Sv: Tårtkalas
Skitsnack. Attacker på valda politiker är en attack på vår demokrati. Några förmildrande omständigheter finns helt enkelt inte. -Men det var ju inte syra, är det ditt försvar för något som är grundläggande i vårt demokratiska samhälle? Man häpnar.
Alla attacker är helt åt helvete men det finns också grader i helvetet. Jag tycker det är lite respektlöst mot människor som råkat riktigt illa ut att jämföra tårtor och vapen. En tårta är fortfarande en tårta och ger begränsade skador, den kastades knappast med dödligt uppsåt utan mer som en symbolisk handling än med tanke att fysiskt skada. Man måste ha perspektiv på händelsen. Eller ska vi döma kvinnan för grov misshandel och mordförsök pga en tårta, eftersom det tydligen inte är någon skillnad?
Sedan är det självklart inte acceptabelt, men man måste se det för vad det är.
Ja det vet jag, och min poäng var just att det inte var en kniv, eller frätande syra eller en bomb eller ett pistolskott. Visst är det allvarligt men det är en annan typ av attack så det blir absurt att jämföra en tårta med dödligt våld. Det finns många människor som mycket hellre skulle tagit en tårta i ansiktet än en kniv, ett pistolskott eller frätande syra. Det var allt jag påpekade, att jämförelsen är smått osmaklig.
Att säkerheten brister är för övrigt beklagligt.
Skitsnack. Attacker på valda politiker är en attack på vår demokrati. Några förmildrande omständigheter finns helt enkelt inte. -Men det var ju inte syra, är det ditt försvar för något som är grundläggande i vårt demokratiska samhälle? Man häpnar.