Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Sv: Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Jag kan tillägga att det tränset lär försvinna så småningom, just för att det har mässingspännen.. Stör mig nå otroligt på det! (stör mig inte lika mkt på andras matchningsmissar som på mina egna) Och att nosplattan (pullar) inte har läder på båda sidor om "krysset" utan det är bara teddytyg på baksidan så jag kan inte limma dit fårskinn och sen ta bort. Aja, svammligt men det är störande så det tränset ska så småningom säljas eller slängas. När jag har råd med ett nytt....

Jag brukade klippa bort dem på dressyrtyglar och ha kvar på de tyglar jag använder om jag ska hoppa (= använda martingal) Problemet uppstod när jag började byta tyglar fram och tillbaka. Plötsligt hade jag inte stroppar till martingalen och jag hade stroppar på kandaret så det trasslade. :mad:
Hur kan du sätta på och ta av?
Jag klippte bort alla läderstroppar på alla tyglar och införskaffade stroppar i gumi som jag tänkte använda när jag behövde. :idea:Men de var alldeles för jobbiga att ta av och på...:crazy:

Det problemet löste jag när jag hitade flugor som man trycker dit med tryckknappar :idea: Hansbo tror jag det var som hade dom. Kanske inte världens snyggaste, men en smart lösning om man vill byta snabbt och smidigt.

Och ja, mina flugor ryker också innan tyglarna tas i bruk ;)

Jag tar bort dem. Har ingen användning för dem. Ser trevligare ut utan dem också.

kl

Har inga på mina tyglar, men om jag har dom bara till dressyr så ryker dom :D

*KL*

Mina sitter kvar. Mest för att jag ibland använder tyglarna även när jag rider med martingal. Ska dock köpa nya tyglar nu till tävlingstränset så får se hur jag gör med de flärparna. De får nog sitta kvar eftersom jag inte stör mig på dem:p. Fast har ett par tyglar som det inte fanns några stoppar på. Då köpte jag gummistoppar (bra mycket fulare) bara för att jag använde dessa tyglar till hoppning med.

absolut. direkt. har tom fått märken i ett par helt nya tyglar för att jag hade lite för bråttom...:cry:

"kl" Tack alla bukisar:bow: Har inte sett detta hemska fenomen på mina tyglar:o men nu är det åtgärdat och jag kan lugnt titulera mig som en äkta dressyrtant igen:angel: Nära ögat det där:eek: Flärpar på tylarna..gash

har kvar dom eftersom jag ofta rider med martengal men jag har aldrig stört mej på dom så det gör inget (:

Har ju bara lädertyglar och rundsydda tyglar..
Så det finns inga på dom :D
Tror jag har ett par gummityglar liggandes någonstans som jag inte ens använder, de har kanske det på om jag inte tagit bort dom.
Annars ska dom BORT. :devil:

*lånar sista*

smyger in med en liten kapning nu när det ändå pratas tyglar....:idea:

Kan man ha tyglar med loop när man rider/tävlar dressyr eller det är typiskt för hoppning??

På mina tyglar är de så fiffigt att flärparna går att ta av och på och med ett "osynligt" knäppe. Så de är alltid av förutom när jag ska hoppa och martingalen åker på

håller med att de är fult, men sen är jag så lat att de får slitas av i tackte med att tyglarna slits;) nu det sista har jag bara införskaffat "flärplösa" tygalr, men av en konstigt anledning snos de hela tiden (andra lånar dem, får alltid tillbacka dem, eller rättare sagt hämtar tillbacka dem om jag behöver dem)

På tävlingstyglarna finns det inga. På de till vardags och träning sitter de facktist kvar. Har stört mej på dom då och då, men alldrig kommit mej för att klippa bort dom.

Snipp, snipp och så är de borta (om det sitter några på från början)! När det gäller ridning är de mest bara fula, har ingen funktion och stör mitt öga, men visar mycket för hand också (på utställningar och likn.) och då är de verkligen i vägen och stör.

Har dock ett par "hopptyglar" liggande, om det någon gång skulle hoppas med martingal igen (vilket dock inte behövts på år och dar).

Haha!
Förlåt , men det lät så kul :o

jag har aldrig tänkt på det innan , faktiskt ...
Mina sitter därmed kvar , på dom tyglarna det finns.

Knapplån

Imorgon åker mina bort. Jag har köpt en sax som är otroligt bra. Jag har även klämt tygeln i skåpdörren så den har blivit lite tillknöcklad, så när tyglarna ändå inte är tiptop kan jag ju prova att ta bort dom..

Fast, är det dumt att göra det dagen innan tävling? OM det går dåligt då; beror det på martingalstopparna? (USCH och fy på mig som är så skrockfull..) Jag får helt enkelt sova på saken..

Låter dem sitta kvar då jag behöver dem när jag använder just martingal. SKulle aldrig klippa av dem, de stör ju inte mig eller hästen=)

dem åker bort direkt..snyggare utan...tror det inte är tillåtet i högre klasser, ska stå i pr nån stans..är inte helt säker dock. har alltid ridit utan på tävling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nina Känsälä tar över som ridskolechef när Eva Ulf slutar på posten. Från 1 juli tar hon över tyglarna. – Det här är en dröm för mig.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka