Tårtkalas

Sv: Tårtkalas

Jag anser inte att den här tårtattacken är ett "hot mot demokratin", politisk våld eller öht visar på odemokratiska åsikter eller är en odemokratisk handling. Detta oavsett den utsattes partitillhörighet.

Hur menar du med att ta sig tolkningsföreträde i att definiera vilka partier som är demokratiska? Får man som enskild person inte göra den bedömningen att man anser att ett partis politik inte är förenlig med en demokratiskt samhälle? Måste jag tycka att SD är prodemokratiska för att... du säger det? Eller för att Åkesson säger det? Eller vems tolkning är det som gäller?

Det är väl klart att det är ett hot mor demokrati om du inte får säga vad du vill eller ha andra åsikter.

se på dig själv du anser dig ha rätt åsikt och alla andra skall vara tysta för annars riskerar de att få en tårta i ansiktet. När går man ett steg längre??

Jag anser inte att den här tårtattacken är ett "hot mot demokratin", politisk våld eller öht visar på odemokratiska åsikter eller är en odemokratisk handling. Detta oavsett den utsattes partitillhörighet.

Hur menar du med att ta sig tolkningsföreträde i att definiera vilka partier som är demokratiska? Får man som enskild person inte göra den bedömningen att man anser att ett partis politik inte är förenlig med en demokratiskt samhälle? Måste jag tycka att SD är prodemokratiska för att... du säger det? Eller för att Åkesson säger det? Eller vems tolkning är det som gäller?

Nej du anser möjligtvis inte det men det finns olika åsikter i den frågan.

Det jag främst syftar på är organisationer som AFA och RF på den yttersta vänsterkanten som tar sig rätten att definiera vilka som är demokratiska och vilka som inte är det. Tillhör du den icke-demokratiska gruppen enligt dessa grupper så blir du ett legitimt mål i deras politiska kamp. Jag tycker det är olustigt när enskilda människor och/eller grupperingar tar sig denna rätt och som en följd av detta också använder sig av våld mot politiska meningsmotståndare.

Absolut men jag hittar inte det du tillskriver dem... Eller vi tolkar det nog helt annorlunda.

Ok, då får jag väl citera.

Från Sverigedemokraterna och människan:
"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen.
[...]
Med nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte hela mänskligheten menar vi framförallt, att det förutom de socialt konstruerade skillnader vars existens vi erkänner, också finns biologiska skillnader mellan de flesta kvinnor och de flesta män, som sträcker sig bortom det som kan observeras med blotta ögat. I ett samhälle där människorna är fria att själva forma sina liv kommer dessa skillnader med största sannolikhet att leda till olikheter i preferenser, beteende och livsval. Att det finns olikheter i hur de flesta män och de flesta kvinnor väljer att leva sina liv behöver således inte vara ett problem, ett utslag av diskriminering eller resultatet av en förtryckande könsmaktsordning."

De gör väldigt tydligt att de anser att människor föds olika med olika inneboende egenskaper. Dvs essentialism, ett kontroversiellt och rätt otrevligt sätt att betrakta sina medmänniskor på.

Från Sverigedemokraterna och demokratin:
"Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell identitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati."

Här gör det klart att de anser att ett demokratiskt samhälle inte kan finnas/fungera om medborgarna har olika "kulturell identitet". Dvs de tror inte att heterogenitet (med avseende på kultur och identitet) ens går att förena med demokrati!

Det här handlar om en enskild person som slängde ett bakverk i ansiktet på en offentlig person under ett offentligt framträdande. Det var inte ett gäng från AFA som misshandlade någon i en gränd eller dylikt.

Perspektiv som sagt.

Det här handlar om en enskild person som slängde ett bakverk i ansiktet på en offentlig person under ett offentligt framträdande. Det var inte ett gäng från AFA som misshandlade någon i en gränd eller dylikt.

Perspektiv som sagt.

Så de har alltså inte samma problematiska tankesätt gemensamt? De väljer själva ut vilka som är att anse som demokratiska och de som faller utanför får man attackera på olika sätt.

På vilket sätt hindrade (hindrar?) tårtan Åkesson från att framföra sina åsikter!?
Du anser tydligen att alla medel är tillåtna för att stoppa den demokratiska processen, eftersom yttrandefrihet och lika rätt för alla inte gäller de du inte sympatiserar med. Jag sympatiserar inte med JÅ, men till skillnad mot dig anser jag att han har lika stor rätt som alla vi andra i Sverige att framföra sina åsikter och bli bemött med argument utan hotelser.

Även till Dan

Jag tycker inte att tårtandet var en särskilt big deal. Jag tycker att reaktionerna på det är skapligt överdrivna. Särskilt i jämförelse med var SD:s står politiskt.

Det innebär inte att jag anser att våld är bra eller att alla medel är tillåtna för att stoppa den demokratiska processen. Eller att "den demokratiska processen" ska stoppas på något vis alls.

Du anser tydligen att alla medel är tillåtna för att stoppa den demokratiska processen, eftersom yttrandefrihet och lika rätt för alla inte gäller de du inte sympatiserar med. Jag sympatiserar inte med JÅ, men till skillnad mot dig anser jag att han har lika stor rätt som alla vi andra i Sverige att framföra sina åsikter och bli bemött med argument utan hotelser.

KL

Tårtan är symbolisk. Kvinnan hade lika gärna kunnat dra fram en hammare, kniv eller kanske en kettle-bell och då är frågan hur JÅ hade mått idag.

Oavsett, vem vill riskera att få föraktfulla tårtor i ansiktet under arbetstid? Hur många skulle stanna kvar på sin arbetsplats om de fick motta både fysiska och psykiska hot av den frekvens som våra politiker/SD-politker får motta?

Nu har inte kvinnan alla hästar hemma och vem som helst gör inte en sådan här grej men ändå.

Ok, då får jag väl citera.

De gör väldigt tydligt att de anser att människor föds olika med olika inneboende egenskaper. Dvs essentialism, ett kontroversiellt och rätt otrevligt sätt att betrakta sina medmänniskor på.

Fast det är ju faktiskt så, alla levande varelser föds med olika egenskaper inget konstigt med det liksom alla djur föds med olika egenskaper.

Här gör det klart att de anser att ett demokratiskt samhälle inte kan finnas/fungera om medborgarna har olika "kulturell identitet". Dvs de tror inte att heterogenitet (med avseende på kultur och identitet) ens går att förena med demokrati!

En demokrati bygger ju på att man kan förstå vad som sägs i samhället, kan inte läsa i den text du hänvisar till att man inte kan fungera med olika bakgrunder utan att man har en gemensam grund. Dvs vi förstår de värderingar och det språk man talar i landet och det är ett måste för att man öht skall kunna hänga med och förstå vad man röstar på.

Jag nöjer mig med att konstatera att vi har rejält olika åsikter och värdegrund.

Jag har inte uttryckt min värdegrund så den vet du inte ett dugg om. Däremot har vi helt olika åsikter om vad en tårta kan göra för folk..

Och när det gäller medfödda egenskaper så är det väl knappast någon hemlighet att alla föds olika!

Även till Dan

Jag tycker inte att tårtandet var en särskilt big deal. Jag tycker att reaktionerna på det är skapligt överdrivna. Särskilt i jämförelse med var SD:s står politiskt.

Det innebär inte att jag anser att våld är bra eller att alla medel är tillåtna för att stoppa den demokratiska processen. Eller att "den demokratiska processen" ska stoppas på något vis alls.

Jag förstår att du anser att "tårtan" inte är någon "Big Deal"...och det säger mer än du tydligen anar om din uppfattning om demokrati:D

Jag nöjer mig med att konstatera att vi har rejält olika åsikter och värdegrund.

Det står väl klart. Men vilken värdegrund har du när du accepterar direkta fysiska personangrepp på en person vars åsikter du inte delar?
Det skulle jag gärna vilja veta, samtidigt som jag är tacksam för att i den här pajkastningen kan ensat verbala tårtor o pajer kastas

Även till Dan

Då hoppas jag att du är nöjd med resultatet, att JÅ & co fick märkbar hjälp av tårtan. :meh:

Då hoppas jag att du är nöjd med resultatet, att JÅ & co fick märkbar hjälp av tårtan. :meh:

Med tanke på den individen som gjorde det så kommer jag osökt att tänka på utrycket: Nyttiga idioter.Jag är medveten om att det inte är 100% korrekt men i det här fallet verkar det ju bli så att en idiot( den övervintrande 68;an) är nyttig för Åkesson och co:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har blivit erbjuden att låna ett varmblodssto som sällskap till hästen hemma. Skulle som det låter på nuvarande ägaren i princip få...
Svar
4
· Visningar
2 544
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?