Tårtkalas

Sv: Tårtkalas

Alla attacker är helt åt helvete men det finns också grader i helvetet. Jag tycker det är lite respektlöst mot människor som råkat riktigt illa ut att jämföra tårtor och vapen. En tårta är fortfarande en tårta och ger begränsade skador, den kastades knappast med dödligt uppsåt utan mer som en symbolisk handling än med tanke att fysiskt skada. Man måste ha perspektiv på händelsen. Eller ska vi döma kvinnan för grov misshandel och mordförsök pga en tårta, eftersom det tydligen inte är någon skillnad?

Sedan är det självklart inte acceptabelt, men man måste se det för vad det är.

Ja det vet jag, och min poäng var just att det inte var en kniv, eller frätande syra eller en bomb eller ett pistolskott. Visst är det allvarligt men det är en annan typ av attack så det blir absurt att jämföra en tårta med dödligt våld. Det finns många människor som mycket hellre skulle tagit en tårta i ansiktet än en kniv, ett pistolskott eller frätande syra. Det var allt jag påpekade, att jämförelsen är smått osmaklig.

Att säkerheten brister är för övrigt beklagligt.

Skitsnack. Attacker på valda politiker är en attack på vår demokrati. Några förmildrande omständigheter finns helt enkelt inte. -Men det var ju inte syra, är det ditt försvar för något som är grundläggande i vårt demokratiska samhälle? Man häpnar.

Det var Gammeln som drog in syra i det hela och Foinix ifrågasatte hans liknelse. Se längre bak i tråden.

Äsch, vi kommer säkert se om ett par dagar att det här bara är en del i Åkessons PRkampanj för sin bok. SD har ju god erfarenhet av att stå för attentaten mot sig själva :).

Ja det vet jag, och min poäng var just att det inte var en kniv, eller frätande syra eller en bomb eller ett pistolskott. Visst är det allvarligt men det är en annan typ av attack så det blir absurt att jämföra en tårta med dödligt våld. Det finns många människor som mycket hellre skulle tagit en tårta i ansiktet än en kniv, ett pistolskott eller frätande syra. Det var allt jag påpekade, att jämförelsen är smått osmaklig.

Att säkerheten brister är för övrigt beklagligt.

Men det är ju fortfarande samma mekanismer som vid ett terrordåd. Målet med terrordåd är inte dödandet/skadandet av x personer där och då, utan att skapa en känsla av att något kommer att hända någonstans, någon gång. Att de når dig.

JÅ är troligtvis en av de politiker som lever med allra störst hotbild mot sig, varje gång någon når fram med ett angrepp så känns det ju rimligtvis. Även om det denna gång bara var en tårta. Det är fortfarande en del i att skrämmas, vilket man måste förstå som aktivist även om man själv inte har för avsikt att skada honom fysiskt.

Skitsnack. Attacker på valda politiker är en attack på vår demokrati. Några förmildrande omständigheter finns helt enkelt inte. -Men det var ju inte syra, är det ditt försvar för något som är grundläggande i vårt demokratiska samhälle? Man häpnar.
Hur många gånger måste jag upprepa att jag ser tårtningen som fel? Det enda jag har påpekat är att en tårta inte är samma sak som frätande syra, man behöver inte tappa perspektivet helt. Jag tycker det är respektlöst mot våldsoffer att göra en sådan jämförelse rakt av. Det är en väldigt nyanslös och smått okänslig parallell att dra helt enkelt.

Perspektivet alltså, det är allt...

Sv: Tårtkastning-okay?

Nja.... Bildt fick intet extra när han fick mos i håret.

ändamålen helgar medlen... x tusen ockupanter på icke annekterat mark i palestina....

? vilket ändamål?

Jag misstänker att du talar om de landområden som Jordanien o Syrien förlorade i kriget 67 när man slöt upp bakom krigshetsaren i Kairo?

Ska man lämna tillbaka marken till dessa länder?
Ok
Varför då inte lämna tillbaka andra angreppsländers mark som gått förlorat i krig, vi har ju flera exempel i Europa.

Ställ dig frågan varför inte ngr miljoner flyktingar assimilerades i den arabiska folkkroppen när 15 miljoner flyktingar på 10 år assimilerades i Tyskland.

Äsch, vi kommer säkert se om ett par dagar att det här bara är en del i Åkessons PRkampanj för sin bok. SD har ju god erfarenhet av att stå för attentaten mot sig själva :).

Det tro faan att de inte är sena att utnyttja den goodwill som detta pucko till kärring skänkt dem, snacka om gefundenes Fressen!

Sv: SD säger att tårtan är deras eget fel.

Fast kastar Jimmie tårtor på muslimerna? Det är väl mest snack o lite verkstad när det kommer till invandrarfrågan?

Personligen tycker jag det är förkastligt att inte folk kan acceptera och respektera våra grundlagar. Vi har yttrandefrihet i Sverige, lixom vi har religionsfrihet. SD's åsikter skall respekteras lika väl som vänsterns, muslimers och alla andras. Om tårtkastaren anser att Jimmie står för fascism och nazism så får hon tro det, men när hon tar steget och förolämpar genom att kasta en tårta i ansiktet på honom så har hon sjunkit till samma nivå som de människor/åsikter som hon anser Jimmie står för.

Hade hon gått fram o kastat en sko på en muslim så hade det tagit hus i helvete vill jag lova. Men nu är det Ok för att det bara är SD hon förolämpar?

golit som då och då tar del av SD-s förklaringar till olika handlingar måste förstå att jimnies tårta måste vara hans eget fel. SD brukar förklara världen så, om något drabbar en grupp (invandrare, muslimer) så beror det på att det finns någon typ av kollektivt ansvar.

Muslimer är muslimer alltså ska alla döda Vilks. Mellanöstern är Mellanöstern, därför hedersmördar alla.

Alla ska straffas.

Så visst är det enligt SD-retorik rimligt att Jimmie får ta ansvar och konsekvenser för vad alla SD-tokar har sagt?

När partiledningen sätter nivån med järnrör, så måste väl en tårta vara lite skit samma?

Jag vet inte om SD:s partiledning satte gränsen vid "järnrör" Man agerade relativt hår och mot en hel del kritik inifrån och uteslöt folk.

Men det är ju inte det det handlar om.
Det handlar om individer som sätter sig över demokratin här i landet.
Sedan spelar det ingen roll om det är AFA eller WAM som gör det. Det är lika föraktfullt i alla fall.

om jag skrämmer en kille från att ställa upp för SD i nästa kommunalval eller om jag får en socialdemokrat att lämna politiken pga av mina hot är jag inget annat än en individ värd allt det förakt ett demokratiskt samhälle kan mönstra.

Men det är ju fortfarande samma mekanismer som vid ett terrordåd. Målet med terrordåd är inte dödandet/skadandet av x personer där och då, utan att skapa en känsla av att något kommer att hända någonstans, någon gång. Att de når dig.

JÅ är troligtvis en av de politiker som lever med allra störst hotbild mot sig, varje gång någon når fram med ett angrepp så känns det ju rimligtvis. Även om det denna gång bara var en tårta. Det är fortfarande en del i att skrämmas, vilket man måste förstå som aktivist även om man själv inte har för avsikt att skada honom fysiskt.
Mekanismerna är inte exakt likadana som vid grovt våld, även om jag håller med om din poäng så tycker jag att det finns fler nyanser än så.

Tårtning ger en helt annan effekt än vad dödligt/grovt våld hade gett. Tårtning balanserar mellan våld, aktivism och förlöjligande. Tårtning har använts flera gånger för att driva med mäktiga människor, syftet har då främst varit att förlöjliga dem och inte att skada dem - därav användandet av en harmlös tårta.

Grovt våld är djupt hat, det är allt. Ingen symbolism, ingen slapstick, ingen återhållsamhet, inget förlöjligande, bara tystandet i sig. Ett knivhugg, frätande syra, eller pistolskott torkar man inte av sig som grädde. Det finns inte samma typ av offentligt ställningstagande (hade kvinnan stått och gjort en intervju om hon precis kastat frätande syra eller skjutit honom i huvudet?) i grovt våld, som i en tårta, grovt våld signalerar enbart att den som attackerar är en destruktiv galning.

För att förtydliga...

Grovt våld kan förstås också symbolisera något, och dessutom vara förödmjukande för den som utsätts, men jag menar alltså helt enkelt att en attack med grovt våld inte är symbolisk i sig eftersom det är på allvar. En tårta kan aldrig göra samma skada och det är alla medvetna om. Därför blir det en väldigt haltande jämförelse när man låtsas att tårtan är ett vapen i stil med kniv eller syra. När tårtan snarare är symbolisk just pga sin harmlöshet.

Sedan är en del av syftet likadant precis som du säger, hotet och protesten, men när andra syften skiljer sig så brutalt åt kan man bara inte jämföra tårtor och grovt våld rakt av. Det är skilda saker. Jag vet inte om jag kan uttrycka det tydligare än så.

Senast ändrad av en moderator:

Äsch, det förstår ni väl att det bara var ett pr trick för att få lite mer publicitet. Det var säkert någon han hade lejt och bett kasta tårtan ;)

För att förtydliga...

Grovt våld kan förstås också symbolisera något, och dessutom vara förödmjukande för den som utsätts, men jag menar alltså helt enkelt att en attack med grovt våld inte är symbolisk i sig eftersom det är på allvar. En tårta kan aldrig göra samma skada och det är alla medvetna om. Därför blir det en väldigt haltande jämförelse när man låtsas att tårtan är ett vapen i stil med kniv eller syra. När tårtan snarare är symbolisk just pga sin harmlöshet.

Sedan är en del av syftet likadant precis som du säger, hotet och protesten, men när andra syften skiljer sig så brutalt åt kan man bara inte jämföra tårtor och grovt våld rakt av. Det är skilda saker. Jag vet inte om jag kan uttrycka det tydligare än så.

En ev de grövsta formerna av tortyr är fejkade avrättningar, där personen som utsätts inte skadas fysiskt av det hela. Men de som utsatts säger att det lämnar spår i själen för resten av livet.
Med tanke på den hotbild offentliga personer idag lever under,speciellt provokativa politiker så skulle jag nog kunna tänka mig, att en harmlös tårta var det sista Åkesson tänkte på när det hände. På videon ser man ju hur uppskruvade på han o säkerhetskillarna är .

Vi kan inte nog fördöma dem som vill tysta den demokratiska processen i Sverige, vare sig måltavlan är SD;are, V;are eller representanter från de andra riksdagspartierna. Hela vårt system bygger på fritidspolitiker som i stort sett gratis sätter av egen tid för samhällets nytta. Om någon eller något utsätter dessa,"vanliga" människor för hot om våld och våld då reagerar de som just vanliga människor och drar sig undan rampljuset. Vem ska då lyfta vår demokratis ljus?

Mekanismerna är inte exakt likadana som vid grovt våld, även om jag håller med om din poäng så tycker jag att det finns fler nyanser än så.

Tårtning ger en helt annan effekt än vad dödligt/grovt våld hade gett. Tårtning balanserar mellan våld, aktivism och förlöjligande. Tårtning har använts flera gånger för att driva med mäktiga människor, syftet har då främst varit att förlöjliga dem och inte att skada dem - därav användandet av en harmlös tårta.

Grovt våld är djupt hat, det är allt. Ingen symbolism, ingen slapstick, ingen återhållsamhet, inget förlöjligande, bara tystandet i sig. Ett knivhugg, frätande syra, eller pistolskott torkar man inte av sig som grädde. Det finns inte samma typ av offentligt ställningstagande (hade kvinnan stått och gjort en intervju om hon precis kastat frätande syra eller skjutit honom i huvudet?) i grovt våld, som i en tårta, grovt våld signalerar enbart att den som attackerar är en destruktiv galning.

Tårtning är förutom det skräck den utsätter personen i fråga för en förnedring och ett förlöjligande, ungefär som anti-muslimska individer slänger griskadaver på eller i direkt närhet av planerade och faktiska moskéer i Sverige. Det skadar inte fysiskt men , men sårar de människor som arbetar med eller brukar byggnaden djupt själsligt. Jag citerar dig, eftersom satsen blir så träffande i båda fallen: "syftet har då främst varit att förlöjliga dem "

Ingen politiker ska behöva utstå ett rent fysiskt utfall från en motståndare - även om det bara är med en tårta.

Att tårta politiker (eller väljare) är fel.

Oförlåtligt.

En tårta i ansiktet kan låta harmlöst. Men det är det inte. Det är en påminnelse om ett värre scenario. Det är en illustration av det faktum att en politiker aldrig kan gå säker. Det är en terrorhandling i det lilla.

Tidigare i veckan fick en medlem i Sverigedemokraterna sin bil skadad av en sprängladdning, samtidigt som han utsattes för hot och skadegörelse. För en vecka sedan misshandlades Liza Jonsson (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Nordmaling, så svårt i sitt hem att hon hamnade på sjukhus.

För många politiker är hot något som tillhör vardagen. Det tänker vi inte så ofta på, men det kanske vi borde göra.

Skitsnack. Attacker på valda politiker är en attack på vår demokrati. Några förmildrande omständigheter finns helt enkelt inte.

Personligen tycker jag det är förkastligt att inte folk kan acceptera och respektera våra grundlagar. Vi har yttrandefrihet i Sverige, lixom vi har religionsfrihet. SD's åsikter skall respekteras lika väl som vänsterns, muslimers och alla andras.
Nu tar vi varandra i händerna och står upp för vår demokrati och frihet att få uttrycka våra åsikter utan att bli fysiskt påhoppade vare sig man är folkvald eller inte. Låtom oss förena oss i "We shall overcome" :)

Jaså, representerade tårtkastaren ett politiskt parti eller hittar du på nu? Källa?

Källan finns.

Den som har Che som bakgrund på sin Twittersida, har nog det för att visa var man står politiskt...så min tidiga analys av språkbruket verkar ju stämma rätt bra..skulle kanske börja jobba som profilerare hos krim :D:D;)
vilket parti?
ja det är värre , en av de sakerna som yttersta vänstern har gemensamt med yttersta högern är ju deras förmåga att föröka sig genom delning. Bokstavskombinationerna växlar fortare än vad jag orkar o kan hålla reda på.

En ev de grövsta formerna av tortyr är fejkade avrättningar, där personen som utsätts inte skadas fysiskt av det hela. Men de som utsatts säger att det lämnar spår i själen för resten av livet.
Med tanke på den hotbild offentliga personer idag lever under,speciellt provokativa politiker så skulle jag nog kunna tänka mig, att en harmlös tårta var det sista Åkesson tänkte på när det hände. På videon ser man ju hur uppskruvade på han o säkerhetskillarna är .

Vi kan inte nog fördöma dem som vill tysta den demokratiska processen i Sverige, vare sig måltavlan är SD;are, V;are eller representanter från de andra riksdagspartierna. Hela vårt system bygger på fritidspolitiker som i stort sett gratis sätter av egen tid för samhällets nytta. Om någon eller något utsätter dessa,"vanliga" människor för hot om våld och våld då reagerar de som just vanliga människor och drar sig undan rampljuset. Vem ska då lyfta vår demokratis ljus?
Ja, hotbilden ger tårtan en våldsammare effekt och det fanns ett visst mått av hot även i kastandet, det höll jag med om.
MEN det var ingen skenavrättning och inget grovt våld och där ligger hela skillnaden. Det var fortfarande en tårta. Det finns en skillnad i syfte mellan skenavrättning och tårta. Hade avsikten varit att tortera grovt hade det varit just en skenavrättning och inte en tårta.

Självklart ska vi fördöma dem, men lite perspektiv måste man behålla i sin analys av händelsen. Är det inte du som alltid håller på rättssäkerheten, men nu tycker du att en tårta är jämförbar med skenavrättning och att kvinnan ska dömas för grov tortyr? Det går inte ihop. Tårtan i sig var aldrig och kommer aldrig bli dödlig eller skenbart dödlig hur man än vrider på det. Visst var det ett hot och ett försök att tysta, men skenavrättning, frätande syra, kniv och pistolskott? Det är en diskussion om alternativa scenarion inte om vad som faktiskt hände. Man kan se skillnaden i allvar även när man konstaterar att det var ett försök att tysta. Att säga att tårtkastare förtjänar att dömas för grov tortyr är ett hån mot de som faktiskt utsatts för grov tortyr.

Att det blir en händelse som läggs på en hotbild - javisst, men att hotbilden vid just kastandet av en tårta skulle vara jämförbar med kastandet av syra eller skenavrättning? Nej absolut inte, det är absurt att hävda det.

Tårtning är förutom det skräck den utsätter personen i fråga för en förnedring och ett förlöjligande, ungefär som anti-muslimska individer slänger griskadaver på eller i direkt närhet av planerade och faktiska moskéer i Sverige. Det skadar inte fysiskt men , men sårar de människor som arbetar med eller brukar byggnaden djupt själsligt. Jag citerar dig, eftersom satsen blir så träffande i båda fallen: "syftet har då främst varit att förlöjliga dem "
Tårtning skiljer sig från griskadaver på så sätt att tårta inte är orent för Åkesson som gris är orent för muslimer. Främsta syftet med att lägga ut griskadaver är inte att förlöjliga, det är en grov förenkling. Griskadaver är inte i första hand menat att vara komiskt och harmlöst utan väljs just pga muslimers laddade syn på det. Bristen på laddning i tårtan, det harmlösa och slapstickelementet är anledningen till att tårtan har använts genom historien för att sparka uppåt och varför den blir förlöjligande på ett ganska så ytligt plan.

Tårtning är fortfarande inte jämförbart med frätande syra, grov tortyr eller dödligt våld.

Du behöver inte försöka övertyga mig om att tårtningen var fel, det tycker jag redan, jag tycker bara man ska se tårtan för vad den är och behålla sitt perspektiv istället för att bli helt fartblind av panik.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har blivit erbjuden att låna ett varmblodssto som sällskap till hästen hemma. Skulle som det låter på nuvarande ägaren i princip få...
Svar
4
· Visningar
2 544
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30