Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?
Det kanske var en ponnyryttare som ville vara som "dom stora"?
Jag vet faktiskt inte ang ponnyer numera men på den tiden jag hade mer med ponnyvärlden att göra, även dressyr, så reds de flesta ut också, även de som tävlades lite högre.
Däremot vuxna dressyrryttare
Där har jag stött såna som inte rider ut. Jag har lite teorier om att en del ryttare blir lite maniska/överpedantiska och inte vill att hästen ska "förfalla" genom annan ridning.
Samt att rider man bara i dressyrsadeln så ÄR det svårare om man rider ut att få tag på hästen om den skulle bli sprallig, det blir inte riktigt samma ridning, och kan nog kännas osäkert och ovant efter ett tag. I alla fall jag tycker att de långa lädren blir hämmande då.
Jag rider ofta ett varv med galopparbete ute på vår långa sandslinga före ett dressyrpass men om hästen är lite hoppig känns det svårare att komma åt än om jag rider i hoppsadeln.
Jg har faktiskt hört att det finns stall där man också anser att hästen ska använda sin energi i arbetet på dressyrbanan och därför rider man inte ut och har dem bara kort stunder i frimärskshagar
Ett sånt stall fanns förr i alla fall en bit från gård och där red ryttarna aldrig ut, många enligt vad de sa för att de inte vågade på sina kraftfulla hästar.