Tårtkalas

Sv: Tårtkalas

Källan finns.

Den som har Che som bakgrund på sin Twittersida, har nog det för att visa var man står politiskt...så min tidiga analys av språkbruket verkar ju stämma rätt bra..skulle kanske börja jobba som profilerare hos krim :D:D;)
vilket parti?
ja det är värre , en av de sakerna som yttersta vänstern har gemensamt med yttersta högern är ju deras förmåga att föröka sig genom delning. Bokstavskombinationerna växlar fortare än vad jag orkar o kan hålla reda på.
Som sagt, har hon inte ett politiskt uppdrag betraktar jag politisk tillhörighet som ointressant. Aktivister av olika kaliber finns i hela det politiska spektrumet från extremvänstern till extremhögern.

[...] jag tycker bara man ska se tårtan för vad den är och behålla sitt perspektiv istället för att bli helt fartblind av panik.

Håller med. Folk blir helt tossiga av en jäkla tårta. Snackar om terrorhandlingar och jämför tårta med vapen.

Läs istället Sverigedemokraternas principprogram, t ex vad de tycker om demokrati (de anser att det bara fungerar om folket är homogent) och om människor (de anser att vi föds med olika inneboende egenskaper och värde). DÄR kan vi snacka hot mot demokratin.

Men det har tydligen blivit en stor hobbytrend att sitta hemma och sticka bruna offerkoftor.

Som sagt, har hon inte ett politiskt uppdrag betraktar jag politisk tillhörighet som ointressant. Aktivister av olika kaliber finns i hela det politiska spektrumet från extremvänstern till extremhögern.
Om du läser vad jag skrev så ser du att jag inte specifierade ett politiskt parti utan en politisk hemvist'

"Nej det är rent och skärt (rött) förakt för vårt demokratiska system."

Och nog har hon en röd hemvist alltid:D:D

Håller med. Folk blir helt tossiga av en jäkla tårta. Snackar om terrorhandlingar och jämför tårta med vapen.

Läs istället Sverigedemokraternas principprogram, t ex vad de tycker om demokrati (de anser att det bara fungerar om folket är homogent) och om människor (de anser att vi föds med olika inneboende egenskaper och värde). DÄR kan vi snacka hot mot demokratin.

Men det har tydligen blivit en stor hobbytrend att sitta hemma och sticka bruna offerkoftor.

Jag stöder inte SD.
Absolut inte en teori om att olika folk har olika inneboende egenskaper

Och jag föraktar alla de som med oparlamentariska metoder försöker tysta meningsmotståndare.AFA anhängares angrepp på en folkvalda politiker är lika avskyvärt som de mordhot som smånassar utsatt svenska politiker o journalister för.

Du menar det här:
Sverigedemokraterna och demokratin
Att all offentlig makt i Sverige skall utgå från folket är den mest centrala av Sverigedemokraternas principer.

Den moderna demokratin har sitt ursprung i det antika Grekland, men också i Sverige har idéer i riktning mot folkstyre en lång tradition även om man knappast kan tala om någon demokratisering i modern mening förrän under början av 1900-talet. Ett gammalt svenskt adelsmärke – det civiliserade samtalet – har anor tillbaka till rådslagen i förkristen tid. Den gamla landskapslagen från Västergötland stadgade att ”Svearna äger att konung taga så ock att vräka”. Sverige är ett av de få länder där bönderna aldrig varit livegna och där folket, i form av bondeståndet, alltid varit representerat i riksdagen och vår första tryckfrihetslag antogs redan år 1776, som den första i världen.

Sverigedemokraternas organisation är uppbyggd enligt grundläggande demokratiska principer. Partiets företrädare och politiska ställningstaganden väljs i enlighet med majoritetsprincipen efter fria och öppna diskussioner.

Vi bekämpar alla rörelser och idéer som vilar på antidemokratisk grund och försvarar alla individers grundläggande människovärde och alla folks rätt till självständighet och demokratisk utveckling.

Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val.

Vi förordar också starkare inslag av direktdemokrati och ställer oss positiva till fler beslutande folkomröstningar på både lokal, regional och nationell nivå.

Den moderna demokratin har vuxit fram i intim symbios med nationalstaten. Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell identitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrat
Min kommentar
Vi har väl idag klara regler för vilka som får rösta och var, till det kommer att alla har rätt att utrycka sin åsikt sålänge man inte hetsar mot en folkgrupp eller annan minoritet.
Ren nojja eftersom inget land inom eu uppvisar "en gemensam nationell o kulturell identitet

Men annars så verkar det hela ju vara rätt så rumsrent eller?

En tårtning är inte ett mordhot. Jämförelsevis, när franska bönder demonstrerar genom att spruta mjölk på parlamentsbyggnaden är det inte ett hot om terrordåd.

Ren noja? Som vanligt förstår jag bara en bråkdel av det du skriver.

Jag tycker i alla fall att det är allvarligt att partiet betraktar demokrati som avhängigt en gemensam, homogen kultur. Det är lite tillputsat men budskapet är tydligt: de vill inte ha några olikheter i samhället.

Jag ställer mig undrande till vad för slags "demokrati" det är de vill ha.

En tårtning är inte ett mordhot. Jämförelsevis, när franska bönder demonstrerar genom att spruta mjölk på parlamentsbyggnaden är det inte ett hot om terrordåd.

När Franska bönder tömmer tankvagnar med mjöl eller Tyska miljöaktivister dumpar död fisk framför parlamentsbyggnader så finns ingen tänkande människa som en under en bråkdel av en sekund kan känna dödshot. Bara obehag o ev eftertanke

När man däremot kastar ett föremål mot en människas ansikte, så skulle jag kunna tänka mig att de flesta blir dödsförskräckte en kort stund innan man inser vad det är.

Ren noja? Som vanligt förstår jag bara en bråkdel av det du skriver.

Jag tycker i alla fall att det är allvarligt att partiet betraktar demokrati som avhängigt en gemensam, homogen kultur. Det är lite tillputsat men budskapet är tydligt: de vill inte ha några olikheter i samhället.

Jag ställer mig undrande till vad för slags "demokrati" det är de vill ha.

Svårt att förstå?
Det rödmarkerade besvarar jag med röd markering under min kommentar och det svart markerade med svart färg under min kommentar.

Det är ju endast de markerade styckena som man kan lyfta för diskussion, allt annat håller sig väl inom alla de demokratiska krav man som demokrat kan ställa.

"Det är lite tillputsat men budskapet är tydligt: de vill inte ha några olikheter i samhället." säger du,men det önskan kan du väl även belasta V med, de vill ju avskaffa klassamhället....:D:D

Du vet mycket väl att de olikheter som SD ogillar inte handlar om att de vill ha ett rättvist samhälle.

Du vet mycket väl att de olikheter som SD ogillar inte handlar om att de vill ha ett rättvist samhälle.

Och olikheterna V(pk) ogillar handlar ju heller inte om ett rättvist samhälle!

Så ska vi kasta ut dem från riksdagen med andra metoder än röstsedeln?
Inte om jag får bestämma.

Sd har suttit och knåpat ihop en ideologisk agenda som samtidigt som den är rumsren även ska passa lädernackarna i partiet. Samma utgångsmodell som V har använt.

Samtidigt kan nog ingen förneka, så har detta lett till att många av tjockskallarna i dessa partier ansett dem vara för lama och därför anslutit sig till avknoppade grupperingar

*kl*
Vad hände med att jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att du ska få framföra dem? Vad hände med yttrandefriheten och demokratin? Vad hände med vi gillar olika? O_o

Tyck som oss, annars ... :cautious:

Hur våldsam får ens aktivism mot Sverigedemokraterna vara innan den visar på odemokratiska värderingar enligt dig då? Finns det någon yttre gräns?

*kl*
Vad hände med att jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att du ska få framföra dem? Vad hände med yttrandefriheten och demokratin? Vad hände med vi gillar olika? O_o

Tyck som oss, annars ... :cautious:

Man kan ju undra hur många tårtor skulle kastas i detta forumet om det vore möjligt, de skulle nog bli rena rama pajkastningen;)

Hur våldsam får ens aktivism mot Sverigedemokraterna vara innan den visar på odemokratiska värderingar enligt dig då? Finns det någon yttre gräns?

Ska vi säga så här.
Officiellt så är nog SD lika demokratiska som alla de andra riksdagspartierna.

Men mellan skål o vägg är många av dem, lika villiga som de mest inbitna kommunisterna att acceptera folkvaldas beslut.

Men det ändrar inte det faktumet att "tårtan" visar var många på vänsterkanten står, tom. härpå forumet. Och vilken respekt man har för de demokratiska spelregler...-.Duckar för där kom en tårta flygande:sneaky:

Men det ändrar inte det faktumet att "tårtan" visar var många på vänsterkanten står, tom. härpå forumet. Och vilken respekt man har för de demokratiska spelregler...-.Duckar för där kom en tårta flygande:sneaky:

"Många"? Det är väl typ en person här som tycker att tårt-kastandet är OK?

"Många"? Det är väl typ en person här som tycker att tårt-kastandet är OK?

Men det ändrar inte det faktumet att "tårtan" visar var många på vänsterkanten står,...

tom här i forumet dyker en del upp

det tragikomiska är väl att börjar gå upp för en del av dem att vinnaren i det här setet är Åkesson o SD.

Men det ändrar inte det faktumet att "tårtan" visar var många på vänsterkanten står,...

tom här i forumet dyker en del upp

det tragikomiska är väl att börjar gå upp för en del av dem att vinnaren i det här setet är Åkesson o SD.

Tjaa, jag upplever nog inte att det är så många som tycker att det är OK att kasta grejer på Jimmie, oavsett vilken kant man nu råkar stå på.

Men jag hoppas inte att någon röstar på något parti bara för att någon kastat en tårta, eller vad du nu menar med att Jimmie skulle vara "vinnaren". Har man så lite grund för sitt val av parti kanske man ska rösta blankt, eller inte alls, tänker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har blivit erbjuden att låna ett varmblodssto som sällskap till hästen hemma. Skulle som det låter på nuvarande ägaren i princip få...
Svar
4
· Visningar
2 544
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30