Tappskor....

N

Napolion

Ja ha då var det dax igen.... Åter igen en tappsko. 2 VECKOR SEDAN HÄSTEN BLEV SKODD.

Men hade i går varit ute på en liten "egen räser runda"..... Och då självklart trampat av sig sin vänstra framsko....

Skall även skriva att. DET ÄR ETT FULLBLOD.....

Finns det mera än jag som ofta får ringa sin hovis.....

Man är ju rädd att bli tjatig när man ringer...

MEN BARA ÄLSKAR MIN HOVSLAGARE... HAN ÄR TOPPEN. OCH STÄLLER ALLTID UPP.:laugh:

Vad för preparat kan man ge. Som HJÄLPER TILL ATT STÄRKA HANS FÖTTER...

Sv: Tappskor....

Ett tips är att ha boots både i hagen och vid ridning.Mitt sto trampar av sig skor vilket vi nu slipper med bootsen på.

Om den tappar skor för att den kliver på sig själv finns inga preparat i världen som hjälper, skon åker av oavsett hovens kvalitet : )

Hej!

Har du hela tiden haft samma hovslagare på din häst? (inget illa menat!) Tycker att en häst borde kunna springa omkring utan att trampa på sig själv... :banana:

Mvh Alexandra

:)Svar -Nej. Jag har inte haft samma hovslagare hela tiden.... Vet inte hur många jag har haft. (STOR ÅTGÅNG PÅ DEM HÄR NERE I hALLAND...)

Och boots har han på sig.! Antar att det inte finns så himla mycket att göra åt det. Men råd kan man ju aldrig få för många av eller??

Tappsko kurs...! Jag är nog för FEG...för att slå på mina egna hästar sina skor. TYVÄRR. Men givetvis hade det varit lönsamt. Får väl fundera på det kanske..

MEN TACK ALLA ÄNDÅ..:p

Mitt fullblod lyckades plocka av skorna tidigare titt som tätt men det har blivit bättre med sidokappor fram.

när jag hade en ny hovis så tappade min häst skona efter bara första dagen.. hovis kom ut kostade mig 200 spänn, skodde på skon. 3 dagar senare när jag kom ut, var den andra skon borta!! Ringde då en annan hovis som skodde på honom det är snart 2 veckor sedan och skona sitter kanon! Dessutom sa den andra hovisen att den första hovisen inte hade nitat :mad: Blir man irriterad då eller??
Så nu har jag en bytt hovslagare igen.

Det är ju ok om de tappar skor efter ett tag eller tappar någon om de har rejsat i hagen, trampat av sej, men hovis ska inte behöva komma ut en gång i veckan! Då är det något som är fel..

Tappsko kurs...! Jag är nog för FEG...för att slå på mina egna hästar sina skor. TYVÄRR. Men givetvis hade det varit lönsamt. Får väl fundera på det kanske..

Jag lovar dig - att slå på en tappsko kan ALLA lära sig, det är rätt okomplicerat när man väl lärt sig, jag LOVAR. Det är GULD värt, jag kan inte nog beskriva det. Hur många gånger det räddat en, - inför en helg, en träning, en tävling, en långhelg med noll hovslagare att få tag i och en häst som inte kan GÅ utan sin sko utan blir blockhalt.

be din hovslagare lära dig! du behöver inte gå ngn separat kurs om din hovslagare är villig att ta hand om dig lite. man lär sig SNABBT.

sen ang. hästen - förrutom hovkvaliteten (som som sagt inte spelar ngn roll om hästen trampar av sig, skon ryker!) så diskutera med din hovslagare sättet hästen är skodd på. det finns massor att göra om den har lätt att trampa av sig. Man kan rikta skon annolrunda, man kan fasa av kanterna så att de blir runda och hala och en fot som trampar på den "halkar av" lättare osv. finns MASSOR att göra. en duktig hovslagare tittar även på din hästs rörelsemönster och kan få ideer utifrån det.

sen ang. hästen - förrutom hovkvaliteten (som som sagt inte spelar ngn roll om hästen trampar av sig, skon ryker!) så diskutera med din hovslagare sättet hästen är skodd på. det finns massor att göra om den har lätt att trampa av sig. Man kan rikta skon annolrunda, man kan fasa av kanterna så att de blir runda och hala och en fot som trampar på den "halkar av" lättare osv. finns MASSOR att göra. en duktig hovslagare tittar även på din hästs rörelsemönster och kan få ideer utifrån det.

Jag kan bara hålla med om det du skrivit.

Min gamla häst (åsnan, för er som minns honom) tappade inte en sko under de första åren, en sommar när vi var iväg 50 mil hemifrån hela sommaren, anlitade jag en, för oss, ny hovslagare att sko hästen. Tog inte ens vecka innan en framsko rykte, ringde ut hovis som kom och slog på tappskon. 2 dagar sen rykte skon igen (grrrr), ringde ut hovis igen som slog på skon. Tog inte många dagar innan skon lossnade igen (men nog ska det väl vara själva f-n, tänkte jag). Ringde då upp en av mina gamla hovslagare som skodde åt mig på den tiden jag bodde i de trakterna och bad om att få komma till honom och få hästen skodd, han fixar tid rätt omgående. Tappskohoven såg HEMSK ut, hovis kikade igenom hästen under rörelse, kritiserar skoningen eftersom han anser att den är "felverkad". Han plastar den trasiga hoven och skor om hästen. Hästen rörde sig på ett helt annat sätt efter skoningen och efter det så slutade hästen tappa skor. Det finns otroligt mycket en hovis kan göra för att motverka tappskor, som INTE innebär trångskoning.

Min hade ju väldigt raka haser bak, vilket gav honom ett extremt övertramp med bakbenen (svårt att vinkla en redan rak hasled), fick han då för långa tår fram så hann han helt enkelt inte undan med frambenen, samtidigt var man tvungen att sko honom lite eljest bak (minns inte exakt vilken vinkel och om tån var lång/kort) för att hjälpa honom att inte kliva på så extremt med bakbenen, eftersom det slet på bakknäet att gå med långa kliv på "raka" ben.l

Hej!

Jag kan slå på tappskor, tyvärr hjälper inte det mycket när hästkräket tar av sej skorna i stora gräshagen. Jag har letat i snart 3 timmar och sko-f-n står inte att finna.

Jag har haft en så skoj sommar sen betessläppet.. Hon släpptes förra söndagen, på måndagen var en sko borta, men då skulle hon ändå skos om på onsdagen så det var ingen större panik.

Skoddes på onsdagen, på fredagen hängde en sko på trekvart, bara att ta av..
På lördagen var nästa sko försvunnen, så nu har pållan 2 skor av 4. Gissar att hon vill gå på bete och lata sej...

Jobbigt när man har träsk istället för bete och dessutom en ranglåg häst med bra övertramp...

/ Lavinia, som får hålla häst idag igen för nya skor.. Och hon som verkligen älskar hovslagaren (NOT!)

:)Tappskon är påslagen. Och nu sitter den....!!!!:D

Hovslagaren satte en sko med sidokappor. Min häst har haft det innan. Då jag hade en annan hovslagare. Om jag ej minns fel. Så funkade det bra. Ska säga till nästa gång han kommer.

Min pålle som då är ett .FULLBLOD. Har stått med fång nu i vintern som varit. Så händer väl ganska mycket i hans fötter just nu oxå kan jag tänka...

Ja det får nog bli så. Att jag ber att få lära mig, att slå på dessa tappskor. Blir ju lite pengar i sista änden... Visserligen tar han 100.- för tappskor. Men "många bäckar små".....

Tack alla snälla för era svar..:idea:

Ja ha då var det dax igen.... Åter igen en tappsko. 2 VECKOR SEDAN HÄSTEN BLEV SKODD.

Men hade i går varit ute på en liten "egen räser runda"..... Och då självklart trampat av sig sin vänstra framsko....

Skall även skriva att. DET ÄR ETT FULLBLOD.....

Finns det mera än jag som ofta får ringa sin hovis.....

Man är ju rädd att bli tjatig när man ringer...

MEN BARA ÄLSKAR MIN HOVSLAGARE... HAN ÄR TOPPEN. OCH STÄLLER ALLTID UPP.:laugh:

Vad för preparat kan man ge. Som HJÄLPER TILL ATT STÄRKA HANS FÖTTER...

Boots + inhandla Hoofmaker:banana::bump::rofl:Det absolut oslagbara tillskottet till "sköra,trasiga" hovar.Det slog vår hovslagare med häpnad:idea:

Min häst brukade tappa ca 1 sko/vecka sommartid förut, ca 1 sko/2 veckor vintertid. Jag hade också världens bästa hovis som ställde upp och kom och spikade till höger och vänster, en som verkligen hade gott rykte och jobbade på klinik och allt.

Jag har två tips:
1. Använd boots, gärna någon storlek för stora så att de verkligen täcker ned till marken.
2. Fundera på att byta hovis - när jag gjorde så pga flytt minskade som i ett trollslag tappskofrekvensen. Nu tappar hon "normalt" med skor, dvs ca 1 sko/6 veckor.

Tjo!

Min har också alla sina skor på, tyvärr hade hon slitit så mycket i hovarna att vi fick gå ner i skostorlek.. Blä- vi som äntligen lyckats ge henne nåt att gå på.

/ Lavinia

Hej!

Jag kan slå på tappskor, tyvärr hjälper inte det mycket när hästkräket tar av sej skorna i stora gräshagen. Jag har letat i snart 3 timmar och sko-f-n står inte att finna.

som sagt... ta alltid för vana att spara gamla skor så att man alltid har ngra extra och kan slå på om man inte hittar tappskon.....

sen för de som INTE kan slå på tappskor: om det dröjer ngra dagar tills hovslagaren kommer ut, och ni har en häst som under tiden tenderar att slita sönder sin hov så det riskerar att inte finnas ngt att fästa i. gör ett silvertejpsbandage runt själva hoven. sitter jättebra och skyddar från att hoven trasas sönder. silvertejp är uppfinningen på jorden - bra till det mesta men framför allt detta : )

:love:Ahh silver tejp......, Ska genast åka till Biltema och inhandla några rullar. Bra till mycket annat oxå... TACK FÖR TIPSET..:laugh:

Ingen orsak!
det krävs lite övning och teknik att lägga bandaget. tänk på att det ALDRIG får ligga mot kronranden, då stryper du blodcirkulation och blodtillförsel. utan det ska enbart vara runt själva hoven. det krävs TJOCKA lager, blir som en boots.

sen så nöter hästen ofta hål i tån på omslaget, om den går ngn dygn med det i hagen osv. det är helt okej, för du behåller fortfarande hoven intakt från att slitas sönder i väntan på att tappskon kommer på.
Har använt detta massor, ett bra omslag håller flera dagar förutsatt att hagen är TORR, även om hästen går ute och det slits i tån. och som sagt - man kan lägga om det om det slits för mycket i tån för snabbt.... : )

har även, på ömfotade hästar med tappsko som inte kommer på inom skälig tid, lagt "sula" under silvertejp omslaget. köp vanliga sulor som hovslagare använder, och klipp till så att strålen ligger fri. sen lindar du silvertejp omslaget runt och vips så har du en tillfällig lösning för en ömfotad häst så att den drägligt kan överleva ngra dygn utan sko, även ute i hagen.

Ska kommas ihåg, fast jag aldrig har tappskor. Men nån annan kanske får.:bow:

Jag menar hästen har inga tappskor:o

Har också ett fullblod som tar av sig skorna, nu senast så satt framskorna kvar I EN DAG! Så nu har han som skor fått "snittat" av skorna i ändarna, så att det inte skon sticker ut nå alls utanför hoven, då skon sitter på. Förhoppningsvis hjäper detta.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar