Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag befann mig på en elittävling där jag hörde en person uttrycka att: Vill man tillhöra toppen så får man räkna med att hästarna/ponnyerna är knepiga, rida ut är inte alltid möjligt...(Detta var på en ponnytävling, kanske det skiljer sig åt mellan ponny och stor häst eftersom det är en viss åldersskillnad på ryttarna).

Tror ni att det är så?

Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Nej, det tror jag inte, o absolut inte på ponnysidan!
Dock kan nog många dressyr hästar på elitnivå var lit tittiga, knepiga, men det är en vane sak tror jag! Jag tror många dresssyrhästar skulle må bra av att få komma ut o bli miljötränade, då skulle de inte bli spända på stora arenor m.m...

De hästar som "är omöjliga att rida ut på" är ofta de som rids i ridhus 6 gånger/veckan och endast leds på promenader utomhus ...

som nämnts tidigare, de hästar som är omöjliga att rida ut är detta pga att de aldrig har blivit tränade på det, de är ju lika ovana på detta som en treåring :smirk: kolla bara på Ulla Håkanssons hästar, hon har alltid ridit mycket i skkogen (även dressyr där) och man kan ju lugnt säga att hon har varit med i gamet på hög nivå länge..

så lite övning och vips.. :idea:

Det tror jag snarare är ett val ryttaren gör, jag har chockat många i och med att jag rider ut så mycket på mina hästar och det ska jag fortsätta med eftersom jag tror det gynnar både häst och ryttare att byta miljo och underlag och ibland bara rensa tankarna.
De jag känner på en högre nivå sas rider ut sina hästar, måttligt, men de får ändå ridas ut.
Även på det dressyrstall jag jobbade red vi ut hästarna, förvisso främst i skritt, ca 1 g/vecka, det var allt från unghästar till svårklasshästar till elitponnier.

Både ja och nej. Det beror ju lite på hur de är uppväxta.

Jag har alltid ridit ut mina hästar och ponnyer ( haft två ponnyer som jag ridit på elitnivå) Rider ut på min ena storhäst, min andra ska jag rida ut på, har varit ute några gånger men pga av olycka så har det inte blivit just nu.

Den tredje har jag haft sen mars och den har jag inte ridit ut, och har inte bestämt om jag ska det heller... Flyttar till annat ställe nu med bättre förutsättningar så kanske. Men detta är en häst på 11 år, med en mkt tittig stam som kommer från holland och har ju mest gått inom sina fyra väggar. Han tycker det är en upplevelse att bara gå på ridbanan varje dag:angel: Jag vet inte, han saknar ju inte det, men visst är det roligare för både häst och ryttare att rida ut, och absolut nyttigt!

Förutspråkar alltid mkt skogsridning på alla sorters hästar, även elithästar!

Det kanske var en ponnyryttare som ville vara som "dom stora"?

Jag vet faktiskt inte ang ponnyer numera men på den tiden jag hade mer med ponnyvärlden att göra, även dressyr, så reds de flesta ut också, även de som tävlades lite högre.

Däremot vuxna dressyrryttare:crazy:

Där har jag stött såna som inte rider ut. Jag har lite teorier om att en del ryttare blir lite maniska/överpedantiska och inte vill att hästen ska "förfalla" genom annan ridning.:cool:

Samt att rider man bara i dressyrsadeln så ÄR det svårare om man rider ut att få tag på hästen om den skulle bli sprallig, det blir inte riktigt samma ridning, och kan nog kännas osäkert och ovant efter ett tag. I alla fall jag tycker att de långa lädren blir hämmande då.

Jag rider ofta ett varv med galopparbete ute på vår långa sandslinga före ett dressyrpass men om hästen är lite hoppig känns det svårare att komma åt än om jag rider i hoppsadeln.

Jg har faktiskt hört att det finns stall där man också anser att hästen ska använda sin energi i arbetet på dressyrbanan och därför rider man inte ut och har dem bara kort stunder i frimärskshagar:eek::crazy: Ett sånt stall fanns förr i alla fall en bit från gård och där red ryttarna aldrig ut, många enligt vad de sa för att de inte vågade på sina kraftfulla hästar.:o

Det var inget barn som sade det jag hörde utan en förälder prata med en annan vuxen person...

Nu har ju jag aldrig tävlat dressyr på elit-nivå, och kommer aldrig göra det heller- men detta är ju så skrämmande!!
Jag kan inte hitta en enda anledning till varför man inte ska rida ut sina hästar??
De blir gladare, får bättre framåtbjudning, lär sig att akta sina fötter. Om en häst brallar och ev är tittig tycker iaf jag att detta bara tyder på livsglädje!
Och även om jag anser att hästen ska kunna vara lika lydig i skogen som på ridbanan så tror jag att det är viktigt att hästarna får komma ut i skogen och bara vara, busa, leka. Och jag tror inte att det försämrar det arbetet som sker på ridbanan/ridhuset!

Nej men jag tror att hästarna som är kepiga är de som aldrig brukar ridas i skogen. Jan Brink brukar ju rida på ängar och har ridvägar i skogen och han tillhör väl toppen...

Tror inte att det är många som skulle vilja rida ut på min tokstolle. Nästintill varje gång jag rider ut så stegrar han sig/sticker/bockar och andra krumelutter i luften.
Men envis som jag är rider jag ändå ut minst 2 ggr/vecka :p

Hittills har jag inte åkt av, men varit på väg x antal ggr. Skulle aldrig våga sätta upp någon annan utomhus - det gör jag knappt i ridhus heller :cool:

Framför allt tror jag att dressyrhästarna skulle ha mycket mindre ledproblem om de gick på lite varierat underlag (det som d-ryttarna är mest rädda för) och klättrade lite. Man måste inte tok-rida bara för att det inte finns 4 väggar... Ta med bra sällskap av en cool häst så är det inga som helst problem! mentalt är det nog väldigt bra, ÄVEN för svårklasshästar. De förfaller inte, om man rider vettigt, tror att för många helt enkelt är rädda för att rida ute, de har inte den superkollen de har inne, men det kanske främjar hästens bjudning mm, och det är lite skrämmande för en del (inte alla)

Jag befann mig på en elittävling där jag hörde en person uttrycka att: Vill man tillhöra toppen så får man räkna med att hästarna/ponnyerna är knepiga, rida ut är inte alltid möjligt...(Detta var på en ponnytävling, kanske det skiljer sig åt mellan ponny och stor häst eftersom det är en viss åldersskillnad på ryttarna).

Tror ni att det är så?

Är väl inte så jätteinsatt egentligen, men ETT exempel vet jag iaf på ponny som var jättesnäll på ridbanan (väldigt lydig men lite slö) utbildad motsvarande MSV som var en riktig :devil: att rida ut på. Och då var det ändå vuxna ryttare som red ut på den, minst 1-2 gånger i veckan såvitt jag vet.

Sen vet jag ärligt talat inget fler sånt exempel, mest för att jag inte ridit så många ponnyer på så hög nivå (och inte direkt haft nära bekanta med duktiga dressyrponnyer heller). Just då kände jag iaf att "shit, kan dom vara såhär annorlunda utanför ridhuset?!?"

såna teorier har jag hört också, men lika mkt inom hoppningen faktisk, så tror inte det är nåt dressyrfenomen. vet en stor hoppanläggning där det endast finns ridhus (inte ens utebana) och dom rider aldrig ut.... så det har nog mer med tävlingsryttare överlag att göra.

nu är ju inte jag nån elitryttare men.. :angel:
jag rider ut men jag galopperar inte en massa och jag rider inte så jättelångt... inte för att jag inte vill eller tror att det skadar, men för att hästen blir helt överladdad och jag har inte lust att dö än. :smirk:
om han vore lugnare så skulle jag nog arbeta mer längsefter vägarna, men nu så kör vi allt hårdare arbete på banan och i skogen så skrittar vi mest, med kortare trav och galoppsträckor.

skogen är för oss avkoppling och psykisk stimulans, inte dressyrträning.

knapplån

jag tycker det är jättevanligt att många aldrig rider ut...oavsett nivå. Många ryttare rider sina hästar enbart på ridbana och aldrig i skogen. Jag tror faktiskt det beror på rädsla. Många av dessa ryttare är helt enkelt rädda för att inte vara inom säkra väggar o staket.

För min häst är uteritterna ett suveränt komplement i träningen, med "benlyft" i skogsris, trav/skritt/galopp på varierande underlag, klättring osv... Sådant man inte kan träna i ridhus direkt...

Någon skrev att man inte kunde rida ut i dressyrsadel??? Varför inte det? Jag rider ut i min dressyrsadel utan problem. Och då är inte min häst "snäll" per definition. Han brallar, bockar, sticker osv om man ger honom chansen... Kan man rida spelar det ingen roll vilken sadel man rider i. Man ska inte ens behöva en sadel :smirk:

Jag skrev inte att man inte KAN, eftersom jag gör det ibland vet jag att det går:smirk:

Jag skrev att det blir en annan ridning delvis om du har långa dressyrläder, vilket kan göra att de som alltid sitter på ridbanan i dressyrsadel med långa läder kan känna sej osäkra om hästen börjar skutta när dom rider ut.......

Det har alltså med stigläderlängden att göra, om du verkligen har långa läder är det svårare att ställa sej vid behov tex. Det var dessutom en teori, som EN tänkbar möjlighet till att vissa dressyrryttare (på lite högre nivå) inte rider ut....:smirk:

jag vill inte räkna mig som dressyrryttare.

sommartid och när vädret tillåter rider jag gärna på vår stora utebana. annars rider jag i ridhuset i princip alla pass i veckan.

när jag köpte min häst, då 7 år gammal var hon direktimporterad ifrån holland. inte van vid uteritter och hagar av större storlek. fick för mig att jag skulle vänja henne, men la det åt sidan efter ca 1,5 år (uteritt 2-3 dar/v.). hon blir alldeles för stressad, studsar på stället med huvudet i vädret, eller kastar sig iväg. att rida med andra blir hon nästan mer stressad av och har man ridit en väg ett par gånger vet hon vart det är galopp och börjar stressa upp sig. det är alltså inte bara att hon dummar sig. jag klarar ut situationen och kan hålla henne på mattan, men det känns så fruktansvärt onödigt bara.

nu förtiden rider jag ut ca 2 gånger/mån i skritt. känns hon avspänd tar vi en kort trav också. gramanen brukar sitta på i fall att. det är jättefin och stor skog vid mitt stall, så lite backar blir det varje gång.

jag tror som någon annan skrev att det beror på hur man vänjer dem. som sagt är ulla håkansson ett bra exempel på det.

Senast ändrad av en moderator:

du har inte provat o tömköra i naturen istället då?
prova med det 2-3 dagar/veckan. Det har jag gjort med "stissiga" hästar, tills dom lärt sig varva ner av sig själva. Sedan har jag hoppat upp o ridit när dom funkar bra i tömmarna en längre period...och då har det gått bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V