Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Sv: Tar ni bort "flärpen" på tyglarna?

Inte rena dressyrtyglar. De har inte flärpar. Smala vanliga lädertyglar. Jag har såna på ett dressyrträns, men upptäckte efter denna diskussion att jag inte alls tagit bort flärparna på mitt dressyrträns som jag använder nu, där jag har andra tyglar:eek:
Vilken koll man har:rofl::rofl: var helt säker på det.:o

Det med rena dressyrtyglar är ju fel färg för sadeln:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Vadå "rena" dressyrtyglar? Jag har smala lädertyglar MED martingalflugor. Om jag tog bort flugorna så skulle du aldrig kunnat gissa att det kanske inte är "riktiga" dressyrtyglar (enligt dig). Dock tar jag också bort flugorna från dressyrtyglarna, endast mina gummityglar har kvar, de får man ju ändå inte rida dressyr i så då tränar jag inte ens dressyr i dom utan bara hopptävlar.

kl

Hörde av någon som sa att det inte var tillåtet att tävla (dressyr) med martingalstopp på tyglarna. Har inte nyaste tr, men det låter konstigt tycker jag. De har ju inte direkt någon funktion om man inte har martingal. Det har inte varit förbjudet tidigare vad jag vet iaf.

Kan någon upplysa mig om det verkligen är förbjudet?

Jag kan hålla med om att det är snyggare utan, men det är en annan sak.

Smala lädertyglar utan flärp redan när du köper dom..

Vidhåller att du ändå skulle tro att mina tyglar är "äkta" dressyrtyglar. Vilket visar på att det inte är ngn skillnad. Flugan är ju bara att klippa bort så "vips" blir det rena dressyrtyglar iaf (som man ändå kan hoppa med om man ej har martingal).

Vidhåller att du ändå skulle tro att mina tyglar är "äkta" dressyrtyglar. Vilket visar på att det inte är ngn skillnad. Flugan är ju bara att klippa bort så "vips" blir det rena dressyrtyglar iaf (som man ändå kan hoppa med om man ej har martingal).

Så vadå?:eek: Vad är ditt bekymmer:confused: Det är väl utmärkt, men det finns tyglar att köpa utan flärpar och vill man inte ha dem så är det väl bättre att köpa utan? Smala lädertyglar brukar man inte hoppa med. Jag har särskilda träns för det.

Senast ändrad av en moderator:

Att det inte är någon skillnad på "hopp" och "dressyr"tyglar, det är vad jag vill komma fram till.

Tack! Precis vad jag menade. Har också bara fått utan flärp till kandar. Köpte nyss ett HdR dressyrträns, med vitt foder och innåtvända spännen och så, och dets tyglar har också flärp.

Utanför tråden men kom att tänka på en sak, det finns säkert folk som rider dressyr med martingal. Men har ni sett någon göra det?

Utanför tråden men kom att tänka på en sak, det finns säkert folk som rider dressyr med martingal. Men har ni sett någon göra det?

Jodå, på unghästar och andra gröna hästar, där har jag använt det själv med faktiskt. Men det ser hur fel som helst ut med dressyrsadel och martingal ;)

Okej. Har alltid hört att "det finns så många som gör det" men aldrig sett bevis eller hört ngn erkänna :p Men på unghästar och gröna så kan jag förstå att man har det även om det inte matchar till en dressyrsadel ;)

Många är nog att ta i, är nog mest på de som har en tendens att exvis veva med huvudet i galoppen eller liknande, dvs de som även annars' går med martingal för att skona mattes näsa.

Och är väl kanske en slamkrypare om det är dressyr eg, eller 'grundutbildning på ridbana/i ridhus'.

Jag hade ju nu innan skadan iaf martingal på min herre, var eg en slump jag provade slänga på inför en uteritt, han kan överreagera våldsamt på förhållningar i galoppen och slå upp huvudet som om man höll på att slita sönder munnen på honom, sitter i huvudet och inte munnen. Har inte provat martingal innan, jag har trott det skulle förvärra, men beslöt mig för att prova, och se på fan men det gav faktiskt resultat, han slog ett par ggr men slutade sen, och kunde då komma till mer avslappning och 'tänka först och reagera sen', och jag kan hålla min hand med stilla och inte 'följa med upp' i rycken om jag trär ett par fingrar genom nackstycket på förbygeln. Min plan var att ha den på hela tiden ett tag för att bryta cirkeln och sen plocka av (han behöver eg inte martingal alls). Nu skadade han sig ju så han har stått i tre veckor snart, men precis där innan skadan så hade jag den även under ett dressyrpass i ridhuset. Dressyrsadel etc, och ett rent dressyrpass. Men förbygel och martingal ;)

Iofs är vi 'knasiga' utrustningsmässigt jämt i dressyren med än så länge, han går nämligen på en kombination av bett och ett S-hackamore, och så dubbla tyglar, så martingalen var väl bara pricken över i:et :devil:

Eftersom det tycks vara en mycket viktig fråga:grin:

Jodå det finns. Minns inte märke men det finns släta lädertyglar utan flärp (eftersom jag köpt det;) ). De behöver inte kallas kandartyglar för det.

Orkar inte ens söka eftersom frågan känns rätt ointressant, det viktiga med smala lädertyglar är om de är mjuka och smala helt enkelt, om man sen måste sprätta bort flärpar eller ej spelar ingen större roll eftersom det är en enkel operation i mina ögon....

Jag tar bort dem för att det är fult och för att jag har andra till hoppträns helt enkelt.

det viktiga med smala lädertyglar är om de är mjuka och smala helt enkelt, om man sen måste sprätta bort flärpar eller ej spelar ingen större roll eftersom det är en enkel operation i mina ögon....

Det är ju precis det jag menade; det är inte flärpen som avgör vad det är för tyglar. Man kan förändra och använda till vad man vill och då blir det sådana tyglar=)

Ja på unghästen har jag ett träns med tyglar som har flärpar:rofl:
Det används både med och utan martingal beorende på om jag rider i ridhuset eller ute, dock rider jag honom ännu inte i dressyrsadel och dessutom kanske det inte spelar så stor roll hur det ser ut på en treåring.:rofl:

Fast mitt och som jag fattade Lisa med var att protestera mot att någon tyckte att släta lädertyglar är dressyrtyglar och alltid utan flugor.

Men utseendet är ju allt :eek: :eek: :eek:

Säger jag som hopptränar med ett träns med mässingspännen :o (Allt annat i silver) ;)

Alexandra - Precis! :)

Senast ändrad:

:rofl: Oj du skulle se mej, jag ser inte ens själv förrän folk påpekar det att jag haft mässingsfärgade spännen till silverfärgat bett:eek: Fick förstås byta:rofl:

Och som nu tidigare i tråden så hade jag ju inte ens tänkt på att flärparna satt kvar på de bruna dressyrtyglarna det var på det svarta tränset jag har dem utan:rofl: Totalt blind:eek:

Centaur skulle få sammanbrott:angel: :rofl:

Så det är mer teori att jag tycker det är fult på dressyrtränset, sen praktiken är en annan:D

Alexandra: Nej jag skrev bara att det FINNS...

Okej, då missförstod jag men då är det utrett. Det finns alla sorter helt enkelt =) Dock har jag faktiskt aldrig sett utan flugor utom kandartyglar, å andra sidan har jag inte sökt sådana tyglar heller.

Det där med blanda silver och guldspännen var jag manisk med förr, men har fått ge upp dessvärre =/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nina Känsälä tar över som ridskolechef när Eva Ulf slutar på posten. Från 1 juli tar hon över tyglarna. – Det här är en dröm för mig.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka