Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Sv: Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

bortbortbort:D så fult!
men har kvar på ett par tyglar som jag har dom få ggr jag använder martingal:p

Tar bort dom direkt, har dock ett par "ful"tyglar där de sitter kvar om jag behöver martingal då få gånger jag hoppar.

Tar bort när jag ska tävla, sätter dit nästa gång jag ska hoppa, rider med dem hemma tills det är tävlingsdags igen. Tycker det är fult att ha dem på, men bryr mig inte hemma eftersom jag använder martingal när jag hoppar eller rider ut.

Jag brukade klippa bort dem på dressyrtyglar och ha kvar på de tyglar jag använder om jag ska hoppa (= använda martingal) Problemet uppstod när jag började byta tyglar fram och tillbaka. Plötsligt hade jag inte stroppar till martingalen och jag hade stroppar på kandaret så det trasslade. :mad:
Hur kan du sätta på och ta av?
Jag klippte bort alla läderstroppar på alla tyglar och införskaffade stroppar i gumi som jag tänkte använda när jag behövde. :idea:Men de var alldeles för jobbiga att ta av och på...:crazy:

klipper bort, har inga på hopptränsen heller, behöver ingen martingal.

De klipps bort innan tyglarna används första gången - jag rider oftast med två tyglar och de trasslar in sig så förbannat om man har kvar "flugorna". Dessutom är de TOKFULA!!!

De ryker omedelbart!!! :eek::eek::eek:

Fula och i vägen, speciellt om man ska blanda in två tyglar.

Tyvärr hade jag gärna haft ett par tyglar med stopparna kvar nu när jag plötsligt blev med martingal, istället för att kränga på gummistoppar. Men det funkar...;)

Mina sitter kvar. Jag använder oftast samma träns när jag hoppar som när jag rider dressyr och det skulle bli alldeles för jobbigt att byta tyglar fram och tillbaka:p

På de som har, klipper jag bort dem. De har ju ingen funktion för mig ändå. bara fula;)

:rofl::rofl:
Red för en tränare (fd OS-ryttarinna) och jag fick påpekandena:

- Du måste klippa bort stropparna på tyglarna.
Jag blev själv lite förvirrad och undrade om de störde hästen. Nej, det gjorde de inte, men de är inte estetiska!

-Du borde nog klippa hovskägget på din häst.
Jag förklarade vänligt att mina hästar går ute mycket och jag gärna vill att hon ska ha kvar sitt hovskägg. Har aldrig stört mig. Det är ju ett halvblod och inget tinkerhovskägg!

Men det är kanske så, när man har nått en viss nivå inom dressyren så blir det estetiska viktigare. Jag har dock kvar stropparna på tyglarna, trots att jag aldrig rider med martingal!

Har inte haft en tanke på detta innan, men nu när jag tänker efter så är det ju rätt fult... Dom kanske får ryka :D

KL

har inga rundsydda tyglar utan vanliga flätade lädertyglar ämnade för dressyr som används till vardag, bara till kandaret. Vardagstyglarna har inga flärpar från början ens.

på tränset jag ofta använder till hoppning eller uteridning med tillhörande tyglar finns det flärpar och det bryr jag mig inte om. orka :D

Jag har tagit bort dom på ett par "dressyrtyglar" som är kantflätade. Men råkade tävla med dom förra helgen och jag använder martingal :o Märkte det efter sista klassen! Är det mot TR att tävla med martingal men utan stoppar? De fastnade inte som tur var, jag förstår inte riktigt hur dom skulle kunna det egentligen heller...

Snipp, snipp och så är de borta (om det sitter några på från början)! När det gäller ridning är de mest bara fula, har ingen funktion och stör mitt öga, men visar mycket för hand också (på utställningar och likn.) och då är de verkligen i vägen och stör.

Har dock ett par "hopptyglar" liggande, om det någon gång skulle hoppas med martingal igen (vilket dock inte behövts på år och dar).

Har funderat på att ta bort flera gånger men blir aldrig av...Kanske är för att jag är (eller iallafall har varit) vädigt skrockfull, dvs. tänk om det helt plötsligt skulle börja gå skitdåligt om jag klippte bort dom! :o haha

Jag brukade klippa bort dem på dressyrtyglar och ha kvar på de tyglar jag använder om jag ska hoppa (= använda martingal) Problemet uppstod när jag började byta tyglar fram och tillbaka. Plötsligt hade jag inte stroppar till martingalen och jag hade stroppar på kandaret så det trasslade. :mad:
Hur kan du sätta på och ta av?
Jag klippte bort alla läderstroppar på alla tyglar och införskaffade stroppar i gumi som jag tänkte använda när jag behövde. :idea:Men de var alldeles för jobbiga att ta av och på...:crazy:

Jag klipper bort läderflärparna på en gång, använder sedan gummiflärpar som jag tar av och på. Fruktansvärt tröga i början, men när man gjort det några gånger går det ganska lätt. Använder en hovkrats till hjälp.

Jag tar bort dem - är fult ju :p Även om jag hoppar en hel del så används aldrig martingal ändå, så de fyller ingen funktion heller.

(och skulle jag nu nån gång av okänd anledning vilja ha martingal har jag ett par tyglar med loopspännen :idea: )

Klipper alltid bort dem innan tyglarna används. Använder aldrig martingal, så de fyller ingen funktion för oss :p

har inte haft råd att skaffa två träns och behöver martingal ibland när jag rider ut, så de är kvar :p...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nina Känsälä tar över som ridskolechef när Eva Ulf slutar på posten. Från 1 juli tar hon över tyglarna. – Det här är en dröm för mig.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka