligger det till egentligen? =)

Ska nämligen tävla imorn och det verkar som det ska bli typ upp emot 25 grader :OO Inte så skönt att ha kavaj/jacka på sig då :S

Tack =))

Sv: Tävla lokalt hopp häst i kortärmad ??

Det skiljer sig från tävling till tävling, beroende på ifall det ges tillstånd att rida utan kavaj/fritidsjacka eller inte. Tror det är domaren som avgör det från tävling till tävling.

Klarar du inte ens 1-1½ minut med kavaj (dvs den tid det tar inne på banan)?????

OKeey =)
Jag har inte sagt att jag inte klarar det, jag sa att det inte var så skönt !!

Var på en ponny lokal hopptävling och då kom det in en med kortärm: "Var vänlig att dra ner ärmarna" sa domaren. Hände samma ak några veckor senare på en annan. Så tror inte att man får.

Tror till och med att det bara är överdomaren som kan ge tillåtelse, men jag kanske har fel?

Kollade i TR och det stämmer att överdomaren är den som ger tillåtelse!

Att tävla i skjorta el tröja är tillåtet om öd ger tillåtelse. Däremot så måste det vara lång ärm, pg av risk för skrubbsår om man ramlar av... ibland kan tillåtelse ges för kort ärm om man rider på gräs.

Okey, tack för svar =)

Det gäller nog inte bara gräs. Vi hade tävling igår på klubben i gruspaddock där folk frågade om det var ok att rida i kortärmat och ÖD sa nej eftersom det inte var otroligt varmt, utan hon tyckte att ungarna kunde ha långärmat. Inget om underlaget. Vi har dock haft tävlingar andra år i samma paddock och då har man fått rida i kortärmat

Att tävla i skjorta el tröja är tillåtet om öd ger tillåtelse. Däremot så måste det vara lång ärm, pg av risk för skrubbsår om man ramlar av... ibland kan tillåtelse ges för kort ärm om man rider på gräs.

Var har du hittat detta påstående?

Det står inget om lång eller kort ärm i TR utom att om man har säkerhetsväst så får man rida i bara skjorta alt tröja med lång ärm.
Överdomaren verkar bestämma detta lite hur som haver beroende på humör eller gammal ohejdad vana.

På lokal tävling får man rida i fritids tröja/jacka

På repetitionskurser och träffar för domare tar man upp såna här saker och hur man ska handskas med dom, det kanske inte finns skrivna regler utan är rekomendationer som kan leda till skrivna regler så småningom.

Ja tack!
En skriven regel i TR hade underlättat mycket för ryttarna.
Som det är nu får man ju hoppas på en "bra" överdomare.
Att man sekunderna innan sin start få order om att ta på sig kavajen för att man har kort ärm på skjortan är ju inte så kul, framförallt inte om man lagt kavajen i bilen.
Då är det ju inte läge att börja diskutera även om man kanske har rätt att rida i sin kortärmade skjorta.
Har inte hänt mig men väl andra som ridit fem tävlingar i rad i kortärmat men på tävling nummer sex var det inte tillåtet :confused:

På en tävling i helgen frågade de domaren om man fick rida i kortärmat och hon svarade då:
"Nej. Underlaget är för hårt för det så de får hålla ut de minuter det tar att rida banan."

Där bestämde iaf domaren. Vet ej om det var ÖD.

Jag har pratat om just denna fråga med två olika överdommare. Och de sa att det var lång ärm som gällde och endast vid extrem värme godkände de kort ärm om det var gräs.
Det var det svar jag fick :)

Ja tack!
En skriven regel i TR hade underlättat mycket för ryttarna.
Som det är nu får man ju hoppas på en "bra" överdomare.
Att man sekunderna innan sin start få order om att ta på sig kavajen för att man har kort ärm på skjortan är ju inte så kul, framförallt inte om man lagt kavajen i bilen.
Då är det ju inte läge att börja diskutera även om man kanske har rätt att rida i sin kortärmade skjorta.
Har inte hänt mig men väl andra som ridit fem tävlingar i rad i kortärmat men på tävling nummer sex var det inte tillåtet :confused:

En "bra" ÖD som ser till säkerheten, eller en "bra" ÖD som tillåter att rida i kortärmat/utan kavaj?

Ett tips, man kan fråga innan det är dags att gå in på banan vad som gäller, så slipper man rusa till bilen efter kavaj ;):idea:

En "bra" ÖD som ser till säkerheten, eller en "bra" ÖD som tillåter att rida i kortärmat/utan kavaj?
Men visst känns det lite märkligt att man beroende på överdomarnas godtyckliga bedömning ena gången kan rida i kortärmat och andra gången inte, speciellt eftersom man till och med i fälttävlans terrängprov får lov att rida i kort ärm. Där forsar man ju t o m fram bland buskar och snår ibland och risken för omkullridningar/avfallning känns trots allt lite större än i ren banhoppning. (Nu står det visserligen att lång ärm rekommenderas i terrängprovet men det är inget krav, och inget som överdomaren på tävlingsplatsen avgör från gång till gång.)

Jag brukar iofs ha kavajen på mig inne på banan för jag tycker det är snyggt med kavaj, de 2-3 minutrarna inne på banan överlever jag med kavaj även vid +30 grader, men jag rider då fram i kortärmad skjorta. Det känns lite fånigt att ingen säger något om att man sitter o rider och hoppar fram 20-30 minuter i kortärmat, så länge man bara har långärmat de 2-3 minutrarna man spenderar på tävlingsbanan.

Jag har aldrig reflekterat över ifall det är märkligt eller inte, eftersom jag alltid rider i kavaj. För mig handlar det om en säkerhetsfråga, men hur andra gör är ju upp till dem.
Däremot förstår jag inte poängen med att klanka ner på de ÖD som ser till ryttarnas säkerhet genom att inte tillåta ritter i kortärmat :crazy:

Fast säkerhet på banan?
Skaderisken är väl bra mkt större på framhoppningen...?

Jag tycker att det borde vara upp till var och en om dom vill skrapa upp armarna eller inte..
Jag menar, då har man ju iaf valt själv. Och får väl skylla sig själv om man skrapar upp..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 208
Senast: krek
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar