Tårtkalas

Sv: Tårtkalas

Nån gång ska väl vara den första ;).

Som vi säger här i Uppsaliensis, "Tänka rätt är stort men tänka fritt är större" :)

OT, men om du avser texten ovanför ingången till universitetsaulan lyder den

"Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större."

När det nuvarande universitetshuset byggdes 1887 ledde protester från teologiska fakulteten till att den andra meningen lades till. Den ursprungliga tanken var att texten enbart skulle lyda "Att tänka fritt är stort", men så blev det inte. Därav denna i sammanhanget mycket underliga text.

Det är nog snarare så att människor som så att säga är passiva Sverigedemokrater motiveras till att själva ta ett kliv framåt och bidra till partiet, till exempelvis medlemskap eller att bli aktiva. Jag vet inte om det var på lokal eller nationell nivå, men man ska visst ha märkt en ökning av medlensansökningar samt intresseanmälningar för att bli aktiva inom partiet redan samma kväll som angreppet skedde.

Jag själv kan definitivt känna att angrepp av det här slaget gör mig mer benägen att synligt stå upp för partiet och demokratin.

Är i övrigt bara glad att ingen skadades, då det även kastades tunga föremål mot företrädarna på plats.

Det är nog snarare så att människor som så att säga är passiva Sverigedemokrater motiveras till att själva ta ett kliv framåt och bidra till partiet, till exempelvis medlemskap eller att bli aktiva. Jag vet inte om det var på lokal eller nationell nivå, men man ska visst ha märkt en ökning av medlensansökningar samt intresseanmälningar för att bli aktiva inom partiet redan samma kväll som angreppet skedde.

Jag själv kan definitivt känna att angrepp av det här slaget gör mig mer benägen att synligt stå upp för partiet och demokratin.

Är i övrigt bara glad att ingen skadades, då det även kastades tunga föremål mot företrädarna på plats.

Så kan det säkert vara.

Jag kan i och för sig fortfarande känna att det finns bättre saker att lägga pengar & röster på än just SD om man nu tänkt till & kommit på att man vill stå upp för demokratin. Men det beror ju säkert på hur man ser på "demokrati" i allmänhet & partiet i synnerhet, sas.

Däremot är det självklart bra att ingen skadades på riktigt. Att kasta tårtor är verkligen inte OK heller, även om det inte är tungt & ger fysisk skada.

Tjaa, jag upplever nog inte att det är så många som tycker att det är OK att kasta grejer på Jimmie, oavsett vilken kant man nu råkar stå på.

Men jag hoppas inte att någon röstar på något parti bara för att någon kastat en tårta, eller vad du nu menar med att Jimmie skulle vara "vinnaren". Har man så lite grund för sitt val av parti kanske man ska rösta blankt, eller inte alls, tänker jag.

det skulle inte förvåna mig om SD vinner % på spektaklet

*kl*
Vad hände med att jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att du ska få framföra dem? Vad hände med yttrandefriheten och demokratin? Vad hände med vi gillar olika? O_o

Tyck som oss, annars ... :cautious:

De gömmer sig i Voltairs grav eller snarare i Evelyn Beatrice Halls dito.

Ja, hotbilden ger tårtan en våldsammare effekt och det fanns ett visst mått av hot även i kastandet, det höll jag med om.
MEN det var ingen skenavrättning och inget grovt våld och där ligger hela skillnaden. Det var fortfarande en tårta. Det finns en skillnad i syfte mellan skenavrättning och tårta. Hade avsikten varit att tortera grovt hade det varit just en skenavrättning och inte en tårta.

.

Som person vet du absolut inte vad som slängs på dig när det sker, detta är ett fruktansvärt sett att göra mot folk.

Hur du inte kan se att sådant sätter spår i dig som person förstår jag inte....

Tårtning skiljer sig från griskadaver på så sätt att tårta inte är orent för Åkesson som gris är orent för muslimer. Främsta syftet med att lägga ut griskadaver är inte att förlöjliga, det är en grov förenkling. Griskadaver är inte i första hand menat att vara komiskt och harmlöst utan väljs just pga muslimers laddade syn på det. Bristen på laddning i tårtan, det harmlösa och slapstickelementet är anledningen till att tårtan har använts genom historien för att sparka uppåt och varför den blir förlöjligande på ett ganska så ytligt plan.

Tårtning är fortfarande inte jämförbart med frätande syra, grov tortyr eller dödligt våld.

Du behöver inte försöka övertyga mig om att tårtningen var fel, det tycker jag redan, jag tycker bara man ska se tårtan för vad den är och behålla sitt perspektiv istället för att bli helt fartblind av panik.

Du kan vara gravt allergisk mot ämnen i tårtan! För att hårdra det!

Om du inte vet det så finns det väldigt många som dör av allergiska reaktioner för mkt små partiklar

Håller med. Folk blir helt tossiga av en jäkla tårta. Snackar om terrorhandlingar och jämför tårta med vapen.

Läs istället Sverigedemokraternas principprogram, t ex vad de tycker om demokrati (de anser att det bara fungerar om folket är homogent) och om människor (de anser att vi föds med olika inneboende egenskaper och värde). DÄR kan vi snacka hot mot demokratin.

Men det har tydligen blivit en stor hobbytrend att sitta hemma och sticka bruna offerkoftor.

Var står det?

Vilken gullig kvinna som anser att det är olika regler för olika människor....

Vad visar det!!! :crazy:

Det visar att det jag hela tiden hävdat, dräggen på höger o vänsterkanten liknar varandra i tänkande o handling. Man hyser samma brist på respekt för liv, egendom o det demokratiska spelreglerna.

*kl*
Vad hände med att jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att du ska få framföra dem? Vad hände med yttrandefriheten och demokratin? Vad hände med vi gillar olika? O_o

Tyck som oss, annars ... :cautious:

Vad som hände? En enskild person gjorde en ensam aktion för att visa sitt motstånd mot det fascistiska parti som sitter i riksdagen.

Sluta sprid fascism annars... får du en tårta i plytet! :nailbiting: Åh nej, hur ska det gå med demokratin om folk slänger bakverk på varandra? :eek:

Själv är jag mer oroad över hur det ska gå med demokratin om vi har högerextrema partier i riksdagen.

Vad som hände? En enskild person gjorde en ensam aktion för att visa sitt motstånd mot det fascistiska parti som sitter i riksdagen.

Sluta sprid fascism annars... får du en tårta i plytet! :nailbiting: Åh nej, hur ska det gå med demokratin om folk slänger bakverk på varandra? :eek:

Själv är jag mer oroad över hur det ska gå med demokratin om vi har högerextrema partier i riksdagen.

Själv oroas jag mest av människor från politiska inriktningar som anser sig ha ett tolkningsföreträde när det gäller hur demokratibegreppet ska tolkas och utifrån det tar sig rätten attt definiera vilka partier som är att anse som demokratiska. För det är uppenbarligen så att om man inte kvalar in inom denna grupps demokratisyn så omfattas man inte heller av demokratins spelregler och får finna sig i att bli attackerade på olika sätt.

Finns det egentligen en farligare utveckling än en bred acceptans av politiskt våld mot de personer och partier som man anser har fel åsikter? Har man inte glömt bort vad man kämpar för i det läget?

Så du tycker det är både ok och demokratiskt att hindra andra från att uttrycka sina åsikter? Hört talas om yttrandefrihet? En enskild person angrep en annan person fysiskt istället för med argument och det kallar du för att värna om demokratin? :eek:

Så om jag inte gillar vad andra säger är det helt ok enligt dig att jag ger mig på dem, sen om det är med järnrör eller tårtor kan ju inte spela så stor roll, huvudsaken är att jag skrämmer dem till tystnad med hot. :yuck: Då borde hon känna sig nöjd nu, tårtkasterskan, andra utnyttjar sina demokratiska rättigheter och har tagit rätt på var hon bor, de vill nog ge henne en tårta? :meh:

Jag är orolig för alla extremister som tycker det är rätt att använda våld och hot om våld för att tysta sina meningsmotståndare istället för argument. Vilken falang tillhör du? AFA? O_o

Jag anser inte att den här tårtattacken är ett "hot mot demokratin", politisk våld eller öht visar på odemokratiska åsikter eller är en odemokratisk handling. Detta oavsett den utsattes partitillhörighet.

Hur menar du med att ta sig tolkningsföreträde i att definiera vilka partier som är demokratiska? Får man som enskild person inte göra den bedömningen att man anser att ett partis politik inte är förenlig med en demokratiskt samhälle? Måste jag tycka att SD är prodemokratiska för att... du säger det? Eller för att Åkesson säger det? Eller vems tolkning är det som gäller?

På vilket sett ser du det som fascistiskt parti? Var hittar du att partiet inte förespråkar demokrati?

Har du ens tittat på deras hemsida? Under rubrikerna "Sverigedemokraterna och demokratin" samt "Sverigedemokraterna och människan".

På vilket sätt hindrade (hindrar?) tårtan Åkesson från att framföra sina åsikter!?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har blivit erbjuden att låna ett varmblodssto som sällskap till hästen hemma. Skulle som det låter på nuvarande ägaren i princip få...
Svar
4
· Visningar
2 544
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?