Tävla hund som bor med löptik?

Marno

Trådstartare
Har ni några betänkligheter kring att tävla en hund som bor tillsammans med en löptik? Min tävlingshund kommer vara färdiglöpt om 1,5 v men vår andra tik har inte börjat än men det är på gång. Om jag anmäler till tävling nu kommer vår andra tik troligtvis vara mitt uppe i sitt löp då och jag tänker att tävlingshunden troligtvis för med sig en del dofter bara genom att de vistas tillsammans... Eller är det överkurs att tänka så? Jag vill inte förstöra för varken min egen hund eller andra men samtidigt vore det skönt att få en avstämning på vad vi behöver träna på under sommaren innan det blir för varmt.

Det är nog överkurs. Hundens egna personliga doft lär nog blockera de små fragment av löplukt som skulle kunna fastna. Om det är någon som undrar eller reagerar så kan du ju ändå bara säga att det finns en löptik hemma men att den hunden du tar med till tävling inte löper. Är du riktigt orolig kan du ju bada hunden innan tävlingen.

Har ni några betänkligheter kring att tävla en hund som bor tillsammans med en löptik?

Nej. Det är inte förbjudet, alltså är det tillåtet. Löpande tik har ju dessutom rätt att starta i vissa sporter.

Ingen kan ta bort alla störningar som kan förekomma, varje hundförare får därför försöka förbereda sin hund på att klara sånt som inte explicit är förbjudet.

Har ni några betänkligheter kring att tävla en hund som bor tillsammans med en löptik? Min tävlingshund kommer vara färdiglöpt om 1,5 v men vår andra tik har inte börjat än men det är på gång. Om jag anmäler till tävling nu kommer vår andra tik troligtvis vara mitt uppe i sitt löp då och jag tänker att tävlingshunden troligtvis för med sig en del dofter bara genom att de vistas tillsammans... Eller är det överkurs att tänka så? Jag vill inte förstöra för varken min egen hund eller andra men samtidigt vore det skönt att få en avstämning på vad vi behöver träna på under sommaren innan det blir för varmt.

Eh?
Inte sjutton skulle jag avstå tävling på grund av att min hund vistats med löptikar. Aldrig i helsike. Möjligen kan det tänkas störa någon unghund som är orutinerad, men det gäller bara de lägre klasserna. I högre/elit skulle jag inte ens fundera på det. Den som hund som inte pallar detta har inte i eliten att göra ändå.

Personligen avstår jag inte ens tävling med löptik, om tiken är opåverkad. I min sport är det tillåtet att tävla (löptikar går sist) och jag är av den åsikten att det borde det vara i brukset också. Jobbar man, så jobbar man. Man sniffar inte runt efter tikar. På SM kan dessutom skyddshundarna få dela plan med löptikar då IPO och svenskydd brukar gå på samma planer. Och övriga hundar kan också stöta på dem på området. Något att tänka på.

Håller med. Ibland tycker jag snarare det borde vara så att om ens tik börjar löpa innan tävling så meddelar man det till arrangören som sedan går ut med ett meddelande till alla anmälda att det nu kommer tävla en löptik. Dom som har hanhundar som inte fixar det får helt enkelt stryka sig om dom känner att det inte kommer funka.

Personligen avstår jag inte ens tävling med löptik, om tiken är opåverkad. I min sport är det tillåtet att tävla (löptikar går sist) och jag är av den åsikten att det borde det vara i brukset också. Jobbar man, så jobbar man. Man sniffar inte runt efter tikar. På SM kan dessutom skyddshundarna få dela plan med löptikar då IPO och svenskydd brukar gå på samma planer. Och övriga hundar kan också stöta på dem på området. Något att tänka på.

Instämmer helt.

(och ja, jag har vänner med hanhundar, även sådana hundar som inte är avlade för samarbete med människa. Dessa vänner tycker att andra hanhundsägare är helfåniga som skyller på löptikar så fort deras träning av hundarna brister.)

Fint att ni är eniga! :) Jag har upplevt att vissa hundar har reagerat på löptiksdoft även på hund som inte löper (visserligen rätt orutinerade hundar när jag tänker efter) och träffat på en hel del känsliga hanhundsägare så jag ville bara kolla hur ni tänker. Det är ju platsen som känns jobbig, min hund är känslig av sig och om en dåligt tränad hanhund skulle komma fram till henne och vara närgången när jag står dold (klass 3) kan det skapa massa onödig osäkerhet. Samtidigt är det nog så som ni säger att det kan förekomma alla typer av störningar så man kan aldrig vara helt säker och troligtvis fixar hundarna den typen av störning. Plastliggningen är ett gissel i vilket fall... :(

Hur dålig koll på sina hanhundar har folk?

Alltid behändigt med något att skylla på. Löptikar är det stora spöket, en gång förra veckan körde en bil förbi med löptik i, det var därför min stackars vältränade hund inte funkade på planen...

En del hundar klarar inte av löptikar (de borde, som @Milosari redan sagt, kastreras), men en jäkla massa verkar man inte ens försöka träna kontrollen på.

Alltid behändigt med något att skylla på. Löptikar är det stora spöket, en gång förra veckan körde en bil förbi med löptik i, det var därför min stackars vältränade hund inte funkade på planen...

En del hundar klarar inte av löptikar (de borde, som @Milosari redan sagt, kastreras), men en jäkla massa verkar man inte ens försöka träna kontrollen på.
Tror att ett stort problem är att folk tänker att reaktion på löptik är något som "hör till" när man har hanhund och därmed inte något man ska träna bort, ungefär som att försöka få en vakthund att inte vakta, aka lönlöst och beteendet är något som man får leva med eftersom det är naturligt. Att vi sedan väljer att kontrollera andra naturliga beteenden med träning (kissa/bajsa inomhus, driften att jaga allt som rör sig, ofogs-skällande/ylande osv) är inget de verkar dra några paraleller till tyvärr.

Tror att ett stort problem är att folk tänker att reaktion på löptik är något som "hör till" när man har hanhund och därmed inte något man ska träna bort, ungefär som att försöka få en vakthund att inte vakta, aka lönlöst och beteendet är något som man får leva med eftersom det är naturligt. Att vi sedan väljer att kontrollera andra naturliga beteenden med träning (kissa/bajsa inomhus, driften att jaga allt som rör sig, ofogs-skällande/ylande osv) är inget de verkar dra några paraleller till tyvärr.

Japp. Och det blir ju en ond cirkel av det när det blir särskilda undantagsregler.

Japp. Och det blir ju en ond cirkel av det när det blir särskilda undantagsregler.
Japp, och det är just det som gör att tikägarna blir stämplade som problemskaparna även om grundproblemet är något helt annat.

I hästvärlden finns det mig veterligen inga regler inom någon gren som förbjuder brunstande ston från att delta på tävling utan där förväntas hingstägarna kunna hantera sina hingstar utan att det blir problem bara för att det luktar brunst på framtidningen eller tävlingsbanan. Inom hästvärlden är det tvärt om ofta hingstar som portas från träningar och tävlingar eftersom det är hingstägaren som blir problemansvarig om något händer för att det råkar vara ett brunstande sto i närheten.

Nu är det långt vanligare att ha okastrerade hanhundar än det är för gemene man att äga hingstar och en stökig 600-kilos hingst är betydligt farligare än en motsvarande hund, men ändå.

Nu är det långt vanligare att ha okastrerade hanhundar än det är för gemene man att äga hingstar och en stökig 600-kilos hingst är betydligt farligare än en motsvarande hund, men ändå.

Det är något jag ser som en fortsättning på problemet, folk kastrerar sina hanhundar förebyggande för att de antar att han inte kommer att kunna hantera löptikar. För mig är det en onormal hund som inte går att lära att behärska sig.

Det är något jag ser som en fortsättning på problemet, folk kastrerar sina hanhundar förebyggande för att de antar att han inte kommer att kunna hantera löptikar. För mig är det en onormal hund som inte går att lära att behärska sig.
På något sätt så finns det både för- och nackdelar med att kastrera. Man slipper en massa oönskade valpar som säljs för hutlösa summor på blocket för att "han längtade efter att bli pappa", nä det gjorde han inte, ni fixade inte att träna och hantera en handhund som fått dille på sina drifter och blir helt apatiskt när det luktar löptik... Samtidigt så blir kastrering någon form av quick-fix som man tar till när ens egen undermåliga träning inte ger det resultat man förväntar sig.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 211
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 460
Senast: Migo
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 952
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka