Täta kullar på tik?

PrittePuff

Trådstartare
Jag sitter och söker runt på skk avel (jäkligt intressant när man lär sig hur det funkar)

Jag hittade en tik som fått tre kullar, den första kullen i 1 mars 2006 andra kullen 29 september samma år.
Är det vanligt att man gör så? Jag förstår ju att man har ju inte hunnit se varken reultat av MH eller nån röntgen. Så bara rakt av har man ju ingen aning om det är värt att ta fler kullar.

Men det kanske finns andra anledningar till att ta täta kullar?

Klarar tikens kropp av två kullar med 6 månader emellan?

Sv: Täta kullar på tik?

Det beror på, bland annat vilken ras och hur många valpar.

Ivans mamma har fått två kullar totalt, det skiljer lite drygt 5 månader mellan dem - MEN hon fick bara en valp i varje kull.
Det är inte riktigt normalt (3-5 är vanligt och normalt för min ras), och efter Ivan har de inga planer på att ta någon mer kull efter henne.

Nja tror inte att det är så vanligt om det inte är så att man tidigare tagit en kull nått år tidigare och fått bra resultat. Tror också att skk rekommenderar att man helst ska låta tiken vila ett löp mellan kullarna men kan inte svära på det. Inom hästvärlden är det ju ganska vanligt att man betäcker på fölbrunsten hos avelsston.

Men ja jag skulle nog varit lite avvaktande som både uppfödare och valpköpare om man inte har någon kull sedan tidigare som man vet gjort bra i från sig.

Tex kan jag ta min förra schäfertik hon hade själv inga åkommor på verken armbågar eller höfter och man kunde heller inte hitta något i hennes stamftavla.
Hannen som hon parades med hade fått många fina avkommor inte heller på honoms eller i hans stamtavla kunde man hitta något om led eller armbågs problem men båda hans föräldrar var tyskfödda ( i Tyskland finns det inget tvång på att kolla armbågar)

Min tik födde 10 valpar varav en var döfödd och en fick avlivas på vetrinärbesikningen pga dålig puls(blås ljud på hjärtat). På två av hundarna slöt sig en växtszon för tidigt så ena benet blev kortare än resten och därav hälta vilket gjorde att man fick göra en konstgjord växtszon genom att iprinsip göra en konstgjort benbrott. Om jag inte mins fel så fick 6 st av valparna också anmärkning på höft och arbågs röntgen och jag vet om en som har pålagringar i ryggen ( vilket vi upptäckta att min tik hade efter att vi tagit kullen) så av 10 valpar tror jag att det bara var en som kan anses helt frisk.

Inga fler kullar togs på tiken :angel:
Mena att detta kanske var just den här kombinationen men på pappret såg allt bra ut så uppfödaren kunde ha valt att fortsätta avla på tiken men som tur var. Väntade hon för att se vad som blev av den första kullen.

Ja, du får para två löp efter varandra men sedan måste tiken vila minst ett år.

Finns många olika anledningar till att man tar två kullar så tätt och jag skulle inte säga att det det är direkt ovanligt heller.
Och visst klarar de allra flesta tikar av två kullar så tätt. Men de kan vara mer nergångna efter sista kullen och förmodligen behöva mer tid på sig att komma tillbaka.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka