Tävla dressyr på liten häst?!

M

Mayara

Jag går i funderingar på att ta ut min lilla häst på dressyrbanorna. Han är runt 150 cm. Det jag nu undrar är hur ni som tävlat så små hästar eller tävlat ponny som häst har blivit bemötta av medtävlande och domare osv. Jag är 30+ och mäter bara 163 cm själv, så jag tycker att han känns lagom för lilla mig, men det jag funderar på är just hur man blir bedömd. Bedöms ritten för hur bra/dålig den verkligen är, eller blir man neddömd för att hästen är liten?

Jag är också lite "rund" :angel:, är det något som domarna klankar ner på om man rider liten häst. Vi ser inte oproportionerliga ut eller så eftersom jag är så kort, men vet inte hur domarna ser på att man har några kilon för mycket... :crazy:

Tacksam för svar!/ Mayara :banana:

Sv: Tävla dressyr på liten häst?!

Kan du utveckla? Egna erfarenheter? :)

Nu är jag medveten om att en del tycker att jag har fel och att inga domare dömer efter känslor utan bara går på hur programmet rids...MEN min erfarenhet är att domare dömer olika beroende på vad de tycker om hästen (ja en del domare då) och inte alltid hur den presterar och ryttaren rider *hukar mig lite lätt*

Syrran hade för ett par år sedan en liten häst, en skimmel på ca:155 mkh. Han var en tysk import hon hade ett år, red till tävlade och sålde vidare. En väldigt mjuk och trevlig individ som fungerade till det mesta. De tävlade endast i L:B klasserna några gånger där domarna inte var överförtjusta. Ekipaget kunde göra en helt felfri, snygg runda och få inte ens gk % med kommentarer som "jag vill se dina hjälper mer i fattningen". :confused: För mig skall ryttarens hjälper vara så små som möjligt.

Nu är det inte så att jag anser att domarna skall tilldöma de jag känner höga poäng på en dålig ritt. Det som förvirrar mig är att jag varit med syrran under flera år då hon även tävlat sitt stora bruna halvblod. Halvblodet har helt klart bättre rörelser, större och rejälare MEN hon var ofta svår- riden. Med den hästen som aldrig gick lika fint som "lillavita" fick syrran ALLTID högre % på tävling...DET tycker jag är underligt.

Jag anser att i de låga klasserna skall man premiera: En lösgjord, mjuk och positiv häst samt följsam och noggrann ridning inte i första hand swung och full fart framåt...men där är det många som inte delar min uppfattning. ;)

Dock anser jag absolut inte att man skall köpa jättehäst bara för det! Tror de domare som dömer "fult" är få och tycker man skaffar den häst man vill ha oavsett. Detta är bara min erfarenhet.

Här är lilla vita:
DSC_0040.jpg

Egentligen spelar det väl ingen roll? Tycker inte jag i alla fall.

Jag tävlar lite lättare klasser med min lilla arabfröken som är cirka 152 cm. En del undrar varför jag har arab och inte en "riktig " häst. Men det är väl det enda.

Har aldrig fått någon domarkommentar om att hon är för liten. "Söt, nätt häst, för dagen något spänd" är den vanligaste kommentaren!:D

När det går bra får vi hyfsat bra % och när det blir för spänt (det ÄR rätt läskigt med dressyrstaket ...) så får vi sämre %. Så hade det blivit på en större häst också. Det är möjligt att vi får sämre "betalt" eftersom hon är så liten, men det är inget jag har märkt av.

Vad gäller extrakilon har jag ingen erfarenhet av det. Men jag har då aldrig märkt att någon domare bryr sig om ryttarens utseende.

Det låter ju bra! Vi får väl ligga i hårdträning så får vi se om vi vågar oss ut lokalt i vår/sommar.

Tänker mest på vikten i förhållande till hästens storlek. En del skulle nog tycka att jag är för tung för hästen... Men det har gått bra så här långt och han har inte visat några men av det... :p

Ash dom kan ju tycka det då om dom vill men jag tycker absolut inte att det låter som du är för stor, jag är 170cm med korta ben och ahr fått hem ny arabtjej på 152cm (eler nåt, aknske ltie större om jag har tur haha, trodde hon var närmare 155cm men är visst mindre..) och jag är dressyrtant och vill itne rida större hästar än 160cm max, om dom inte är otrloigt välridna, för jag med mina korta ben komemr inte åt dom!

Jag har tänkt att tävla senare när hon är mer utblidad och visst, det lär ju hända att man får dåliga poäng för att nån domare kanske itne gillar araber, eller skimmlar, eller tycker ajg är för stor, men på det stora hela så är det inte så hemskt ofta att man måste köpa större häst bara för det.

Ett bra exempe är ju Traloppans häst Chocco, han är ju itne så stor och titta vad framgångsrika dom är :) (och skimmel och arab så dom är inspiration för mig hihi!)

Lycka till!

Det SKA gå att få ihop bra % på en mindre häst om hästen är välriden och du rider programmet korrekt. Men jag upplever att man med en stor häst med flashiga gångarter kan komma undan med mer missar och sämre ridning. Dvs vill du ha bra % måste du rida bättre än ngn med en "finare" häst. Men direkt neddömd tycker jag inte att man blir så ofta, en vän till mig tävlade sin ponny på stor häst klasser och har både vunnit och blivit neddömd. Men oftast fick hon de poäng hon var värd, en dålig ritt ger dåliga poäng och en bra ritt ger bra poäng så enkelt är det. Se till att du rider bra vägar och att hästen är lydig så ska det nog gå bra.

beror mkt på hur hästen är byggd och hur pass kraftig du är tycker jag. om det ser oproportionerligt är det nog lätt att det drar ner helhetsintrycket och då kan kanske poängen bli lägre.

men som jag förstår det så är det en häst du redan äger, inte en du vill köpa? isf är det ju bara att tävla på, om du tycker det skulle vara kul.:) ser det proportionerligt ut och hästen är välriden och lydig så spelar det nog inte så stor roll om den är liten.

Nej!!! Jag är lika stor som du och min häst me (ca)! Man bli bedömd över hur man rider inte hur man ser ut. Jag tycker att du ska köra vidare med den hästen! Domarna tittar på hur man sammarbetar med hästen och hur hästen rör sig. Jag har aldrig tävlat:angel: men min mamma hat tävlat väldigt mycket i ganska stora tävlingar. Kör hårt!:D:banana:

Det SKA gå att få ihop bra % på en mindre häst om hästen är välriden och du rider programmet korrekt. Men jag upplever att man med en stor häst med flashiga gångarter kan komma undan med mer missar och sämre ridning. Dvs vill du ha bra % måste du rida bättre än ngn med en "finare" häst. Men direkt neddömd tycker jag inte att man blir så ofta, en vän till mig tävlade sin ponny på stor häst klasser och har både vunnit och blivit neddömd. Men oftast fick hon de poäng hon var värd, en dålig ritt ger dåliga poäng och en bra ritt ger bra poäng så enkelt är det. Se till att du rider bra vägar och att hästen är lydig så ska det nog gå bra.

Stor häst är inte = Flashig gång. Finns många tråkiga stora hästar som ser ut som lunsar.
Finns små hästar med gång också! :)

Tack för alla uppmuntrande svar! Då kanske vi vågar oss ut i alla fall framåt sommaren. Vi hinner väl förhoppningsvis komma i bättre form, både häst och rund ryttare, tills dess! :bump:

Ja det har du väldigt rätt, uttryckte mig otydligt. Visst finns det stora hästar med dålig gång. Blev så för att jag jämförde liten med stor. Tycker nog tom att många mindre hästar numera har bättre gång än många stora eftersom man fått in mer fullblod i halvbloden. Det var mest förr som stor häst=bra gång. Och stor gång är inte alltd detsamma som bra. Har själv en mindre häst med (158) med större gång än de flesta 1.70 hästar. Inte helt lättridet men som tur är har hon mkt luft och schvung oxå i sina rörelser. Vännens ponny rörde sig väldigt uttrycksfullt och ingen reagerade på att hon varliten förrän på prisutdelningen när hon stod bredvid det stora halvbloden :)

jag va ute o tävlade LA på våran 145 stora ponny bland storhästarna.
det gick bra..jag är ingen smal person heller (dock kort också...)

det enda jag kan se som nackdel att vara rund själv är att man oftast kan ha lite svårt o dra stora poäng på sitsen. Det ser ju bättre ut om man är smalare på själva helhetintrycket. det tycker även jag...men man får försöka göra sitt bästa.

i grund o botten är det ju ridningen som döms.

Jag ska ut och tävla min D-ponny bland stora hästar nu i år är det tänkt då jag inte längre får tävla bland ponnyer, jag fyller 21 i sommar. Men har inte hört så mycket att många blir ned dömda. Känner mig också kanske lugn och tror att det kommer att gå bra, min ponny är mkt välriden och har ett väldigt fint steg. Och jag tror inte att det ser konstigt ut för våran del utseende mässigt då jag endast är 160cm o väger 48kg. Och sen har jag tävlat honom mycket bland ponnyer och han är super trevlig och lugn på tävlingar.

Tycker inte du skall oroa dig så mycket utan ta det som träning dom första gångerna. Och går det inte så bra som du har tänkt dig så hem och träna och sen ut och tävla igen :)Lycka till! :)

En av våra ridskolehästar är 154 cm och har tävlat upp till reg LA:4 med placering. Många domare tycker att hon är väldigt söt som är så liten och stabil. Hon har även blivit kallad för "taxen" då hon har rätt så lång rygg med korta ben men hon har aldrig blivit neddömd pga av sin storlek.

Sen hade min tränare en häst för några år sen som var runt 158 i mankhöjd och hon tävlade upp tom St. George om det tom inte var högre med vinster och placeringar.

Små hästar kan också :D

Mycket intressant tråd!
Är själv 156 cm och har en häst som är 155 cm. Har varit ute och tävlat på klubbnivå och lokal nivå och har inte fått sämre, utan blir bedömd precis som alla andra!!

Jag tycker inte jag blir eller har blivit nerdömd pga min hästs storlek eller att jag egentligen kan tyckas vara lite för lång. Vi har alltid fått de poäng vi förtjänat.

Man räcker långt med en välriden stadig häst som är lösgjord och lydig.

Har man en häst(oavsett storlek) med mindre gång eller andra brister osv så är det desto viktigare att man satsar på detaljerna.
Man har helt enkelt inte råd med missar utan måste rida jämnare och stadigare genom hela programmet än de andra. En häst med mycket gång där galoppdelen skiter sej kan ju fortfarande plocka ihop de förlorade poängen på ett fint och trevligt travarbete..

Har själv en 153 cm travarkorsning som än så länge tävlat tom LA6 med alltid rättvisa poäng. Vi har en hel hög placeringar och några vinster lokalt , även i LA. Så visst går det.

TS- självklart kan du tävla med en liten häst, det gör ju inte det hela lättare, men är inte direkt ett hinder heller.
Vill man bli så rättvist bedömd som möjligt så brukar jag säga att man bör skaffa ett normalbyggt halvblod på ca 165, få domare avskyr sånna hästar.. ;) Det är ju en bedömningssport och hur man än vrider o vänder på det så finns det de som tycker sämre om skimlar tex o det kan ju naturligtvis påverka deras bedömning.
Lika mkt som de domare som blir retade av att se en slarvig inridning.. Eller en oknoppad man.. Det är som sagt en bedömningssport.

För övrigt är min 148 o har en hel del placeringar i Msv B de senaste åren och vann sissta tävlingen förra året som var en Msv A. Vi kommer närmast debutera Intermediare I.
Jag upplever nog ändå att ju högre utbildade domare ju säkrare och rättvisare bedömning brukar man få..

Twiggy.. Men det är ju ändå så att om en häst av naturen rör sig väldigt väl så höjer ju det kvaliten på rörelsen vilket gör att den belönas med mer poäng.

En häst med bra rörelser av naturen har råd att missa mer. Tex är det nästan alltid coeff på ökad skritt, får den 8 eller 9 där så är det poäng gånger två.. Och ett ekipage som vi säger får en slutprocent på 70 % kommer ju då att ha råda att missa en hel hög med bedömningspunkter efter att ha fått en 9a på skritten..
Förstår du hur jag menar?
Ett ekipage som rider väl ska naturligtvis belönas för det, men om hästen rör sig väldigt ordinärt så kommer den inte att få super poäng, eftersom det ingår i bedömningspunkten (kvalite!).
Men visst, ibland är det rent av orättvist och orätt, jag vet, (been there, done that eller vad det heter.. :cool: )

TS; En kommentar ang vikten.. Jo, en del domare kan kommentera detta, med all rätt.. Det handlar ju om det är lämpligt för en tung ryttare att rida på hästen i fråga eller ej. Jag skriver inte detta för att vara elak, men ibland ser man ryttare som är för stora för sina hästar. Då anser jag att man bör banta, byta häst eller användningsområde (körning blir ju tex lite annorlunda..). Under tiden man går ner i vikt kan man ju arbeta sin häst lite mer från marken..
Jag vet ju inte HUR överviktig du är men jag vill ändå tillägga detta. Och det är som sagt inte av elakhet.

Moa: Roligt att höra! Ser fram emot att få se er på tävlingsbanorna så småningom! :)

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Gnägg När jag blir stor vill jag bli elitryttare som Malin Baryard :D Jag rider på ridskola en dag i veckan men start ska jag rida 2 dagar i...
Svar
2
· Visningar
973
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka