Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Sv: Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Bort fortare än kvickt!
För min del går dem bort direkt när tyglarna har blivit "blippade" i kassan, ber då om en sax sedan så är det sedan klart för mig kommer dem inte hem till. :p

Jag har mina kvar, har tänkt att jag ska ta bort dem men de stör mig inte så jag vet inte.. Har hittills inte ridit med mina egna tyglar utan en väns men idag övertygade jag pojkvännen att sponsra mig med nya tyglar så då kanske jag gör det..?

Men hur klipper man av dom så det blir snyggt? Min f.d sköthästs ägare hade klippt av martingalstopparna men de var inte helt enkla att få av så det blev som ett jack in i tygeln av saxen och det är enligt mig värre än att ha martingalstopparna kvar..

Jag tar en någorlunda vass kniv och skär, men riktar kniven lite snett ut från tygeln.

Ja herregud vilket problem! Nu kommer jag nog att få ligga sömnlös många nätter när jag förstår att det troligtvis finns folk som har stört sig på att mina flärpar sitter kvar....

Inga av mina tyglar har flärpar som tur är, är inte alls snyggt :crazy: Hade de haft så hade de åkt av kvickt! ;)
Har ändå ingen nytta av dem, rider alltid utan martingal.

*KL*
Jag är oerhört utseendefixerad när det gäller min häst. På dressyrtränset har flärparna rykt men på hopptränset sitter de givetvis kvar även om jag aldrig använder martingal. Och japp jag är hoppryttare i grunden.

När jag rider travhästarna så sitter det lite gott och blandat på huvudlagen. Det kan vara tyglar med bara en flärp på ena sidan eller dubbla tyglar med flärpar på den ena tygeln men utan på den andra.

Skaune - inte alls motsägelsefull.

Ja herregud vilket problem! Nu kommer jag nog att få ligga sömnlös många nätter när jag förstår att det troligtvis finns folk som har stört sig på att mina flärpar sitter kvar....

Fast jag stör mig inte på andras flärpar...Jag började ta bort efter att någon störde sig på våra;).

Ja du ser, det finns säkert fler där ute som retar upp sig på detta :D

KL
Jag har nog aldrig ridit med Martingal, men har heller aldrig sprättat bort dem:o- lathet kanske.
På ett kandar skulle jag aldrig ha dem. Köper nog tyglar som är utan:grin:

*KL*

Oj, jag har aldrig tagit bort dem, och aldrig stört mig på dem förutom då jag ridit med dubbla tyglar och det varit av typ med flärp, och det har hänt en gång - nu ;) Nu har jag ju en kombo av waterfordbett och S-hack. Och inte kandartyglar. Nu stör jag mig gravt på den ena flärpen, för den vill trassla in. Så den ska klippas bort när jag börjar rida igen (flärparna på andra tygeln blir kvar, sitter martingal på den tygeln ibland).

Innan har jag aldrig ens funderat över det, byter tyglar kors och tvärs och har inge rena dressyrtyglar kontra hopptyglar. Innan den här killen så har jag inte använt martingal på tio år. Men aldrig ens reflekterat över flärparna ur rent utseendeperspektiv.

Red faktiskt med såna igår o visst var dem i vägen- fick flytta ner dem:crazy::angel:

KL

Visst är jag dressyrryttare men tydligen inte så mycket för det estetiska;)

För jag har aldrig tänkt på de små lädersakerna som sitter på ett av mina träns...Kanske för att ordet martingal inte finns i min vokabulär då vi knappt tar oss över en markbom - så har aldrig tänkt på att de flärparna har en funktion.

Min ena tränare är väldigt petig och han brukar ofta påpeka hovskägg, tofsar i öronen, smutsigt läder, för långa läderflärpar på nosremmar etc - ja han hittar alltid något som behöver fixas...MEN han har aldrig påpekat flärparna. HA Ha nu ska jag genast titta på hans träns och se om de sitter kvar och då ska jag skratta ut honom:rofl:

Tar bort. Dressyrtyglarna har väl inga fö?

Jag har särskilt träns för dressyr och annat för hoppning då jag har martingal.

De lädertyglar jag köpt har haft flugor på, tror jag i alla fall. Jag klipper bort de på de tyglar som används för dressyr. På det andra tränset (hopp/uteritt) sitter de kvar eftersom martingalen åker på ibland.

De gör ju ingen nytta på dressyrtyglarna så varför ha de kvar.

Tog bort dem då de var i vägen och inte fyllde nån funktion, annars hade jag inte tänkt på saken :p

De flesta tyglar har flärp när man köper dom - just för att hoppryttare minsann också kan vilja ha släta tunna lädertyglar eller vad det nu är för "specialare" ni kallar dressyrtyglar ;) Dock har jag aldrig sett ett komplett kandar säljas med martingalflugor (som flärparna faktiskt heter :p) det skulle motsäga sig en aning att behärska ett kandar och samtidigt behöva martingal

Flärparna åker på de jag använder när jag tränar, men har några tyglar kvar med de på ifall jag skulle få för mig att hoppa ibland.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nina Känsälä tar över som ridskolechef när Eva Ulf slutar på posten. Från 1 juli tar hon över tyglarna. – Det här är en dröm för mig.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka