ako
Trådstartare
Det där har jag också reagerat på när jag läst annonser! Det finns ju massor av huskatter till salu som ska vara blandning mellan olika raskatter (alltså inte planerad outcrossavel utan antingen misstag eller buskavel) som folk vill ha hutlöst betalt för utan att de ens är varesig vaccinerade eller chippade. Jag betalade glatt 9000 för vår oci från en seriös, reggad uppfödare och då var han vet bes, chippad o vaccinerad *2. Det känns helt ok med de pengarna då, men typ 5000 för en huskatt som råkar vara lurvig men inte har kostat nåt att tillverka och inga pengar lagts på vet etc!? Nää! Jag har haft huskatt förut o kan tänka mig igen, och jag förstår att man tar 500-1000 kr för att man vill sälja till någon som vill ha katten seriöst, men mer är ju bara oseriöst! Synd att marknaden styr som den gör i det fallet!Och det är sällan orsaken. Har inte träffat på en enda uppfödare som kastrerar tidigt pga. konkurrens. Vi säljer gärna katter till avel, till rätt person. Det handlar om att alla kattungar inte ska gå i avel och eftersom det finns hälsofördelar med tidig kastrering tillämpar man det.
Sedan väljer en del att kastrera tidigt för att förhindra skitaveln som går ut på att folk tjänar pengar på att massproducera diverse exotiska blandraser som de säljer till odrägliga priser på Blocket. Det är ett kattvälfärdsproblem. Har tyvärr sett konsekvenserna av detta i jobbet och jag vet att det finns veterinärer som börjat kastrera tidigt försagt försöka bidra till att stoppa den samvetslösa aveln.