tappskokompetens

Sv: tappskokompetens

Jag har slått på en del skor när jag jobbade på en islandshästgård. Då ägaren var hovslagare och sparade många gamla skor som var i någorlunda skick fanns det dock alltid en gammal passande sko att ta så sikta skor har jag aldrig gjort. De gånger jag slog på skor var då en turhäst tappat och ägaren var bortrest. Varje gång har den sko jag slått på fått godkänt av hovis. :) Numer har jag inga verktyg till att slå på skor med så då får det vara... Skulle dock gärna gå en tappskokurs och lära mig rikta men har inte råd för tillfället.

jag har oxå
tycker det är kul att slå på skor men huvva så svettigt och jag är slak efteråt...

Vi ska få det genom skolan, jag undrar om man ska slå på en sko på en riktig häst eller bara döda ben? :crazy:
Vet inte om jag skulle klara att göra det på en levande, dock ta av kan jag...

Var det svårt?

Jag fick tappskokompetens på naturbruksgymnasiet. Kursen var på nästan två terminer, där vi både verkade och skodde. så jag känner mig säker att slå på tappskor. gör det dessutom regelbundet, så jag inte "tappar" för mycket! :D Men jag är så harig egentligen, så hade jag gått en kurs på några dagar, så hade jag nog inte vågat slå på dem själv! :angel:

Jag har det men har inte behövt använda kunskaperna så många gånger (än) men det är helt klart kul att ha gått kursen och dessutom mycket lärorikt.

jag håller på att skaffa tappskokompetens....går sista året på naturgruksgymnasium inriktn, häst och tycker d e jätte lätt...andra ggn i går och då satte vi på skor på levande hästar...inga problem...förra gången lärde vi oss rikta skor...det gjorde vi på tre-fyra slag denna gången efter hovis böjt dem....jag och en kompis ligger på mvg än så länge..... :d

jag fick också min tappskokompetens när jag läste till hästskötare. Det var flera år sen jag slog på en sko sist, men skulle nog klara av det idag! Man använder sig ju av de gamla sömhålen, så inte behöve rman vara rädd för att slå fel. Det som är viktigt är att göra "fåran" på utsidan av hoven rätt tydlig så man kan nita sömmen ordentligt!

Har man häst tycker jag verkligen man bör kunna slå på en tappsko själv. Jag vet itn ehur ni har det här i sverige med hovslagare, men på åland (där jag kommer ifrån) kunde man få vänta i en vecka innan han hade tid att komma! Plus att det är dyrt när dom kommer o slår på en sko bara.

Jag tycker absolut du skall lära dej detta!

Lintto

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 958
Senast: BernT
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 386
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 595
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka