Tar ni ert ansvar?

N

Niklasson

Hej, måste få fråga en liten grej. Jag har själv inga barn men hoppas att ni kan svara åt mig. Jag tycker ju att svaret e så självklart...

Om era barn är ute och leker och förstör/saboterar något som era grannar äger, tar ni då ert ansvar och ersätter?

Anledningen till att jag frågar är att min vän fått bilen förstörd och föräldrarna till barnen är inte så pigga på att betala... Barnen i fråga är typ 6-7 och 9-10.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

självklart ersätter man det barnen förstört, det är därför man teknar drulle försäkring om dom råkar sabba något dyrt;)
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Ja, det gör jag men sonen är bara 2 och aldrig ute ensam och har nog egentligen aldrig förstört någon annans saker. Men jag ser till att vi städar efter oss om vi tex skräpat ned eller så.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Nu har det hittills inte hänt, men självklart skulle jag det.

Eller rättare sagt, ungarna skulle få indragen veckopeng för mer eller mindre oöverskådlig framtid...

Jag minns när min bror och hans två kompisar på landet tyckte att grannens bil borde skrotas - och hjälpte till så gott de kunde. Voj, voj så fattiga de var den sommaren. Inget godis en enda lördag.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Det är väl självklart???
Dottern är iofs inte tillräckligt gammal för att vara ute obevakad ännu (blir 2 i april), men skulle hon råka ha sönder något så självklart ersätter vi!!
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Hej, måste få fråga en liten grej. Jag har själv inga barn men hoppas att ni kan svara åt mig. Jag tycker ju att svaret e så självklart...

Om era barn är ute och leker och förstör/saboterar något som era grannar äger, tar ni då ert ansvar och ersätter?

Anledningen till att jag frågar är att min vän fått bilen förstörd och föräldrarna till barnen är inte så pigga på att betala... Barnen i fråga är typ 6-7 och 9-10.

Well... nu är ju min son 5 månader bara, men hade han varit i den åldern hade jag betalat..........med hans veckopeng som givetvis blir indragen då...
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Min kan inte förstöra så mycket ännu=)

Men självklart skulle jag ersätta det. Å dra av på hennes veckopeng;)
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Det är klart att jag skulle göra och det skulle göras på ett sätt så att barnet lär sig något av det också.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Nu har inte jag några barn själv men anser det vara självklart att man ersätter, det gör man väl om man själv har sönder något också?!
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Tack för alla svar! Jag ser att ni oxå har vanligt sunt förnuft.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Det bero på hur saker förstördes. Var det en olycka eller sabotage?

Men rent generellt så ersätter man ju.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Självklart att man tar ansvar och ersätter. En bra försäkring är guld värd i det läget. Det spelar liksom ingen roll om det är en olycka eller uppsåtligt, som förälder har man ansvar för sina barn tills de är 18 år och myndiga.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Anledningen till att jag frågar är att min vän fått bilen förstörd och föräldrarna till barnen är inte så pigga på att betala... Barnen i fråga är typ 6-7 och 9-10.
Spelar väl ingen roll om man vill betala eller inte. Som förälder är man skadeståndsskyldig för sådant som ens underåriga barn hittar på! Man har inte så mycket val än att betala.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Givetvis ersätter jag, eller rättare sagt barnet som har förstört genom att arbeta av det som det har kostat mig...

Hemförsäkring med drulle är guld i dyra lägen, har en kompis vars son kom på den briljanta iden att elda under köksbänken:crazy: hela lägenheten blev mer eller mindre förstörd och där stod hon utan försäkring:crazy:

De har inget annat val än att betala i din väns fall, eftersom barnen är deras ansvar, polisanmäl om de inte betalar ändå.
 
Sv: Tar ni ert ansvar?

Min kompis har polisanmält d hela (och d var inte en olyckshändelse när bilen blev vandaliserad) men d strular rejält för henne. Hon har föreslagit föräldrarna till barnen (två olika familjer) att de skulle ge henne pengarna i handen (d e självrisken vi talar om) så kunde ju hon bara betala sitt försäkringsbolag. enkelt tyckte hon och inte en massa pappersarbeten. D ville inte de gå m på utan istället e d tre olika försäkringsbolag som ska samköras och d verkar vara ett rejält problem...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
28 882
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 756
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 637
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp