Tävla i tömkörning

R

RebeckaKihlberg

Har anmält mig och ponnyn till en liten tömkörningstävling i samband med en utställning i juni. Känns lite pirrigt faktiskt...har ni några fina tips och råd på vad man bör tänka på?! Utrustningsmässigt osv.?

Sv: Tävla i tömkörning

hmm dom brukar ta bort bröstan och bakselet. Gå snett bakom hästen och spring inte...gå fort i trav...

Roligt, Jag ska nog också tävla lite tömkörning i år. När jag tävlar brukar jag ha gjorden och svanskappan på selen bara, lädertöm och vanligt träns med nosgrimma. Man ska gå lite på sidan av hästen, i arbetstrav går man bakom och i ökad trav kan man småspringa lite bakom, det är lagom fart.

Jag tömkör i en vanlig "skitsele".
Det funkar kanon.
Som redan skrivet. Gå snett bakom, gå snabbt i traven spring inte. Ha BRA skor så du inte snavar:idea:

Såg att jag hade skrivit lite konstigt nu, menade att man ska gå snett bakom i rask takt när det ska vara arbetstrav och småspringa lite snett bakom när det ska vara ökad trav.

Pållens utrustning har jag klar för mig, det blir däckeln med svanskappa, tömmarna som tillhör och ett av "fin-tränsen", tredelar bett osv.
Vilken klädsel bör man ha själv? Pisk?, jag har en körpisk,men den är ju tok-lång om man tömkör, kan man ha dressyspisk istället? Handskar?

Jeg vet ikke om det er samme type tømmekjøringsprogram som i Norge, men jeg har i alle fall deltatt et par ganger i norsk konkurranse (tävling).

Dette er fra i fjor:
503092407_763ee5573a.jpg

Ser ut til at jeg har tatt av svanskappan også, og bare har "däckeln". Og så har jeg hansker og hjelm. Alltid hansker. Hjelmen ser kanskje "lustig" ut bak en shetlandsponni, men jeg deltok også med en new forest i samme klasse, og jeg synes uansett det er smart å ha hjelm av sikkerhetssynspunkt og som forbilde for de yngre. Jeg har ganske kort kjørepisk (bare ganske liten snert også), så jeg tømmekjører med den. Om du har en lang dressurpisk med litt lang snert, så kan du sikkert bruke den.

Edit pga feil foto...

~Nina i Norge~

Tjusigt!!
Finns det bara tömkörningstävlingar för ponnyer? Inget för stor häst? Vore kul att vara med, men min häst är så långt ifrån ponny man kan komma.

Jag tror det är sällsynt ibland storta hästar. Den jag ska på anordnas av Svenska shetlandssällskapet och hålls i samband med en bruksdag-drive-in utställning. För att få vara med på utställningen så ska man delta i någon bruksklass. Finns körning, tömkörning, agility osv.

Min ponny är det lugnt med, han tömkörd och körd så mycket, det är väl mest mina nerver som ska palla ;)

Man ska väl ha ungefär samma klädsel som i körning, men ändå nåt som är bekvämt att gå och springa runt i. Så handskar på. :) Jag brukar ha körpisken när jag tömkör och det funkar för mig.

Ska du till tävlingen i baståsen? Den 16e juni eller när det nu var?

Nej, jag ska till Norra Åsum (Skåne) den 9/6. Får se om jag kommer iväg med häst eller inte, ska nämligen vara funtionär också och det känns sådär att ha pållen i släpet hela dagen, men som sagt..jag får se hur jag löser det.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
817
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 204
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18