Tävla dressyr på häst med rörelsestörning...

Bubbla

Trådstartare
Ja, kan man det? Eller kommer domaren att tycka att hästen är halt och att man ska utgå? Även om man har vet. intyg på att det bara är just en rörelsestörning och ingen hälta? Nu menar jag lägre klasser alltså, typ LC, LB program.

Sv: Tävla dressyr på häst med rörelsestörning...

om domaren kan sitt jobb så borde h*n ju se att det är en rörelse störning. Men visst kan h*n tro att det är en hälta också det beror väl på hur rörelsestörningen är.

efetersom du inte ska tävla i så höga klasser tror jag inte att det har så jättestor betydelse...

Har ridit min förra häst upp till LA, utan att någon sagt nått om hans rörelsestörning.

Det beror ju helt på hur det ser ut. Om det stör hästens takt och regelbundenhet kommer du nog få avdrag på det, om det är en "riktig" domare iallafall.

Vad har han för typ av rörelsestörning?

Det yttrar sig som så att han doppar ena bakbenets tå i backen på böjt spår i trav. Syns ingenting på rakt spår. Har sett många hästar som går som han men då på båda bakbenen och då "syns" det ju inte. Han har normalt ett mycket luftigt travsteg, det är väl därför det syns så mycket.

Efter en trafikolycka tar han kortare steg med ena bakbenet vilket kan se ut som att han är halt. Med rätt träning och styrkearbete så vart det bättre. Han såg jämnare ut men gick aldrig att jobba bort helt. Men som sagt var när han var i kondition var det bättre än när han hade vilat längre period.

Eftersom domare på de tävlignar jag varit på(vilket är många, både Lc nivå å MYCKET högre) inte ser (elle rinte vill se) så har jag sett ett antal halta hästar, samt ekipage som rider med fel utrustning (vilket är tränsen/bett).
Men domaren bryr sig inte...

Så egentligen kanske inte denna(dina) domare bryr sig, men kanske bra att ha papper på att hästen inte är halt, utan att det har ett annat rörelsehinder.
En kompis till mig tävlade på sitt sto som hade pathellaupphakning, men fick aldrig anmärkning på det

Jo, jag har ju papper på det redan. Och jag vet ju inte ens om det går att tävla på honom, dvs om vi någonsin kommer så långt med träningen m.m. Men det kan ju vara bra att veta om det överhuvudtaget är någon idé att försöka...

Och ingen domare sa något om det? Inte ens en liten kommentar i protokollet, typ under gångarter?

Som domare måste man vara HELT säker på att hästen är halt innan man blåser ut den. Man måste se den i båda varven innan man kan avgöra det (om den inte går på tre ben när den kommer in förstås). Är man osäker så ska man inte blåsa, men man kommenterar förstås och det blir lägre poäng.

Han hade iof inga dundrande gångarter öht, så där vart det alltid lite låga poäng men aldrig nån kommentar om det.

Men finns det möjlighet att tex lämna in ett intyg INNAN start? Eller det kanske är dumt? Domaren kanske inte ser det alls annars och då börjar titta efter det?

Om domaren blåser ut en, har man möjlighet att ge en förklaring då? Känns ju inte så kul om man blir utblåst...

Klart det ska bli lägre poäng för gångarterna, det tycker jag, eftersom han inte går helt korrekt, men han har rätt bra gångarter i övrigt så jag tror (eller hoppas iaf) att han får över medel ändå (eller är det optimistiskt?).

Gångarterna ska framförallt vara rena, med korrekt takt. Har den inte rena gångarter, SKA inte gångartsbetyget vara godkänt, och knappt inte något annat betyg heller, eftersom allt hänger ihop.
Tyvärr, som någon skrev ovan, är det inte alls ovanligt med hästar som inte har rena gångarter på dressyrtävlingar, som ändå döms som om de gick rent. Undrar om domarna har läst TR?

Fast rena är ju hans gångarter. Han tappar inte takten eller så (svårt att förklara, han doppar "bara" ena baktån på böjt spår i det varvet)). Och hans rörelsestörning syns ju bara i trav, inte i skritt och galopp. Tror du jag får jättemycket avdrag ändå?

Problemet är inte att domaren struntar i det, i alla fall inte i det distrikt jag tillhör.
Jag har många domarvänner som blåst ut ekipage och som följd av detta fått ägna timmar åt disskutioner med både ryttare och anhöriga på plats, telefonterror och mottagande av arga brev i efterhand.

Vid minsta lilla tveksamhet väljer "alla" domare att fria och istället ge lägre poäng med hänvisning till otakt, ofta också en kommentar med uppmaning att kontrollera rörelsemönstret hos exempelvis veterinär.

Jo det finns mycket lustiga hästmänniskor. Skulle själv aldrig tävla på en häst som var halt. Men min häst är inte det (enligt vet). Men det är klart, att en häst går i otakt kan också bero på ryttaren, och då måste det bli svårbedömt (?).

Jag frågar ju här för att slippa diskutera detta med en domare när/om jag blir utblåst. Men hur reagerar en domare om den blåser ut mig och jag kan visa hästens vet. intyg där det klart står att han nollar alla böjprov och veterinären anser att det är en rörelsestörning?

Jag får intrycket av de svar jag fått (tackar för dem!) att det jag kan räkna med är poängavdrag (beroende på hur mycket det syns) i kanske framförallt gångartsbetyget? Nu vet jag inte ens om det blir någon tävling alls för vår del, men det känns bra att vara lite förberedd.

För att blåsa ut en häst för hälta räcker det inte med en liten taktstörning. Det ska vara en varaktig hälta som inte kommer och går.

Jag har en sån som du...

Pga av traumaskador i haserna är hon lite ojämnt musklad och kan då hon inte ligger rätt ta kortare steg med sitt ena bakben, detta bara i trav. Ingen otaktmässighet, utan just bara inte kliva igenom ordentligt.

Denna häst var 1% från att kvala till Breeders förra året som 5-åring och då syntes denna rörelsestörning ibland på böjda spår. Hon rör sig i övrigt mkt bra om hon ligger rätt i handen och får ofta 8 på gången. I tex längningar i trav syns det inte alls och där har vi tom fått en 10:a på en mellantrav.

Jag tror att du lugnt kan tävla vidare på din häst om du vet att den mår bra. Stärk den och hitta en takt där problemet inte kommer fram. Ett intyg kommer inte hjälpa dig, domaren måste döma vad den ser och kan inte ta hänsyn till sådant.

Lycka till!!

Tack för ditt svar! Självklart ska han ridas ordentligt och stärkas först innan vi provar att tävla. Och självklart ska han inte tävlas (eller ridas alls) om han har ont, men det finns det ingenting som tyder på att han har (vore lättare om man kunde fråga). Jag vet ju inte heller om problemet kommer synas speciellt mycket om man musklar på honom ordentligt. Sen blir man lätt själv lite hemmablind, man står och stirrar och stirrar på hästens gång och då ser man det extra tydligt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025